Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe reactie zou eerst beoordeeld moeten worden, maar zie ik niet meer terug.

Beste medewerkers Odido.

Heb gisteren een uitgebreide reactie geschreven omdat de facturering die mij is toegestuurd niet klopt.

Bij versturen kreeg ik een melding dat de reactie eerst beoordeeld zou moeten worden, voordat die geplaatst zou worden. (Misschien ter controle van moderators dat geen persoonlijke data in screenshots worden bijgesloten?? Het gaat tenslotte om “facturen”).

Maar zie de reactie niet meer terug hier in het forum onderdeel.  Hoe zit dat?
Ik steek niet voor niets tijd en moeite om een reactie te schrijven.

Vind het zeer kwalijk als die reactie “verloren zou gaan”.
Bij uitblijven van alsnog plaatsing, zie ik dat als een vorm van censuur.

Kan ik dadelijk die reactie weer helemaal opnieuw opstellen.
(Heb het al eens eerder meegemaakt hier op het forum van Odido).

Graag uw reactie.
-

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@Babylonia 

Dit is vaak het geval als je linkjes in je reacties plaatst die mogelijk naar onveilige/illegale websites leiden of als je post als spam wordt gezien.

Bekijk origineel

13 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20685 reacties
  • Antwoord
  • 26 februari 2025

Hallo ​@Babylonia 

Dit is vaak het geval als je linkjes in je reacties plaatst die mogelijk naar onveilige/illegale websites leiden of als je post als spam wordt gezien.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 79 reacties
  • 26 februari 2025

Linkjes naar de website van Odido zelf.  Betreft verwijzing naar de Algemene voorwaarden.
Als dat reeds als onveilig wordt beschouwd, dan is het slecht gesteld met Odido.  😲

Ik wil gewoon een reactie van Odido zelf.
Als iets als SPAM wordt gezien, verwacht ik een melding betreffende SPAM.
En niet dat de reactie eerst “gemodereerd” zou moeten worden, en vervolgens weg gegooid.
Dan verwacht ik ook een gedegen antwoord terug, als het niet zou voldoen.
Ik wil als klant serieus worden genomen.

(Moderatie komt elders waar ik ook ervaring mee heb wel meer voor, maar na beoordeling wordt het gewoon geplaatst. Of een reactie terug wat er mogelijk niet aan voldoet, zodat ik het kan corrigeren.
Of is datgene waar een probleem in zit, door een moderator zelf al eruit gehaald, met een melding erbij in het bericht zelf, waarbij de reactie dan toch is geplaatst).

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8757 reacties
  • 26 februari 2025

De moderatie heeft het gewoon druk. Zij pakken topics, spam meldingen etc. in 24-28 uur op. Dus als jouw bijdrage nog recent is, dan graag even afwachten.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 79 reacties
  • 26 februari 2025

OK, wachten we nog wat af. Bedankt voor je reactie.

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hi ​@Babylonia, ik snap heel goed dat je nieuwe factuur vragen oproept, daarom wil ik graag met je meekijken naar deze factuur om je hier meer duidelijkheid over te geven! Gaat het om je mobiele abonnement of je Internet + TV abonnement? Ik zie je reactie ook niet terug in dit topic en er is ook geen reactie wat voor goedkeuring klaarstaat. Ging het om een reactie in een ander topic toevallig? Of was het wel echt in dit topic? 

Zoals ​@Waqqas ook aangeeft, je reactie wordt alleen ter beoordeling geplaatst als er iets in staat wat als '’spam'’ of ongewenste reclame wordt gezien. Heel soms gebeurd het dat er automatisch iets wordt geplaatst ter beoordeling van een moderator, maar we zien dan terug dat er niets bijzonders in de post staat. Dit is puur systematisch en gebeurd ook automatisch, maar we plaatsen uiteraard de reactie zo snel mogelijk terug in het topic. Echter, zie ik in dit topic geen reactie ter goedkeuring terug. Ik ben bang dat er iets mis is gegaan. 

Kun je de reactie nogmaals plaatsen en aangeven om welk abonnement het gaat? Dan kan een collega of ik direct met je meekijken! 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 79 reacties
  • 27 februari 2025

Het betreft een nieuw  1Gb  internet + TV  abonnement.
Besteld 20 december 2024.   Opgeleverd 16 januari 2025.
(Alle relevante gegevens m.b.t. mijn abonnement zijn achterliggend in mijn forum profiel opgenomen).

Een aantal dagen geleden kreeg ik een mail met de melding over mijn eerste factuur.
Ik schrok me wezenloos.

De maandelijkse kosten die je vooruit betaald  €  94,67

Bij verder doorklikken naar de samenvatting werd de optelling van bedragen me wel duidelijk.

Ah, het gaat dus niet om “maandelijkse kosten” (hoewel het toch echt letterlijk staat beschreven).
Maar om een optelling van kosten, over de eerste “gedeelde” maandperiode,
en een volledige maanperiode erna. (Exclusief kortingen).

Lijkt me beter dit direct al in die eerste mail correct te beschrijven met wat bedoeld wordt !!
Dit is zo'n kromme wijze van communiceren. Daar maakt Odido IMO geen vrienden mee.

Maar buiten dat, klopt de factuur nog steeds niet.

Met alle plussen en minnen aan kortingen, zou een maandperiode “zonder korting”,
volgens overeenkomst,  moeten uitkomen op  € 60,-   en  NIET  € 62,50

Verder.
De eerste periode van januari 2025 is gestart op 16 januari 2025, ofwel minder dan een halve maand.
Zou dus ook minder dan  € 30,-  moeten zijn.   En niet hoger dan € 30,-

Het lijkt er op, alsof Odido meteen een inflatiecorrectie heeft meegenomen in deze berekeningen?
Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Mijn overeenkomst (persoonlijke gegevens niet meegenomen), is opgemaakt 20 december 2024

De algemene voorwaarden van Odido (consument), te vinden via de volgende URL:
https://www.odido.nl/voorwaarden

9. Odido is gerechtigd om ieder jaar in januari haar tarieven aan te passen als gevolg van inflatie.
   Deze aanpassing wordt gebaseerd op de jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer)

van het CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar.  Odido voert geen inflatiecorrectie door
   als er drie maanden of minder van je overeenkomst verstreken zijn.

Graag correctie van het een en ander.

En dan nog een “alarm belletje” voor de Odido ICT afdeling.
Omdat het om geautomatiseerde verwerking gaat, zullen vergelijkbare fouten naar ik vermoed
bij “tig” andere consumenten zijn doorgevoerd, die nog in de laatste periode van vorig jaar een overeenkomst zijn aangegaan.  Maar mogelijk niet zo alert zijn als ikzelf, in de nacalcutale van het een en ander.
-

• Auteur
  • is een King Poster
  • 79 reacties
  • 28 februari 2025

Aanvulling:

Vreemd dat een onderwerp wat ik aanvankelijk expliciet heb geplaatst onder het subforum “facturen”,
https://community.odido.nl/facturen-564

Is verhuisd naar een meer algemeen “sub-forum”  -  < Internet en TV  / Algemeen >  ??

Wat is de intentie van Odido om geplaatste reacties te wisselen in sub-forum / onderwerpen ??

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4146 reacties
  • 4 maart 2025

@Babylonia Dankjewel voor je duidelijke terugkoppeling. Ik snap goed dat dit verwarrend is, mijn excuses hiervoor. Ik leg je natuurlijk graag uit hoe het precies zit! 

Ik ben meteen gaan kijken en zie inderdaad dat de 1e factuur in rekening is gebracht. Dit ging om een bedrag van €45,49. De 1e factuur valt altijd hoger uit dan normaal, dit is afhankelijk van de datum waarop het abonnement van start is gegaan. 

In jouw geval is de lijn geactiveerd op 16-02-25 na het monteursbezoek. De abonnementskosten worden volledig in rekening gebracht, maar de 1e factuur is dus opgebouwd uit de eerste maand 16-01-25 t/m 31-01-25 + de periode van 01-02-25 t/m 28-02-25. De verrekening vindt plaats op de volgende factuur. 

Betreft de inflatie, hier hoef je je geen zorgen over te maken. Dit is voor jou niet vastgesteld voor dit jaar, omdat jouw contract na 1 oktober is afgesloten. 

Om jouw laatste vraag te beantwoorden. Je had het topic in eerste instantie onder Mobiel > Facturen geplaatst. Echter gaat jouw vraag over een Internet + TV abonnement. Wij hebben geen subcategorie voor facturen. Vandaar dat Pharwin jouw topic naar de Algemene subcategorie heeft verplaatst, zodat wij het topic konden oppakken. 

Laat je het mij weten als je nog vragen hebt of als ik nog ergens bij kan helpen? Ik sta altijd paraat! 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1027 reacties
  • 4 maart 2025

Babylonia schreef:

Maar buiten dat, klopt de factuur nog steeds niet.

Met alle plussen en minnen aan kortingen, zou een maandperiode “zonder korting”,
volgens overeenkomst,  moeten uitkomen op  € 60,-   en  NIET  € 62,50

Verder.
De eerste periode van januari 2025 is gestart op 16 januari 2025, ofwel minder dan een halve maand.
Zou dus ook minder dan  € 30,-  moeten zijn.   En niet hoger dan € 30,-

Misschien ter verduidelijking… met bedragen:

Volgens de overeenkomst = Internet €45 + TV €12,50 + Mediabox €5 = €62,50 zonder korting

Voor maand januari is 16 dagen… €62,50 / 31dg x 16dg = €32,26

Met korting meegerekend… €30 / 31dg x 16dg + €30 feb = €45,48 (cent verschil 😉)

Maand januari vanaf 16 januari (incl. dag zelf) was dus net 1 dag meer dan een halve maand.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 79 reacties
  • 4 maart 2025
rvk01 schreef:

Volgens de overeenkomst = Internet €45 + TV €12,50 + Mediabox €5 = €62,50 zonder korting

Ik lees dat toch echt anders.

Voor de eerste Mediabox geldt sowieso een bedrag van  € 2,50   en  NIET  € 5,00
Dat geldt altijd.
   Zolang de overeenkomst geldig is.
Dat is dus niet een speciale korting op een abonnement.

De extra korting zit hem hierin dat voor de duur van één jaar, op die huur van de Mediabox
(zijnde € 2,50)  een korting wordt gegeven van  €  2,50 op die Mediabox.
Ofwel voor een jaar heb ik die ene Mediabox zonder kosten.

Voor een nieuw abonnement “NU”,
geldt die korting voor een Mediabox van  € 2,50  voor 10 maanden. En niet voor een jaar.

Zojuist even een schermafdruk gemaakt van abonnementen die NU worden aangeboden.
De doorgestreepte bedragen zijn de bedragen zonder korting.

Kosten voor de eerste mediabox “zonder korting”  =  €  2,50
Voor elke volgende mediabox die je erbij besteld betaal je  € 5,00 extra  “zonder korting”

Vandaar in dat plaatje zoals hierboven getoond de doorgestreepte bedragen  =  zonder korting
1e  Mediabox   =  €   2,50
2 Mediaboxen  =  €   7,50   (€ 2,50  +   €  5,00)
3 Mediaboxen  =  € 12,50   (€ 2,50  +  € 10,00)
4 Mediaboxen  =  € 17,50   (€ 2,50  +  € 15,00)

​ 

Teresa van Odido schreef:

​Om jouw laatste vraag te beantwoorden. Je had het topic in eerste instantie onder Mobiel > Facturen geplaatst. Echter gaat jouw vraag over een Internet + TV abonnement. Wij hebben geen subcategorie voor facturen.

Dag ​@Teresa van Odido 

De uitleg die  ​@rvk01 hierboven heeft geschreven,
en mijn uitleg maar eens naast elkaar leggen.

Verder is er wel degelijk een algemeen onderdeel “Facturen”
Niet specifiek benoemd als zijnde alleen bedoeld voor  “Mobiele” telefonie.
Onderste in de rij   -in het midden-  van de overzichten:

https://community.odido.nl/community

Kom je hier op uit:    https://community.odido.nl/facturen-564

-

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1027 reacties
  • 4 maart 2025
Babylonia schreef:
rvk01 schreef:

Ik lees dat toch echt anders.

Voor de eerste Mediabox geldt sowieso een bedrag van  € 2,50   en  NIET  € 5,00
Dat geldt altijd.
   Zolang de overeenkomst geldig is.
Dat is dus niet een speciale korting op een abonnement.

Ha, zo. Ja, in die €5 voor de mediabox lijkt inderdaad iets niet goed te gaan als je 1 box hebt. In het bestelproces zie je dat dat inderdaad €2,50 zou moeten zijn.

Overigens heeft dat verder geen effect op uiteindelijke bedrag voor deze factuur, want die is dus wel correct na de kortingen. Maar wanneer de korting vervalt dan gaat het natuurlijk verkeerd.

Maar… Ik zie wel bij de eerste kortingsregel geen termijn van 12 maanden staan. Dat zou betekenen dat IEDEREEN gewoon €5 betaald voor de mediabox en voor ALTIJD €2,50 korting krijgt ??? ​@Teresa van Odido Klopt dat? Dan is het niet handig in een bestelproces €2,50 te vermelden voor de 1e mediabox en bij de factuur een onduidelijke korting te geven op €5.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1027 reacties
  • 4 maart 2025
Babylonia schreef:

Verder is er wel degelijk een algemeen onderdeel “Facturen”
Niet specifiek benoemd als zijnde alleen bedoeld voor  “Mobiele” telefonie.
Onderste in de rij   -in het midden-  van de overzichten:

https://community.odido.nl/community

Kom je hier op uit:    https://community.odido.nl/facturen-564

Dit staat wel onder het kopje mobiel (in lichte tekst erboven). Maar dat is inderdaad onduidelijk en als je de forum picker krijgt, krijg je volgens mij de hoofdcategorie niet te zien dus zie je alleen “Facturen” staan. Onduidelijk.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 79 reacties
  • 4 maart 2025

Voor wat de website betreft m.b.t. facturen. (Met wat jezelf ook hebt gezien).
Hier vanuit het overzicht aan community onderdelen:

Klik je verder, zit er in de link titel op de web-pagina zelf wel een verwijzing naar “Mobiel”.
(Eerder over het hoofd gezien).

In de browser web adresregel zelf (met een geel kader geaccentueerd),
overigens ook daar alleen een verwijzing naar  “facturen”  (facturen-564).

Die adresregel houd ik doorgaans veel meer in de gaten, of ik niet op “nep” webpagina's uitkom.

Erg consequent / duidelijk is het allemaal niet.

rvk01 schreef:

Ha, zo. Ja, in die €5 voor de mediabox lijkt inderdaad iets niet goed te gaan als je 1 box hebt. In het bestelproces zie je dat dat inderdaad €2,50 zou moeten zijn.

Overigens heeft dat verder geen effect op uiteindelijke bedrag voor deze factuur, want die is dus wel correct na de kortingen. Maar wanneer de korting vervalt dan gaat het natuurlijk verkeerd…..

Zo kun je met van alles goochelen met bedragen.  😵  😎
Duidelijker wordt het er allemaal niet op, met wat wordt bedoeld.

Bijvoorbeeld.
Eerste mediabox  € 10,-  berekenen,  met een korting van  € 7,50  voor “altijd” (zonder eind limiet).
En dan nog  €  2,50  als extra korting rekenen voor de eerste 10 of 12 maanden.

Bij het eerste bestelproces op de webpagina.
Communiceren alsof het gaat om  € 2,50  “zonder kortingen” voor die eerste mediabox.

Kun je het maandelijkse factuurbedrag stellen op   € 67,50   “zonder kortingen”.
Dan klopt de factuur met plussen en minnen terug gerekend eveneens, met wat je nu betaalt.
Maar met dit soort vreemde rekenfratsen, wordt het IMO toch allemaal wat krom.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen