Skip to main content
Beantwoord

Ik betaal al een jaar lang veel te veel

Het lukt mij maar niet om in contact te komen met Odido en de chat bot helpt helemaal niet. Ik betaal al een jaar lang veel te veel. Maandbedrag dat wordt afgeschreven is telkens rond de 57 euro, mij is beloofd dat ik 30 euro per maand zou betalen. Het bewijs hiervan in de vorm van mijn overeenkomst heb ik maar kan ik hier niet toevoegen. Ik betaal dus al een jaar lang ongeveer het dubbele en wil natuurlijk al dit geld graag teruggestort zien en eindelijk vanaf nu betalen zoals er is afgesproken. Geen idee hoe dit al zo lang fout kan gaan en wie mij kan helpen dit eindelijk op te lossen.

Beste antwoord door Tommie van Odido

Hey ​@Joeristoeri, bedankt voor het invullen van je gegevens. 

Ik heb gelijk met je meegekeken en zie dat je destijds een glasvezel pre-order hebt geplaatst. Omdat er op jouw adres (nog) geen actieve glasvezelaansluiting beschikbaar is, dit noemen we een NL9-scenario in een Hoogbouwcomplex, is de oplevering daarvan nog niet mogelijk geweest. Daardoor blijft je huidige (oude) abonnement actief met het bijbehorende tarief, en de korting die bij je nieuwe pre-order hoort, kan pas ingaan zodra de glasvezelaansluiting is afgerond. Er is op dit moment ook nog geen datum van oplevering bekend. In dit scenario met Hoogbouw kan het vaak lang duren. 

Ik denk dat het hierdoor wellicht verwarrend is geweest en dat je direct minder zou betalen maar dat bedrag zal pas ingaan als je volledig bent opgeleverd. Hopelijk heb ik je zo voldoende informatie gegeven over de situatie. Als je verder nog vragen hebt, laat het gerust weten!

Bekijk origineel

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 22311 reacties
  • 23 mei 2025

Hallo ​@Joeristoeri 

Welke abonnement heb je precies en gaat het om de eerste maanden korting die is verdwenen?

Dat kan komen doordat je iets hebt gewijzigd aan je abonnement binnen die periode.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 26 mei 2025

Aan wie kan ik de bewijzen in de vorm van mijn overeenkomst sturen zodat het eindelijk opgelost kan worden? Eerste maanden korting die is verdwenen etc. is het niet aangezien ik nooit minder heb betaald maar altijd veel te veel.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Joeri, van harte welkom op de community. Niemand houdt van te veel betalen, dus ik snap dat je hier graag naar wil laten kijken. Zet je je volledige naam, 06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN in je profiel? Heb je je contract via ons afgesloten of via een derde partij? Als je dit via ons hebt gedaan dan vind ik je contract wel in ons systeem. Die hoef je dan niet mee te sturen. Geef je me een seintje als je je profiel hebt ingevuld? Dan kijk ik graag met je mee! 😄

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 31 mei 2025
Marciano van Odido schreef:

Hoi Joeri, van harte welkom op de community. Niemand houdt van te veel betalen, dus ik snap dat je hier graag naar wil laten kijken. Zet je je volledige naam, 06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN in je profiel? Heb je je contract via ons afgesloten of via een derde partij? Als je dit via ons hebt gedaan dan vind ik je contract wel in ons systeem. Die hoef je dan niet mee te sturen. Geef je me een seintje als je je profiel hebt ingevuld? Dan kijk ik graag met je mee! 😄

Ik heb mijn profiel aangevuld. Contract is via jullie afgesloten, jullie kwamen vorig jaar bij mij aan de deur voor het aanleggen van glasvezel en toen heb ik een nieuw contract getekend. Ik had hiervoor al een contract, dat is waarschijnlijk degene die je zult vinden in je systeem. Maar ik zou dus ruim een jaar geleden al een nieuw (veel goedkoper) contract krijgen die de oude had moeten vervangen, ik heb hier bewijs van maar geen adres om dit naar toe te sturen/te tonen. Een email adres o.i.d zou dus toch wel handig zijn.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 15079 reacties
  • Antwoord
  • 2 juni 2025

Hey ​@Joeristoeri, bedankt voor het invullen van je gegevens. 

Ik heb gelijk met je meegekeken en zie dat je destijds een glasvezel pre-order hebt geplaatst. Omdat er op jouw adres (nog) geen actieve glasvezelaansluiting beschikbaar is, dit noemen we een NL9-scenario in een Hoogbouwcomplex, is de oplevering daarvan nog niet mogelijk geweest. Daardoor blijft je huidige (oude) abonnement actief met het bijbehorende tarief, en de korting die bij je nieuwe pre-order hoort, kan pas ingaan zodra de glasvezelaansluiting is afgerond. Er is op dit moment ook nog geen datum van oplevering bekend. In dit scenario met Hoogbouw kan het vaak lang duren. 

Ik denk dat het hierdoor wellicht verwarrend is geweest en dat je direct minder zou betalen maar dat bedrag zal pas ingaan als je volledig bent opgeleverd. Hopelijk heb ik je zo voldoende informatie gegeven over de situatie. Als je verder nog vragen hebt, laat het gerust weten!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 2 juni 2025

Bedankt Tommie, dit schept duidelijkheid :). Betekent dit wel dat ik minder ga betalen zodra de glasvezelaansluiting is geweest? Ik hoef daar verder niets voor te doen, gaat automatisch? Volgens is de aansluiting laatst geweest namelijk hier.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 15079 reacties
  • 3 juni 2025

Hey ​@Joeristoeri, zodra je volledig over bent op glasvezel zal de korting ingaan. Dus als de aansluiting gereed is en de wijkcentrale is volledig opgeleverd dan wordt er een seintje naar Guidion verstuurd en die komt de installatie uitvoeren van het modem bij jouw thuis. Vanaf het moment dat het modem online komt zal je nieuwe contract ingaan en dus ook de korting!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 25 juli 2025

Onderwerp: Vraag over glasvezel en abonnementskosten

Beste Odido,

We zijn inmiddels maanden verder en er is nu een actieve glasvezelaansluiting in ons gebouw, aangesloten via mijn box beneden. Eergisteren kwam een monteur langs om dit thuis te installeren, maar dit blijkt niet mogelijk omdat onze meterkast zich buiten ons huis bevindt. Hiervoor zou een lange kabel en extra materiaal nodig zijn, met minimaal €200 aan extra kosten. Dit willen we niet, dus we zien af van glasvezel.

We hebben echter nooit zelf glasvezel besteld. Anderhalf jaar geleden kwam iemand van Odido langs die zei dat het sowieso in het hele gebouw werd geïnstalleerd en dat ons abonnement daardoor flink goedkoper zou worden: €30 per maand in plaats van €57. Tot op vandaag betalen we nog steeds €57.

Nu krijg ik een e-mail dat de overstapservice niet gelukt is en dat ik zelf mijn oude abonnement moet opzeggen. Klopt dit wel? Want als ik dat doe, zitten we zonder internet én zonder glasvezel.

Ik wil niet dubbel betalen en ook niet blijven betalen voor iets dat nooit geleverd is. Daarom hoor ik graag per direct:

• Wat zijn mijn abonnementskosten nu?

• Moet ik iets opzeggen of niet?

• Krijgen we alsnog het (ondertussen anderhalf jaar geleden) beloofde tarief van €30?

Als het niet kan voor 30 euro per maand, zien wij ons helaas genoodzaakt om over te stappen aangezien het overal goedkoper is dan 57 euro per maand en we ondertussen echt al vele honderden euro’s zijn verloren hieraan. Ik zal bespreken met mijn huisgenoten of de glasvezel die door onze box loopt, aangezien geen enkel andere buur zijn box hiervoor wilde vrijgeven, mag blijven.

Ik hoor graag snel van jullie.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9709 reacties
  • 25 juli 2025

De vezel wordt op een centraal punt binnengebracht. Als daarna een verbinding naar een andere plek nodig is kan Guidion die soms maken, maar niet altijd. Dat is het lastige met glasvezel verbindingen die NA de bouw van een pand worden toegevoegd.

Je betaald nu 57 euro voor wat? Is het DSL (koper) met een TV product van ODido? Indien je dat niet meer wilt en het contract loopt al langer dan ene jaar kun je het inderdaad opzeggen, maar dan is er niets meer als je de aansluiting voor glasvezel niet gaat afnemen.

Als de koperverbinding door Odido wordt geleverd kun je ook bellen met de verlenglijn via 0800-7123. Die kunnen misschien een speciaal verlengaanbod maken. Maar het kan ook dat het zodra glasvezel in het pand is de koperverbindingen eruit moeten. Rond 2033 zal het kopernetwerk (wat beheerd wordt door KPN) in heel Nederland zijn uitgezet. 

Er is nog 1 alternatief, en dat is Klik en Klaar. Dat werkt via het mobiele netwerk, maar niet overal beschikbaar. Check de postcode checker. Ook als  je dit in gebruik neemt zul je altijd zelf je oude abonnement moeten opzeggen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 25 juli 2025

Ik zou graag willen weten of ik nu dubbel ga betalen of niet. Of nog concreter: hoeveel betaal ik vanaf komende maand? Moet ik iets opzeggen om te voorkomen dat ik dubbel betaal? 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9709 reacties
  • 25 juli 2025

Als je glasvezel hebt besteld wordt daarvoor de facturatie pas opgestart nadat de router online is gekomen. Als dat nog niet gebeurt is kost dat dus niets. Als je de aanleg van de inhouse bekabeling niet wilt laten uitvoeren en je glasvezel abonnement niet meer willen, bel dan de klantenservice op 0800-0092 om die bestelling kosteloos te annuleren. Je bestaande verbinding blijft dan in stand tegen de huidige prijs. Als je de verlenglijn belt op 0800-7123 zouden zij misschien een verlengaanbod kunnen doen van je bestaande verbinding.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen