Beste Odido en forum gebruikers
We hebben sinds recentelijk problemen met packet loss tijdens het internetten en gamen, dit is toen uit zichzelf opgelost de volgende dag, echter is het nu weer begonnen, het is niet constant, merk dit vooral 's avonds en gebeurt onregelmatig, het hindert veel spellen die hier gevoelig voor zijn en geven problemen, bijvoorbeeld in Fortnite zie ik dan een wifi teken met een Gele en/of rode kruis, en of Halo multiplayer die hapert tijdens spelen. Het begint inmiddels erg hinderlijk te worden
Computer staat bekabeld aangesloten, modem is al eens opnieuw opgestart nadat ik ook een lagere download kreeg dan upload, dit was echter na een herstart opgelost.
Heb tevens ook eerder deze avond een ping uitgevoerd naar bijvoorbeeld Alternate.nl, deze gaf al aan dat er 4% packet loss was, voorheen nog nooit last van dit probleem gehad.
Wat kunnen we hier het beste aan doen, onderzoek? Nieuw modem?
Gebruik Odido(T-Mobile) 1000/1000 glasvezel
Bedankt.
Hi
Nu ben ik benieuwd of je dit ook merkt in je dagelijkse internet gebruik, ervaar je daar ook haperingen of vastlopende diensten? Of is het echt alleen tijdens het gamen. Gaat het om meerdere spellen of om 1 specifiek spel? Ik zie dat de desktop op een switch/router is aangesloten, kun je hem eens direct op het modem verbinden?
Ook ben ik benieuwd wat de resultaten zijn van een pingtest. Zou je die eens willen uitvoeren na een volledige powerflip?
Powerflip
- Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
- Wacht minimaal 10 seconden
- Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
- Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
- Controleer of de verbinding stabiel is.
Vragenlijst:
- Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
- Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
- Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
- Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
- Ping 8.8.8.8
- Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
- Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
- Ping 8.8.8.8
- Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
- Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
- Start een traceroute naar 8.8.8.8
- Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
- Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
- Start een traceroute naar 8.8.8.8
- Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
-
- Ping het gevonden IP-adres
- Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
- Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
- Ping het gevonden IP-adres
Beste Tommie
Met het dagelijks gebruik van internetten merken we er niets van, het gebeurt dan ook op onregelmatige tijden, zo gaat het dagen goed voor zover ik merk, maar dan wil ik op een avond gamen en dan is de verbinding slecht, dit tot nu toe alleen gemerkt in de avond, het gebeurt dan ook echt bij het gamen waar ik het merk, packet loss in online games zoals Fortnite, te zien aan het wifi teken die een gele en/of een rode kruis geeft, wat aangeeft dat er wat met de verbinding aan de hand is.
Bij Halo waar het spelen ervan onspeelbaar wordt door de packet loss op mijn Xbox series S, die is tevens ook bekabeld verbonden, deze ook draadloos getest en packet loss was nog steeds aanwezig.
Heb mijn Desktop inderdaad aangesloten via een switch, voor deze tests zal ik deze dan ook direct aansluiten zonder tussenkomst van de switch, ik kan echter niet beloven dat dit probleem nu ook speelt, maar misschien kunnen jullie meer zien door middel van een meting of iets dergelijks.
Ik zeg wel dat dit al de 2de keer voorkomt, maar dan was het de volgende dag weer goed voor even.
Waarschijnlijk iets te veel gepingd haha, maar zoals je nu ziet, is er dus niets aan de hand op dit moment.
Bedankt tot zover.
Beste Tommie, zojuist weer willen spelen, en helaas de ene naar de andere time out, 5% packet loss
Tevens op een andere computer gecheckt met een directe verbinding naar het modem en ook daar pakket verlies
Het lijkt erop dat het bijna nu elke avond is, zojuist gedaan
Ook andere online spellen hebben packet loss, zoals bijvoorbeeld Call of Duty, dus het zijn zeker meerdere spellen
Hallo Tommie:
zie referentienummer 74762309
Ik heb exact hetzelfde tussen 20:00 - 23:00 zware packet-loss wat zeer veel invloed heeft op haperen en packet loss. U collega die zeer behulpzaam was heeft dit gemeten en 28 andere gebruikers gevonden. Hij gaf ook aan dat je monteurs kabels modem en alles kan vervangen maar dat lost het natuurlijk niet op. Hij zag dat het probleem bij Odido ligt en dat de port gewisseld moet worden of de configuratie opnieuw ingeladen moet worden.
Hoi Tommie,
Sinds een paar dagen hier ook last van (omgeving capelle aan den ijssel)
enorme packetloss waardoor spellen onspeelbaar worden.
heeft een jaar lang goed gewerkt, maar het is nu echt knudde.
hier een simpele ping naar odido.nl -t, dit is volledig onacceptabel.
Het kan liggen aan wat hier gezegd word:
Ik heb het ook elke avond, enig idee of er al meer bekend is?
Hoi
Ik zou ook graag een Nokia ONT willen…
referentienummer: 74762309
Kan jij dit inzetten?
Gestart vandaag 8-12-2024 21:20, het gebeurd nu helaas elke avond waardoor online gamen praktisch onmogelijk wordt door de slechte verbinding.
Het kan liggen aan wat hier gezegd word:
Ik heb het ook elke avond, enig idee of er al meer bekend is?
Die topic zag ik ook, maar denk niet dat dat in mijn geval van toepassing is sinds ik op het netwerk van Odido zit(GPON) met een Huawai ONT
Enige informatie en/of oplossing
Hier hetzelfde probleem. Erg veel packet loss tijdens het gamen. Vrijwel onmogelijk om 2 minuten te spelen zonder dat m'n scherm begint te laggen.
Het begint nu wel langzaam hand op een patroon te lijken
Het begint nu wel langzaam hand op een patroon te lijken
Klopt. Dacht eerst de enige te zijn die hier last van had, maar het zijn dus meer mensen.
Ik woon in Rotterdam-Ijselmonde, las al dat nagelegen gebieden er ook last van hebben.
Hier hetzelfde,
ook Zuid-holland.
Ik woon in Rotterdam-Ijselmonde, las al dat nagelegen gebieden er ook last van hebben.
In Utrecht ook last van.
dit is een ping plot van 18:30 op 9-12-2024, de ellende begint hier al rond 18:00 en is pas na 23:30 weer weg (regio capelle aan den ijssel)
dit is een ping plot van 18:30 op 9-12-2024, de ellende begint hier al rond 18:00 en is pas na 23:30 weer weg (regio capelle aan den ijssel)
Zojuist ook een ping test gestart 1000 stuks, en hier beginnen de ‘’request timed out'’’ meldingen ook weer te komen, en het is ook akelig stil vanuit Odido's kant
Hier precies hetzelfde, alleen in de avond. Merkbaar (en meetbaar) tijdens een potje fornite, maar ook via https://packetlosstest.com. Ongeveer 1.5w aan de gang(?), zowel op eigen spullen (udm pro) als meegeleverde router van odido (kabels ook vervangen)
Nokia ONT vanuit regio Utrecht
Probleem treedt weer op... Apart dat Odido niet reageert op dit topic Kan niet eens normaal een game spelen zonder dat ik packet loss heb.
dit is een ping plot van 20:00 op 9-12-2024 5.2% packetloss op tweakers.net (dus niet iets dat super ver weg ligt) gamen is rond dit tijdstip vrijwel onmogelijk.
Hey allemaal, graag voor de duidelijkheid: De Nokia lost alleen de problemen op op het WBA netwerk met klanten die in bezit zijn van een Genexis ONT. In de Genexis zit namelijk een firmware bug wat voor de problemen zorgt.
Wat mij opvalt als ik bij jullie een lijnmeting uitvoer is dat jullie allemaal op een ander netwerk en technologie zitten, dus het zou individueel onderzocht moeten worden. Ook valt mij op dat bij de meeste een eigen router/acces point aangesloten zit.
Graag een eigen topic starten mits je die nog niet hebt aangemaakt zodat de topics overzichtelijk blijven. Ik ontvang dan in het topic een bekabelde pingtest volgens onze norm (zonder eigen apparatuur aangesloten):
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.
Vragenlijst:
- Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
- Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
- Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
- Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
- Ping 8.8.8.8
- Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
- Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
- Ping 8.8.8.8
- Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
- Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
- Start een traceroute naar 8.8.8.8
- Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
- Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
- Start een traceroute naar 8.8.8.8
- Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
-
- Ping het gevonden IP-adres
- Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
- Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
- Ping het gevonden IP-adres
P.S. als je het vooral merkt tijdens het gamen, dan graag de game erbij vermelden en de server van de game pingen volgens de bovenstaande instructies.
Het begint ongeveer na 20:00
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.