Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel naar eigen router en hoe dan met TV?

• 7 februari 2025
  • 2 reacties
  • 131 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hallo,

Ik wil misschien overstappen van Ziggo naar Odido glasvezel. De glasvezel aansluiting ligt namelijk al binnen.

Maar wat me tegenhoudt is dat ik mijn eigen router wil blijven gebruiken. En om dat mogelijk te maken moet er zoveel gebeuren waar ik weinig van snap.

Wat ik wil is:

• Glasvezel aansluiten en het internet signaal naar mijn eigen router leiden
  • Glasvezel aansluiten en het TV signaal naar de TV leiden, of een tv-box met Hdmi uit.

Wat ik heb uitgevonden is dat ik met een los apparaat het glasvezel signaal kan omzetten in een Ethernet signaal dat naar de router gaat. Is dat apparaat een ONT (?)

Wat ik ook nog zelf heb uitgevonden is dat ik met een los apparaat het glasvezel signaal kan omzetten naar een Ethernet signaal dat naar een TV box gaat (en van daar uit als HDMI naar de TV). Is dat apparaat een  Glasvezel HDMI converter?

Klopt het dat ik alleen die twee apparaatjes nodig heb en dat het dan zonder meer werkt? Of is dit te makkelijk gedacht? 

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@user7173 

Na het bestellen krijg je van Odido een ONT (converter) en Zyxel router.

De ONT wordt aangesloten op het glasvezelaansluitpunt en vanuit de ONT gaat een internetkabel naar de router.

De tv of tv box kan je met een internetkabel aansluiten op de router.

Een eigen router gebruiken kan ook, zorg dat deze VLAN onderzoek heeft (VLAN 300 DHCP). Voor tv hoef je verder niks in te stellen.

Bekijk origineel

2 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21057 reacties
  • Antwoord
  • 7 februari 2025

Hallo ​@user7173 

Na het bestellen krijg je van Odido een ONT (converter) en Zyxel router.

De ONT wordt aangesloten op het glasvezelaansluitpunt en vanuit de ONT gaat een internetkabel naar de router.

De tv of tv box kan je met een internetkabel aansluiten op de router.

Een eigen router gebruiken kan ook, zorg dat deze VLAN onderzoek heeft (VLAN 300 DHCP). Voor tv hoef je verder niks in te stellen.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 10 februari 2025
user7173 schreef:

Hallo,

Ik wil misschien overstappen van Ziggo naar Odido glasvezel. De glasvezel aansluiting ligt namelijk al binnen.

Maar wat me tegenhoudt is dat ik mijn eigen router wil blijven gebruiken. En om dat mogelijk te maken moet er zoveel gebeuren waar ik weinig van snap.

Wat ik wil is:

• Glasvezel aansluiten en het internet signaal naar mijn eigen router leiden
  • Glasvezel aansluiten en het TV signaal naar de TV leiden, of een tv-box met Hdmi uit.

Wat ik heb uitgevonden is dat ik met een los apparaat het glasvezel signaal kan omzetten in een Ethernet signaal dat naar de router gaat. Is dat apparaat een ONT (?)

Wat ik ook nog zelf heb uitgevonden is dat ik met een los apparaat het glasvezel signaal kan omzetten naar een Ethernet signaal dat naar een TV box gaat (en van daar uit als HDMI naar de TV). Is dat apparaat een  Glasvezel HDMI converter?

Klopt het dat ik alleen die twee apparaatjes nodig heb en dat het dan zonder meer werkt? Of is dit te makkelijk gedacht? 

Oke, bedankt. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen