Skip to main content
Beantwoord

100 i.p.v. 1000 Mbps

• is een Top Poster
  • 8 reacties

Niet dat ik er veel last van heb (blijkbaar), maar verschillende speedtests geven sinds vanmorgen aan dat ik afgekapt ben op 100 Mbps i.p.v. de 1000 Mbps (1G) waar ik voor betaal. Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt. 

Beste antwoord door HansB2

Hij/zij doet het weer. Het was iets met de netwerk switch waaraan de desktop pc ook hangt. Ik heb wat met de kabels gekloojd, maar volgens mij zit alles weer zoals het was. En, alles doet het weer op 900 plus Mbps. Hiep hiep! Bedankt voor jullie tips om het probleem toch wat preciezer te lokaliseren!

Bekijk origineel

10 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1013 reacties
  • 4 maart 2025

Vaak ligt dit aan de bekabeling.

Kun je eens een speedtest uitvoeren met een nieuwe (liefst korte) kabel direct in de router?

Tevens kun je op de router inloggen (192.168.1.1, ww achterop router) en kijken onder systeeminformatie. Daar staat de link-snelheid voor de WAN en LAN poorten. WAN zou 2500M/Full moeten zijn en LAN poorten 1000M/Full (als je 1Gbps netwerkkaarten in je computer e.d. hebt zitten). Klopt dit allemaal?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 4 maart 2025
rvk01 schreef:

Vaak ligt dit aan de bekabeling.

Kun je eens een speedtest uitvoeren met een nieuwe (liefst korte) kabel direct in de router?

Tevens kun je op de router inloggen (192.168.1.1, ww achterop router) en kijken onder systeeminformatie. Daar staat de link-snelheid voor de WAN en LAN poorten. WAN zou 2500M/Full moeten zijn en LAN poorten 1000M/Full (als je 1Gbps netwerkkaarten in je computer e.d. hebt zitten). Klopt dit allemaal?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 4 maart 2025

Moet dat zo (zie plaatje)? Thanks. Lan 2 en 4 zijn waarschijnlijk de mediaboxen voor de TV. Lan 1 is mijn bekabelde netwerk naar de desktop PC waar ik nog altijd maar 90 nog wat Mbps heb.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20678 reacties
  • 4 maart 2025

Hallo ​@HansB2 

Op LAN 2 en 4 is een internetkabel en/of apparaat aangesloten dat maar tot 100 Mbps gaat.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1013 reacties
  • 4 maart 2025

â€‹@HansB2 Duidelijk. De link-snelheid op je WAN aansluiting (naar internet) is dus gewoon goed 2500M/Full. Dit is niet je internet snelheid maar gewoon de theoretische verbindingssnelheid van router naar ONT.

Heb je jouw computer op LAN1, LAN2 of LAN4 aangesloten? (want LAN2 en LAN4 zijn maar 100Mbps).

Wat zit er op al jouw LAN aansluitingen? Als je computer via LAN2 of 4 gaat dan ligt daar dus wel een probleem.

Als je computer wel op LAN1 zit dan moeten we verder kijken.

Kun je overigens via Wifi wel boven de 100Mbps uitkomen? (dicht bij de router)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 4 maart 2025

Ik ga even kijken of LAN1 de desktop pc is
...ik denk het wel. Die andere twee zijn de mediaboxen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1013 reacties
  • 4 maart 2025
HansB2 schreef:

Ik ga even kijken of LAN1 de desktop pc is
...ik denk het wel. Die andere twee zijn de mediaboxen.

Kijk ook even of je met wifi (telefoon?) dicht bij de router wel boven de 100Mbps uitkomt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 4 maart 2025

WIFI is wel boven de 100, net gecheckt. Ik moet nu weg, kan niet meer testen. Ik kijk straks weer. Bedankt voor hulp tot nu toe.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1013 reacties
  • 4 maart 2025

Ok, dan is het in ieder geval niet de internetverbinding maar moet je het zoeken in de verbinding naar de computer. Als je wel op LAN1 zit met de computer lijkt die wel te verbinden op 1Gbps. Heb je de computer al eens helemaal gerestart? đŸ˜†

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • Antwoord
  • 4 maart 2025

Hij/zij doet het weer. Het was iets met de netwerk switch waaraan de desktop pc ook hangt. Ik heb wat met de kabels gekloojd, maar volgens mij zit alles weer zoals het was. En, alles doet het weer op 900 plus Mbps. Hiep hiep! Bedankt voor jullie tips om het probleem toch wat preciezer te lokaliseren!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen