Skip to main content
Beantwoord

[glasvezel] 30Mbps down 940Mbps up

• July 28, 2025
  • 271 reacties
  • 4396 Bekeken

Ik heb al sinds jaren Odido glasvezel in dordrecht en werk met mijn eigen Unifi router.

Sinds twee weken is het internet aanzienlijk slechter maar voor normaal mail checken geen reden tot paniek. Totdat vandaag de tv aanging en we wilde streamen. niet te doen.

In unifi speed test history gekeken die terug gaat tot 22 juli en daar zie ik dezelfde matige snelheden.

wat heb ik al gedaan?

• alles herstart
  • netwerk kabel tussen media converter en router vervangen.
  • flink geinternet zoekende naar oplossingen.

mijn settings zijn ongewijzigd. ipv6 uit, vlan 300 aan enz.   

wat kan het zijn en hoe los ik dit op?

Beste antwoord door Teresa van Odido

Hoi allemaal, 

Superfijn om te lezen dat de snelheidsproblemen zijn verholpen en dat alles weer naar behoren werkt! 😀

Ik ga aan de slag om voor iedereen de vergoeding aan te maken. Je ontvangt een vergoeding voor de helft van de kosten voor de tijd dat onze diensten niet goed hebben gewerkt. Het systeem berekent dit bedrag automatisch en dit wordt verrekend met de volgende factuur. Je ontvangt hier ook een e-mail ter bevestiging over. 

Zorg er voor dat je community profiel is ingevuld met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN. Als je in dit topic laat weten wanneer je zover bent, ga ik gelijk aan de slag! 

271 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • July 28, 2025

Hallo ​@remb0 

Kan je de Odido router eens aansluiten en met een laptop of pc een bekabelde test doen met de Ookla speedtest app?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 29, 2025

Allemaal,  op tweakers is er nog iemand uit dordrecht met het zelfde probleem.

Downloaden Mbps 44.43

Uploaden Mbps 59.45

Ping ms  11  26  430

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • July 29, 2025

@remb0 Dankjewel voor het testen op ons modem. Ik help je graag verder, zodat je weer kan genieten van supersnel Internet! 

Wil je ons modem aangesloten laten? Als je jouw community profiel aanvult met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer, is de verificatie compleet. Laat je het mij in dit topic weten wanneer je zover bent? Ik meet dan gelijk jouw verbinding uit.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 29, 2025

Zojuist gedaan
Kunnen wij geen telefonisch contact krijgen, dat is misschien iets efficiënter?

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • July 30, 2025

Hi ​@remb0 het is zeker mogelijk om telefonisch contact op te nemen, mocht je dit fijner vinden. Je kan hiervoor bellen naar het telefoonnummer 0800 0092. Mijn collega's zijn doordeweeks te bereiken van 08:00 tot 20:00 en op zaterdag van 09:00 tot 17:30 en helpen je hiermee verder! Ook ik sta voor je klaar via deze weg, ik heb dan ook gelijk een poging gedaan om de verbinding uit te lezen, alleen kan ik geen contact krijgen met het modem. Kan het zijn dat je jouw eigen modem hebt aangesloten? Om de metingen te kunnen doen, wil ik je vragen om jouw eigen modem aan te sluiten. Je kan dan een seintje achterlaten in dit topic, dan kijk ik met je mee!

• is een Top Poster
  • July 30, 2025

Hier bij mij in Dordrecht (postcode 3312) ook hetzelfde probleem. Ik heb gigabit glasvezel, maar haal maximaal 50 Mbps bij downloaden op een pc met ethernet aansluiting. Upload is wel goed, tegen de 950 Mbps. Heb hier thuis alles al gecheckt en modem en converter opnieuw opgestart. Het lijkt mij dat er iets misgaat verderop in het odido netwerk.  

(Ik heb een Zyxel T50)

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • July 31, 2025

@fredbb Goed dat je aansluit bij dit topic. Ik kan mij voorstellen dat je ook graag geniet van een hogere download snelheid. Gaan we regelen! 

Ik wil sowieso beginnen met het upgraden van je modem. Je maakt namelijk nog gebruik van een oud type. 

Wil je jouw community profiel aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Als je mij in dit topic laat weten wanneer je zover bent, stuur ik het nieuwe modem meteen jouw kant op! 

yoda747
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Hallo, bij mij sinds kort het zelfde verhaal, zit ook in postcode gebied 3312 (Dordrecht) , ik had in eerste instantie een trage download via News servers en had een speedtest gedaan en die was goed maar dat was een speed test van mijn ip adres naar een Odido server in Amsterdam als doelserver.

Maar als je een andere doelserver kiest dus niet van Odido dan wordt het een ander verhaal zie screenshots hieronder.
Ook speedtest van bijv. KPN en Ziggo geven een veel lagere download aan, er is dus degelijk iets aan de hand bij Odido, kan hier naar gekeken worden?
Ik had al contact gehad met Odido gisteren (maar toen wist ik dit nog niet) er lijkt dus iets niet goed te gaan met  jullie routing en/of switching.

Speedtest van mijn ip naar een server in Amsterdam van Odido geeft de goed snelheid.

Maar als je een andere doel server kiest (maakt niet uit welke) dan krijg je een heel andere verhaal, ook als je speedtest van KPN, etc uitvoert is deze veel lager.

yoda747
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Ik heb een eigen router in mijn netwerk (Asus) en had om te testen de originele Zyxel T50 terug geplaatst om te kijken of dit het euvel was maar zelfde resultaat, ik had gisteren dus contact gehad met de Odido helpdesk maar die konden door een storing mijn modem/router niet uitlezen maar ze zagen dat ik nog een oude Zyxel  T50 had, en daarom sturen ze mij een nieuwe T56 toe die zou vandaag worden geleverd.

Ik zelf had al het idee dat dit het niet is omdat ik met 2 andere routes het zelfde issue heb.

Ik ga hem wel aansluiten dat nieuwe modem maar ik weet bijna zeker dat dit het probleem niet gaat oplossen.
Er is in postcode gebied 3312 een issue (Routing o.i.d) wat mis gaat want er zijn dus meer klanten met dit probleem.

Dus Odido helpdesk kijk a.u.b. een naar jullie routers en/of switches etc. hier moet het probleem zitten.

En niet bij de klant thuis.

yoda747
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

@Nora van Odido ​@Teresa van Odido 
Goedemorgen, jullie hebben veel last van storingen merk ik, gisteren konden ze mijn modem niet uitlezen door een storing, nu bel ik net weer met Odido en kunnen ze niet in het systeem omdat dat plat ligt, ze kunnen dus niks omdat ze je als klant niet kunnen verifiëren.

Maar nu komt het volgende, zoals je kan lezen in deze thread zijn er meerdere klanten die de zelfde storing hebben in postcode gebied 3312.

Nu verteld die medewerker bij Odido dat als ik die klacht heb ze eerst een monteur gaan sturen en als die het zelfde constateert er pas actie wordt ondernomen door Odido.

Beetje vreemd dit, die monteur staat niet gelijk op de stoep  dat kan zo wel 5 dagen duren en dan moeten jullie bij al die klanten in in postcode gebied 3312 die monteur langs sturen?

Jullie zien toch aan deze klacht dat dit een issue is in jullie netwerk en moet makkelijk te pinpointen zijn of dit een switch en/of router issue is aan jullie kant?

Kunnen jullie dit niet nu gelijk escaleren naar een 2de lijn?

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Ik heb exact de zelfde problemen als ​@remb0, ook unifi apparatuur.

Eigen modem t56 aangesloten en geen verschil.

Is een monteur langs gewwest van Guidion maar die heeft alleen de aansluiting schoongemaakt in de wijkcentrale.

Speedtest naar odido was op dat moment wel goed maar als ik de speedtest opende die de monteur aanraade (Fast.com) kwam ik niet hoger dan 35Mb.

yoda747
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

@markdv Hier precies het zelfde Mark, ook via fastcom, maar wat wordt het vervolg voor jou als ik vragen mag? dit moet  naar mijn inziens geëscaleerd worden naar een 2de lijn/netwerk engineer bij Odido omdat dit dus voorkomt in meerdere wijken in Dordrecht, Sterrenburg en ik in de wijk Reeland.

Fastcom snelheid (ik heb 1GB up/down) trouwens upload snelheid is wel oke.

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Net nogmaals een speedtest gedaan

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Gisteren had ik contact met de servicedesk. Daar werd aangenomen dat het probleem veroorzaakt werd door mijn verouderde modem (een T50), omdat dit modem volgens de medewerker geen gigabit-snelheid zou ondersteunen. Toen ik aangaf dat het modem al jarenlang probleemloos gigabit-snelheden haalde, kreeg ik hier geen inhoudelijke reactie op. De enige aangedragen oplossing was het vervangen van het modem.

Vandaag heb ik een T56 ontvangen en aangesloten, maar het probleem blijft precies hetzelfde: de downloadsnelheid komt niet boven de 35 Mbps, terwijl de uploadsnelheid wél gewoon gigabit haalt. Ik woon op postcode 3312. Dit doet vermoeden dat het probleem zich niet bij mij thuis bevindt, maar mogelijk in de wijkkast of elders in het netwerk.

Ik wil dan ook voorstellen om dit probleem te laten onderzoeken door een netwerkdeskundige van Odido, in plaats van standaard monteurs langs te sturen die dit probleem bij de klant ter plekke niet kunnen oplossen.

yoda747
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

@fredbb hier exact het zelfde krijg net een nieuw modem binnen een T56 en zelfde probleem nog als iedereen aangeeft, net weer gebeld met Odido was binnen 5 min aan de beurt (zou 35min zijn aangegeven) weer testen moeten doen en doorgegeven, dit moeten ze doen op de helpdesk anders kunnen ze het niet doorzetten.

Wat ik voorstel is dat diegene die nog niet gebeld hebben met Odido dit doen en vermelden dat er meer mensen zijn op postcode 3312 dit probleem hebben dat wordt het misschien sneller opgepakt omdat het dan geen los issue is maar misschien een wijk probleem of stad.

Mensen met glasvezel daar loopt het via het KPN netwerk, daar kan het probleem dus ook zijn.

Nu dus respons van 5 dagen dus dat kan nog even duren en dan maar hopen dat ze het vinden.

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Ik heb hetzelfde euvel ook in Dordrecht 3317 postcode

• is een Master Poster
  • August 1, 2025

Ik heb hetzelfde euvel ook in Dordrecht 3317 postcode

… precies dezelfde postcode hier, dit is ZEKER een probleem.

Die monteurs zijn bij mij ook geweest, en (in onze straat?) zitten de kabels wel erg vreemd in de grond… Waarschijnlijk had jij ook meerdere storingen met odido afgelopen maanden.

Misschien eens tijd dat ze de grond openhalen en echt wat gaan doen.. storingen spelen hier al 1-2 jaar voor meerdere bewoners. Eerst geen internet en nu dit.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 2, 2025

Ben benieuwd hoe odido hier mee omgaat.  Monteurs en nieuwe modems is het niet.

Moet toch een netwerk expert ingeschakeld worden vrees ik, niet aan de kant van de klant.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • August 2, 2025

@Odido ​@Odido Follow-ups 

Hopelijk komen ze een keer langs in dit topic.

• is een Top Poster
  • August 3, 2025

Krijg ook een nieuw modem toegestuurd.

Vandaag speedtest uitgevoerd, en enkel op de odido locaties haal ik rond 500 Mb down, up meer dan 900 Mb.

Op alle overige buiten Odido locaties tussen 10 en 30 Mb down. Ook dus bij KPN locaties, Ziggo locaties, XSnews fast.com etc.
Lijkt erop dat zodra je de Odido backbone verlaat er een probleem is om te downloaden.

Hebben jullie dezelfde ervaring met speedtest metingen?

yoda747
  • is een King Poster
  • August 3, 2025

@jkandhai Hier exact het zelfde, gisteren nieuw model modem gekregen maar wist al dat dit niet gaat helpen, probleem zit ergens anders, ik zit op glasvezel bij Odido maar netwerk is van KPN, daar gaat iets mis (switch/routing/configuratie etc.) kan van alles zijn.
Een en ander besproken met de helpdesk dat er meer klanten dit probleem hebben in postcode gebied 33xx maar sturen toch een monteur a.s. dinsdag die moet vaststellen wat ik ook ziet, dan kunnen ze misschien uitgaan zoeken waar het probleem zit.

• is een Top Poster
  • August 3, 2025

Ik verwacht ook niet veel van het nieuwe modem, maar dan hebben we weer de nieuwste apparatuur in huis.

Dus ofwel is er iets aan de hand met de fysieke infra buiten de woning, of er zijn problemen met de routering in het Odido netwerk.

In ieder geval is het iets dat NIET in onze eigen infrastructuur in onze woningen ligt, maar daarbuiten!

Ben benieuwd wanneer daar dat kwartje gaat vallen.

• August 3, 2025

Hier hetzelfde probleem op postcode 33xx. De buren hebben hier ook last van. Ik ervaar het probleem met de modem van Odido (T50) maar ook met mijn eigen installatie. Speedtests tegen Odido servers geven hoge snelheden (ca 900/900), alleen verandert dit snel naar 10/900 bij andere servers. ​@Odido  ​@Odido Follow-ups kunnen we een reactie krijgen?

• is een Top Poster
  • August 3, 2025

Hier postcode 3311, regio Dordrecht centrum met precies hetzelfde probleem, krap 35 up en 950 down met fast.com via een Ubiquiti UDM SE.

Live tv via de app op een samsung smart tv of met een chromecast hapert ook regelmatig….

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 4, 2025

Probleem is dat ik onlangs voor een jaar verlengd heb. en aangezien ik thuis werk is mijn verbinding vrij noodzakelijk, hier baal ik dus wel van.

Het heeft altijd stabiel en goed gewerkt.

Bij de storingen check is postcode 3328 iig niet opgevoerd als storing :(

Weten jullie ongeveer vanaf wanneer dit probleem is gaan spelen?  Mijn speedtest loggings gaan helaas niet meer zover terug (omdat ik in eerste instantie aan mijn eigen apparatuur twijfelde en resets heb uitgevoerd.  En dat heeft mij een vakantie dag gekost :P