Skip to main content

Goede avond,

Ik heb sinds een aantal dagen een actieve 2GB glasvezel verbinding van Odido (ODF, Sittard, Huawei ONT). 

Over het algemeen netjes een strakke 1-2ms ping naar m’n Odido gateway, maar werkelijk iedere dag tussen 19:00 en 23:00 uur (je kunt er de klok op zetten) schiet de latency omhoog naar 30-60ms en kakt m’n download/upload snelheid ontzettend in. Vandaag ook weer het geval, minder extreem vergeleken met zaterdag en zondag maar wel degelijk aanwezig.

Om de vragen voor te zijn, ja ik gebruik een eigen router (Unifi Dream Machine SE), maar ook met de Zyxel ertussen zie ik hetzelfde fenomeen. Het lijkt erop alsof het netwerk overbelast is tussen deze tijdstippen of dat er een of andere job draait wat voor gigantische latency spikes zorgt. De symptomen lijken zelfs op het bekende KPN WBA / Genesys ONT verhaal…

Hierbij wat Smokeping graphs en een aantal pings.

De afgelopen dagen:

Zaterdag: 

Zondag:

Vandaag (tot nu toe..):

Pings naar diverse DNS adressen laten precies hetzelfde beeld zien, Google (8.8.8.8) bijvoorbeeld:

En Cloudflare (1.1.1.1):

M’n download en upload snelheid kakt dan logischerwijs echt enorm in. Dit is gemeten vanaf m’n Dream Machine router, dus gewoon netjes bedraad. 

Er is dus echt duidelijk een patroon te zien, de hele dag netjes een strakke 1-2ms latency en dan ineens rond de klok van 19:00 uur veel schommelingen, van 1-2ms naar 30-50ms. 

Wat is hier aan de hand….?

Goede avond,

Ik heb sinds een aantal dagen een actieve 2GB glasvezel verbinding van Odido (ODF, Sittard, Huawei ONT). 

Over het algemeen netjes een strakke 1-2ms ping naar m’n Odido gateway, maar werkelijk iedere dag tussen 19:00 en 23:00 uur (je kunt er de klok op zetten) schiet de latency omhoog naar 30-60ms en kakt m’n download/upload snelheid ontzettend in. Vandaag ook weer het geval, minder extreem vergeleken met zaterdag en zondag maar wel degelijk aanwezig.

Om de vragen voor te zijn, ja ik gebruik een eigen router (Unifi Dream Machine SE), maar ook met de Zyxel ertussen zie ik hetzelfde fenomeen. Het lijkt erop alsof het netwerk overbelast is tussen deze tijdstippen of dat er een of andere job draait wat voor gigantische latency spikes zorgt. De symptomen lijken zelfs op het bekende KPN WBA / Genesys ONT verhaal…

De afgelopen dagen:

Zaterdag: 

Zondag:

Vandaag (tot nu toe..):

Pings naar diverse DNS adressen laten precies hetzelfde beeld zien, Google (8.8.8.8) bijvoorbeeld:

En Cloudflare (1.1.1.1):

M’n download en upload snelheid kakt dan logischerwijs echt enorm in. Dit is gemeten vanaf m’n Dream Machine router, dus gewoon netjes bedraad. 

Er is dus echt duidelijk een patroon te zien, de hele dag netjes een strakke 1-2ms latency en dan ineens rond de klok van 19:00 uur veel schommelingen, van 1-2ms naar 30-50ms. 

Goede avond,

De afgelopen dagen:

Zaterdag: 

Zondag:

Vandaag (tot nu toe..):

En Cloudflare (1.1.1.1):

Hallo,

Wij ervaren dit probleem al sinds het begin. Wij zijn ook overgestapt naar glasvezel van Odido met 1GB en hebben sids dag 1 te maken met dit exacte probleem. Elke avond kunnen we bijna helemaal niks vanwege de hoge latency. En meeste applicaties werken ook niet zoals video games. Het lijkt erop dat Odido niks wilt doen om het op te lossen. 

Jammer...

Je bent zeker niet de enige en zal vast niet de enige zijn.

Eray

Goedenavond,

Wat vervelend om te horen dat je hier last van hebt. Er is een verzamel topic aangemaakt zodat alle problemen op één plek blijven. Je kan je melding ook nog via hier doen: Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk) | Odido community

Goede avond, 

Dat wil ik best doen, maar ik zit op het ODF netwerk, niet het WBA.

Ik zie het inderdaad, dan is het niet nodig. 

@Occaj 

Ik ervaar exact dezelfde symptomen als @Rck84 .Ik zit ook op ODF in Sittard (geen WBA dus) met een Huawei ONT en een 2 Gbps abo. Ik gebruik de meegeleverde zyxel t56.

Vanaf 19h schiet de latency omhoog (x2) zonder packetloss.. Ping test op de eerste hop na de router (87.212.70.1) op het ODF netwerk laat al de hogere latency zien.

Ik ben al enkele maanden langer klant bij Odido. Ik meet niet structureel dus ik kan niet zeggen wanneer dit is begonnen. Maar dit treedt pas recent op omdat al mijn metingen tot de laatste begin oktober dit probleem nooit hebben laten zien.

Dit is een traceroute naar 8.8.8.8.

Het gaat al mis bij de eerste hop die normaal 1-2ms betreft, maar tijdens de problemen tussen 19:00 / 23:00 uur ineens 20ms of meer bedraagt.

@Occaj zo te zien is de eerste hop na de router, 87.212.70.1, voor ons beiden gelijk. 

Dit is mijn traceroute van de normale situatie op dit moment.

Tracing route to 8.8.8.8 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 3 ms 3 ms 2 ms 87.212.70.1
3 11 ms 11 ms 11 ms 10.10.16.249
4 11 ms 11 ms 11 ms 10.10.12.73
5 10 ms * 10 ms 10.226.4.3
6 10 ms * 9 ms 142.251.48.177
7 11 ms 11 ms 11 ms 72.14.209.208
8 10 ms 10 ms 10 ms 142.251.70.129
9 9 ms 9 ms 9 ms 142.251.48.177
10 9 ms 9 ms 9 ms 8.8.8.8

En ook vandaag was het weer zover:

Dit laat een duidelijk beeld zien lijkt me.…

Odido, wat is hier gaande??

Op Tweakers ook mensen die geen last hebben van deze latency spikes op ODF, omgeving Sittard. Het lijkt dan ook wijk gerelateerd te zijn.

Zouden jullie a.u.b. eens een onderzoek willen starten?

@Occaj 

Vanuit Tweakers even hier, goed dat jullie het aankaarten, we willen ook in Sittard natuurlijk een goed netwerk! Bij de zakelijke varianten in deze stad zien we geen spikes, bij particulier heel soms wat verhoging savonds.

Hi @Rck84 & @pdukers, goed dat jullie dit aangeven.

Ik heb wat onderzoek gedaan en er blijkt een link iets te vol te zitten. Hiervoor heb ik een ticket aangemaakt zodat het onderzocht wordt door onze technische dienst! Hopelijk kunnen ze dit spoedig oplossen voor jullie. 

Hey Tommie, fijn dat je even reageert en het intern aangekaart hebt! Kun jij ons een beetje op de hoogte houden als er terugkoppeling komt?

Zojuist te horen gekregen dat ze al een deel van de wijkcentrale al hebben opgeschaald @Rck84. Ze weten dat het hier wat voller zit dan zou moeten en de andere kant moet nog opgeschaald worden. Ze weten er van, alleen kan er nog geen duidelijkheid gegeven worden wanneer het opgelost is. Als ik nog meer informatie heb dan zal ik dit laten weten!

Zojuist te horen gekregen dat ze al een deel van de wijkcentrale al hebben opgeschaald @Rck84. Ze weten dat het hier wat voller zit dan zou moeten en de andere kant moet nog opgeschaald worden. Ze weten er van, alleen kan er nog geen duidelijkheid gegeven worden wanneer het opgelost is. Als ik nog meer informatie heb dan zal ik dit laten weten!

Al opgeschaald? Vandaag bedoel je, of voorheen al?

En prima, ik houd dit draadje wel even in de gaten, daarnaast loopt m'n eigen smokeping nog.

Hi @Rck84 & @pdukers, goed dat jullie dit aangeven.

Ik heb wat onderzoek gedaan en er blijkt een link iets te vol te zitten. Hiervoor heb ik een ticket aangemaakt zodat het onderzocht wordt door onze technische dienst! Hopelijk kunnen ze dit spoedig oplossen voor jullie. 

Goed om te horen dat er meteen werk van word gemaakt! 😀 Thank you!

@Tommie van Odido 

Tot dusver (even afwachten nog..) deze avond nog geen hoge latency gezien. 

Fijn dat er meteen actie ondernomen is, chapeau. Als ik dan toch nog een puntje van kritiek mag leveren, dan vind ik het apart dat ik dit als klant moet melden, je zou verwachten dat Odido dit zelf nauw monitort.

Maar goed… geen gezeur, prima geregeld dit! 👍🏻

Ik denk dat je te vroeg juicht. Het probleem is er nog steeds, maar ik ervaar wel een verbetering. De hoge latency treed nu later op de avond op (vanavond pas om 19h50) en de latency is minder hoog is cq. schiet minder vaak omhoog.

Ik denk dat je te vroeg juicht. Het probleem is er nog steeds, maar ik ervaar wel een verbetering. De hoge latency treed nu later op de avond op (vanavond pas om 19h50) en de latency is minder hoog is cq. schiet minder vaak omhoog.

Je hebt gelijk, ook ik ondervindt nog hoge latency maar tot dusver wel minder wisselvallig en lagere pieken. 

Inderdaad te vroeg gejuicht, de hoge latency is weer aanwezig. Het begon vandaag helaas een uur later..

Reageer