Goede avond,
Ik heb sinds een aantal dagen een actieve 2GB glasvezel verbinding van Odido (ODF, Sittard, Huawei ONT).
Over het algemeen netjes een strakke 1-2ms ping naar m’n Odido gateway, maar werkelijk iedere dag tussen 19:00 en 23:00 uur (je kunt er de klok op zetten) schiet de latency omhoog naar 30-60ms en kakt m’n download/upload snelheid ontzettend in. Vandaag ook weer het geval, minder extreem vergeleken met zaterdag en zondag maar wel degelijk aanwezig.
Om de vragen voor te zijn, ja ik gebruik een eigen router (Unifi Dream Machine SE), maar ook met de Zyxel ertussen zie ik hetzelfde fenomeen. Het lijkt erop alsof het netwerk overbelast is tussen deze tijdstippen of dat er een of andere job draait wat voor gigantische latency spikes zorgt. De symptomen lijken zelfs op het bekende KPN WBA / Genesys ONT verhaal…
Hierbij wat Smokeping graphs en een aantal pings.
De afgelopen dagen:
Zaterdag:
Zondag:
Vandaag (tot nu toe..):
Pings naar diverse DNS adressen laten precies hetzelfde beeld zien, Google (8.8.8.8) bijvoorbeeld:
En Cloudflare (1.1.1.1):
M’n download en upload snelheid kakt dan logischerwijs echt enorm in. Dit is gemeten vanaf m’n Dream Machine router, dus gewoon netjes bedraad.
Er is dus echt duidelijk een patroon te zien, de hele dag netjes een strakke 1-2ms latency en dan ineens rond de klok van 19:00 uur veel schommelingen, van 1-2ms naar 30-50ms.
Wat is hier aan de hand….?