Skip to main content

Gisteren is bij ons de internetverbinding overgezet naar een snelheid van 8GB. Hiervoor is een monteur langsgekomen die zowel een nieuwe mediaconverter heeft geïnstalleerd als de patchkast in de wijk heeft aangepast.

 

Sinds deze aanpassing ervaren wij echter ernstige problemen met de internetverbinding. Hoewel de speedtest richting Odido Amsterdam soms snelheden van rond de 2GB haalt, blijft de snelheid naar andere locaties vaak steken op maximaal 30 Mbit, of soms zelfs lager.

 

Het lijkt erop dat de nieuwe patch verbinding maakt met een ander fibernetwerk dat minder optimale hubs gebruikt. Wij maken gebruik van een eigen router, de Unify DreamStation, en volgen de configuratie-instellingen die op uw website worden vermeld. Het is mogelijk dat deze instellingen anders moeten zijn voor het nieuwe 8GB-netwerk.

 

Hopelijk is dit op te lossen anders zouden we graag weer naar de andere patch gaan.

 

 

Hallo @jwzegelaarPrinsenstraat 

Kan je de stappen in dit topic eens volgen en de screenshots hier plaatsen?

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/internet-snelheid-te-laag-en-veel-last-van-latency-356575?postid=1736097#post1736097

Gebruik de Zyxel-T75 en zorg dat de kabels en apparatuur geschikt zijn voor 8 Gbps.


Ik heb geprobeerd de Zyxel-T75 modem te gebruiken. Maar er is geen wan. Alles losgehaald en een reset gegeven. Maar er komt niks binnen. 

 

Moet ik iets instellen op de Zyxel? Of moet het direct werken? 

 


@jwzegelaarPrinsenstraat 

Het zou direct moeten werken, je hebt de Huawei ONT en daarop de T-75 aangesloten? Welke lampjes branden of knipperen er op de ONT?


Aansluiten is gelukt, na een andere reset werkte het. 

Maar snelheden lijken hier nog veel lager te liggen. 

Ik ga nog even wat testen en kom later hierop terug


@jwzegelaarPrinsenstraat 

Voer de stappen zoals ze in de link uit, dan kan een moderator dit voor je onderzoeken.


Neem aan dat alles in je netwerk ten minste 10G aan kan, dan bedoel ik dus de switches en de netwerkkaarten?

De ‘snelheid’ is bepaald door het langzaamste netwerkonderdeel in de loop, dus kijk daar ook eens naar.


Ik zal zo de testen voor jullie doen, Ik heb 2 hostings geprobeerd om een afbeelding toe te voegen en beide krijg ik een error. Waarom kan je niet gewoon afbeeldingen uploaden… 

Maar probleem is al duidelijk, als ik mijn eigen router gebruik. Een unify dream station dan kan hij maar naar paar locaties de juiste snelheid halen. Met de T-75 is het nog steeds niet geweldig, lang niet 8 GB maar hij is wel ongeveer even snel naar alle locaties. 

Dit was hiervoor geen probleem, de unify router heeft het altijd goed gedaan. Dus er zijn instellingen die ik anders moet zetten op de router. Misschien een andere VLAN? 

Wij moeten gebruik maken van een eigen router. Hoor graag wat de juiste settings zijn voor de router. 


M.b.h.v. deze knop, kun je afbeeldingen rechtstreeks in je verhaallijn plaatsten.

Er is voor elke snelheid of eigen router maar 1 VLAN, dat is dus 300.


Okay ik ben heel de dag bezig geweest hiermee en ons bedrijf staat nog steeds stil. 

Ik had nu de routers achter de Zyxel geplaatst en weer stort alles in. Ik wil jullie eraan herinneren dat dit al 5 jaar lang goed werkt zonder problemen. Er is iets goed mis met dit netwerk. 

Wij willen zo snel mogelijk terug naar vorige patch. Dit was een hele grote fout om deze upgrade te doen. 



 

 

 


Het is niet alleen een andere patch, maar weer de oude propositie. Kijk daarom eens in je mY-odido omgeving en kies wijzigen snelheid bij je internet product . Dan klik je weer op je oude gewenste snelheid. Daarna zullen natuurlijk wat zaken in gang worden gezet, misschien moet de ONT weer gewijzigd worden.


Okay ik ben heel de dag bezig geweest hiermee en ons bedrijf staat nog steeds stil. 

Even voor de duidelijk, is dit een consumenten aansluiting of een zakelijke aansluiting?

Mijn motto is altijd .. “Als het goed werkt, dan heeft het geen reparatie nodig”, maar die komt voor jouw te laat.

Zal even een moderator mee linken @Tommie van Odido / @Jason van Odido , hopelijk kan die meekijken waar het knelt.

Zie wel netjes de 10G kaart, dus dat zou geen knelpunt kunnen zijn.

Gebruik je de browser om je snelheid te testen, of de speedtest app. De browser is niet het meest optimaal voor het testen, gebruik daarom eens de betreffende app voor jouw platform.


Ik heb de oude ONT hier nog liggen, maar de monteur had ook een patch in de wijk aangepast. Ik denk dat deze ook weer goed gezet moet worden. Ik had al de oude ONT erin gedaan maar deze werkte niet meer. 

 

Mijn motto is altijd .. “Als het goed werkt, dan heeft het geen reparatie nodig”, maar die komt voor jouw te laat.  Wij hebben hier echt wat aan 8GB, dus ALS het had gewerkt was dat echt een verbetering. 

Er zijn hier 70+ machines die op het netwerk staan, allemaal hebben ze dezelfde problemen. Wij moeten eigenlijk naar zakelijk maar het abonnement was zo automatisch overgezet met de overstap naar jullie. 

 

Ik heb een speedtest op de router, met een app en in de browser. Voordat ik het abonnement ga omzetten wil ik weten of dit wel gaat werken met de ONT zonder dat er een monteur komt. 


Wij hebben hier echt wat aan 8GB, dus ALS het had gewerkt was dat echt een verbetering. 

Meer dan duidelijk, gezien de vele aansluitingen … een MKB-er vergelijkbaar.

Bedrijfskritische infrastructuur begrijp ik uit je verhaal, dan zou ik zeker overwegen om een zakelijk aansluiting aan te vragen.

Even voor de duidelijkheid omtrent ‘jullie’, je hebt hier contact met mede klanten die andere klanten proberen te helpen.

Denk dat het even wachten is op een moderator (wel Odido medewerker), die kan iets meer in detail kijken en eventueel iets of iemand kan aansturen.


Als dit allemaal gaat werken zal ik een zakelijk aansluiting aanvragen. 

Wij werken hier met meerdere personen binnen, vandaar dat ik “wij” gebruik. 

Ik wacht even op jullie advies voordat ik nog meer dingen ga omgooien. 

 


Jeetje.. je hebt wel e.e.a. op het spel gezet met zo'n consumentenlijn. Maar natuurlijk echt wel heel goedkoop voor 70 "zakelijke” machines.

Op dit forum kunnen we je wel verwijzen naar zakelijk, alleen hebben moderators daar verder geen informatie over of inzicht in. DIt is echt een consumenten forum. In het algemeen heb je zakelijk FTTH (fiber to the home) en FTTO (fiber to the office). Dat laatste kent een SLA met snelle repair times, een dedicated zakelijke NOC en volledig in beheer van Odido waar FTTH een verglijkbaar product is als consumenten, dus met lokale netbeheerders.  Eerlijkheid gebied ook te zeggen dat aan FTTO hele andere prijzen en contracttermijnen hangen, maar is dan ook bedoeld voor ondernemers die verder gaan dan met wat laptops vanuit een klein kantoor werken.  


Voor de overnamen was het T-Mobile deze hadden geen zakelijk lijn maar waren het wel snelst. Ben ook heel benieuwd hoe dit probleem anders was geweest als het zakelijk was geweest. Garanties met uptimes worden en zelden gegeven. Doet er nu ook allemaal niet toe. 

Ik kijk nu in mijn Odido omgeving en zie dat het abonnement is stop gezet. Kunnen jullie alsjeblief aangeven waar jullie mee bezig zijn. 

Nogmaals, als er een monteur kan komen die de patch kan herstellen en de ONT weer kan sluiten binnen 1 of 2 dagen kan kunnen we gewoon verder. 


@jwzegelaarPrinsenstraat

Dat je abonnement stopgezet is klopt zo te zien niet. Misschien staat er nog een andere abonnement in die er niet helemaal uit is?

De T75 heeft overigens maar 1 10G LAN poort.


Jeetje.. je hebt wel e.e.a. op het spel gezet met zo'n consumentenlijn. Maar natuurlijk echt wel heel goedkoop voor 70 "zakelijke” machines.

@eric , deze consument heeft dit zo voor zichzelf ingericht en is hopelijk op de hoogte van de beperkingen die dat met zich meebrengt.

Alleen is denk ik i.d.d. de vraag, of de door Odido geleverde ‘consumenten aansluiting’ commercieel aanbied aan derden. Dan hebben we het over een heel ander verhaal, want het commercieel aanbieden van je consumenten aansluiting zou wel eens ‘een stap te ver’ (voorzichtig uitgedrukt) kunnen zijn.

Maar zoals eric al aangeeft, de ondersteuning voor een zakelijke connectie is heel anders ingericht.


Ik weet niet of jullie iets hebben aangepast maar hij is het nu gaan doen. Het lijkt een stuk beter nu. 

Kunnen jullie zorgen dat de annulering niet doorgaat alsjeblieft. 


Ik denk dat het regelt is, dank voor de hulp!


Reageer