Skip to main content

Ik heb al jaren glasvezel internet en dat werkt over het algemeen prima.

Echter nu de laatste maand zie ik dat de upload veel te laag is ten opzichte van wat gebruikelijk was (150Mbit)  en heb ik in de logging van mijn router (unifi) meldingen als:

Primary internet is experiencing high latency. Please restart the modem or contact the ISP if this persists.

Mar 12, 2025, 1:11 PM

Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists.

Als eerste de router gereboot, stekkers losgehaald, de ONT uit en aan gezet. Kabel van ONT naar router vervangen, maar allemaal geen enkel effect.

Natuurlijk ook het standaard Odido kastje weer in de lucht gebracht en daar ook een speedtest op uitgevoerd, met hetzelfde resultaat.
Dus weer alles teruggezet.

Wat is er aan de hand? 

Hallo ​@kraijenh 

Odido kan de lijn alleen onderzoeken als de Odido router is aangesloten.

Valt het internet soms ook helemaal weg dus een rood lampje op de router of gaat het alleen om een instabiele verbinding?

Ik snap dat het alleen onderzocht kan worden met de Odido Router, deze kan ik op verzoek best wel aansluiten. Echter wordt er hier veel thuis gewerkt en dat werkt niet met de Odido router dus kan deze er niet aan laten zitten.
De router zelf geeft aan dat er geen internet verbinding actief is, bij de Odido router was het te kort om dat daadwerkelijk op het modem te zien.

Echter wordt er hier veel thuis gewerkt en dat werkt niet met de Odido router dus kan deze er niet aan laten zitten.

Is het een optie om de unify router (tijdelijk) in de DMZ van de Zyxel te zetten? Of werkt thuiswerken dan ook niet?

Ik vermoed van niet, maar we kunnen dat natuurlijk altijd proberen. Het wordt echter pas na het komende weekend dat ik dat kan aanpassen.😬

Inmiddels weer terug van een paar dagen skien in Kaprun tussen de oranje Odido jassen.😁
Ik heb inmiddels de standaard Odido Zyxel modem weer aangesloten, daarmee zou Odido de verbinding moeten kunnen testen/beoordelen.
Bij een bekabelde speedtest zie ik nog steeds een download van 140-150 Mbit , en helaas een lage upload van maximaal 80Mbit. Daarbij wisselt deze ook nog veel van snelheid.

In de logging van mijn eigen router zag ik met name op 21 maart veel packetloss en disconnected meldingen voorbij komen . (vanaf 04:00 uur tot na 9:30 uur)

Gister gebeld met Odido en de monteur is vandaag langs geweest, glasvezelkabel had te veel demping en is vervangen. Direct was de verbinding weer stabiel en op de oude snelheid. 

Top opgelost dus! 

Reageer