Skip to main content
Beantwoord

Geluid nieuwe mediabox

  • 17 May 2024
  • 32 reacties
  • 563 Bekeken

Als ik de tv aan zet is er regelmatig geen geluid, dan moet ik soms de mediabox een paar keer aan en uit zetten voordat er weer geluid is.  Ook als ik van zender wissel, valt het geluid weg of is het geluid opeens veel zachter. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

32 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Hi @HelmaK66, de problemen die je omschrijft klinken als de issues die op dit moment spelen op de Mediabox. Dit is momenteel in onderzoek en we werken er hard aan om ervoor te zorgen dat dit bij een volgende update opgelost wordt. In het topic over de Mediabox zullen we je hierover op de hoogte houden: 

 

Is hier inmiddels al zicht op een oplossing voor? 

Ik heb namelijk hetzelfde probleem en zie dezelfde vraag vaker langskomen in het forum.

Volkomen willekeurig valt (een deel van) het geluid weg. Of je hoort alleen de achtergrondspoor en als je dan heen en terug zapt, heb je ineens vol geluid. Of na een herstart is er ook weer gewoon geluid.
Ook ik heb verder geen randapparatuur zoals soundbars etc aangesloten.

Reputatie 7
Badge +3

@Martinez75 Goed dat je hier navraag doet! Ik adviseer je sowieso om het topic genoemd door @Nora van Odido in de gaten te houden. Hier plaatsen wij alle updates omtrent de Mediabox.

Op dit moment wordt de nieuwe software versie getest door onze beta testers. Dit zal ongeveer 2 weken in beslag nemen. Afhankelijk van het succes, wordt de update ook uitgerold naar de rest van de klanten. Wanneer dit precies is, durf ik nu nog niet te zeggen. 

Laat je het mij weten als je nog vragen hebt? Ik help je graag verder! 

Dankjewel voor de update! 

Een vraag heb ik nog wel: als er een firmware update komt, wordt deze dan automatisch gepushed of moet ik die dan zelf update? (met uiteraard de vervolgvraag, waar zit dat dan?)

Ik kreeg namelijk niet gevonden in het menu waar ik naar updates kon zoeken. 

Reputatie 5
Badge +5

Hi @Martinez75, deze update zal vanzelf naar de Mediabox gepusht worden. Zodra de update beschikbaar is, zal deze in de nacht naar de Mediabox verstuurd worden. Hier hoef je verder niks voor te doen! 

Is deze update al geweest? Ik heb er nog steeds last van. Ik moet de tv soms 3-4 keer aan en uit zetten voordat ik geluid heb. Begint wel erg irritant te worden.

Reputatie 7
Badge +9

We zijn bezig met de uitrol van de update @HelmaK66, hopelijk hebben we iedereen gehad aan het einde van deze week! 

Ik heb de firmware update inmiddels ontvangen (melding gekregen op tv dat deze is uitgevoerd) maar helaas: zojuist had ik hetzelfde probleem nog steeds. 

Ik zapte langs rtl4, volume was zachter, ik zapte naar rtl5 en terug, toen was het geluid wel normaal. 

Reputatie 7
Badge +3

@Martinez75 Dank je wel voor je terugkoppeling! 

Wil je mij vertellen of een foto sturen van hoe de geluidsinstellingen nu staan? (Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen). Heb je daarnaast nog andere geluidsapparatuur aangesloten? Zo ja, hoe (bluetooth of HDMI)?

Daarnaast wil ik je vragen de Mediabox eens een herstart te geven (volledig van de stroom). Laat je mij weten of dit voor verbetering zorgt?

Hoi Teresa, dankjewel voor je reaktie! 

Het herstarten van de mediabox lijkt wel verbetering te hebben gebracht. Bij een korte test leken de zenders wel dezelfde geluidssterkte te behouden. 

Voor de herstart leek het zelfs even erger dan voorheen. De foto is van voor de herstart, (hoewel er volgens mij daar niks is veranderd bij de herstart) 

Ik gebruik verder geen randapparatuur overigens. 

Reputatie 7
Badge +3

@Martinez75 Super fijn om te lezen dat de herstart voor verbetering heeft gezorgd! Mocht het probleem terugkomen dan wil ik je vragen om het volgende te proberen: 

Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid HDMI CEC > Volumeregeling en zet Volumeregeling op 'AAN'.

Mocht dit niet voor verbetering zorgen dan kun je het volgende proberen: 

 Ga naar Instellingen Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. De instelling staat standaard op 'Automatisch'. Pas dit aanpassen naar 'Passthrough'.

Ik verneem het graag als ik nog ergens bij kan helpen. Voor nu wens ik je veel kijkplezier! 😊

Als ik de tv aan zet is er regelmatig geen geluid, dan moet ik soms de mediabox een paar keer aan en uit zetten voordat er weer geluid is.  Ook als ik van zender wissel, valt het geluid weg of is het geluid opeens veel zachter. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Deze reactie is van 2 maanden geleden maar wij hebben er nu ook last van, geluid is heel zacht….

Hoi Anenjos,

De extra tip van Teresa heeft het bij mij uiteindelijk opgelost. 
Wellicht is het handig om die instellingen bij jezelf ook eens na te kijken! 
 

@Martinez75 Super fijn om te lezen dat de herstart voor verbetering heeft gezorgd! Mocht het probleem terugkomen dan wil ik je vragen om het volgende te proberen: 

Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid HDMI CEC > Volumeregeling en zet Volumeregeling op 'AAN'.

Mocht dit niet voor verbetering zorgen dan kun je het volgende proberen: 

 Ga naar Instellingen Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. De instelling staat standaard op 'Automatisch'. Pas dit aanpassen naar 'Passthrough'.

Ik verneem het graag als ik nog ergens bij kan helpen. Voor nu wens ik je veel kijkplezier! 😊

 

Hoi Anenjos,

De extra tip van Teresa heeft het bij mij uiteindelijk opgelost. 
Wellicht is het handig om die instellingen bij jezelf ook eens na te kijken! 
 

@Martinez75 Super fijn om te lezen dat de herstart voor verbetering heeft gezorgd! Mocht het probleem terugkomen dan wil ik je vragen om het volgende te proberen: 

Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid HDMI CEC > Volumeregeling en zet Volumeregeling op 'AAN'.

Mocht dit niet voor verbetering zorgen dan kun je het volgende proberen: 

 Ga naar Instellingen Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. De instelling staat standaard op 'Automatisch'. Pas dit aanpassen naar 'Passthrough'.

Ik verneem het graag als ik nog ergens bij kan helpen. Voor nu wens ik je veel kijkplezier! 😊

 

Yes! Gelukt!

Sinds de laatste update van de mediabox zit er een groot verschil tussen het volume van verschillende zenders. Dit speelt bij mij bij beide mediaboxen en verschillende tv's. NPO1, 2, en 3 zijn 'normaal’, volume van de tv heb ik daar op 8 t/m 10 staan, maar bij vele andere zenders hoor ik pas wat zodra ik het volume naar 25+ zet. Herstart haalt niets uit, ook verschillende settings van de boxen geprobeerd.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @joshuas28, heb je de tips in dit topic al geprobeerd?

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

  1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

 Als dit niet werkt kun je het volgende proberen:

Ga naar Settings -> CEC Control -> Schakel volume control uit -> Zet de Mediabox op volume 100 -> Zet volume control weer aan.

Ga naar Settings -> Remotes & Accessoires -> Afstandsbediening -> Change volume control uit of aan zetten. 

 

Hi ik heb alle instellingen gereset, meerdere setting geprobeert maar het probleem dat onstaan is na de laatste update ia niet opgelost. Sterker nog, nu krijg ik volume control via HDMI CEC niet meer aan de praat. Het staat aangevikt maar krijg onder aan in beeld 'enable CEC control or adjust the tv remote control'.  Afstandbediening heb ik gereset en opnieuw aangemeld inmiddels

enig idee wanneer de issues opgelost worden, maw wanneer komt er een nieuwe firmware?

Reputatie 7
Badge +9

En als je naar “Select Formats” gaat en op “never use surround sound” klikt @joshuas28?

Op dit moment zijn dit onze workarounds voor dit issue. Ze zijn het nog verder aan het onderzoeken. 

Sinds de laatste update van de mediabox zit er een groot verschil tussen het volume van verschillende zenders. Dit speelt bij mij bij beide mediaboxen en verschillende tv's. NPO1, 2, en 3 zijn 'normaal’, volume van de tv heb ik daar op 8 t/m 10 staan, maar bij vele andere zenders hoor ik pas wat zodra ik het volume naar 25+ zet. Herstart haalt niets uit, ook verschillende settings van de boxen geprobeerd.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Wij hebben dit ook, sommige zenders super zacht, ook Videoland enzo. We zetten dan de extra soundbar aan, maar dan moet je opletten als je naar een zender terug gaat dat je niet ineens met knalhard geluid zit 🙈 hopelijk komt er een oplossing!

Sinds de laatste update van de mediabox zit er een groot verschil tussen het volume van verschillende zenders. Dit speelt bij mij bij beide mediaboxen en verschillende tv's. NPO1, 2, en 3 zijn 'normaal’, volume van de tv heb ik daar op 8 t/m 10 staan, maar bij vele andere zenders hoor ik pas wat zodra ik het volume naar 25+ zet. Herstart haalt niets uit, ook verschillende settings van de boxen geprobeerd.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Wij hebben dit ook, sommige zenders super zacht, ook Videoland enzo. We zetten dan de extra soundbar aan, maar dan moet je opletten als je naar een zender terug gaat dat je niet ineens met knalhard geluid zit 🙈 hopelijk komt er een oplossing!

Idd dat dus.

En als je naar “Select Formats” gaat en op “never use surround sound” klikt @joshuas28?

Op dit moment zijn dit onze workarounds voor dit issue. Ze zijn het nog verder aan het onderzoeken. 

Van alles geprobeerd, de workarounds werken niet. Kunnen jullie de oude firmware niet beschikbaar maken en de nieuwe releasen zodra de bugs gefixed zijn en de release goed getest is? Naast het geluidsprobleem kan ik nu (na een reset) ook mijn TV niet meer bedienen met de mediabox remote.

Reputatie 7
Badge +9

Als je op een zender zit die zacht is @joshuas28 en vervolgens de volgende handelingen uitvoert dan moet hij het oplossen:

 

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

  1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

Oude firmware draaien we niet terug. Alleen als de issues zodanig erg zijn wel.

Als je op een zender zit die zacht is @joshuas28 en vervolgens de volgende handelingen uitvoert dan moet hij het oplossen:

 

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

  1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

Oude firmware draaien we niet terug. Alleen als de issues zodanig erg zijn wel.

@Tommie van Odido, dit was al eerder als optie meegegeven in deze thread. Heeft niets uitgehaald en sterker nog, de remote kan het volume van de tv ook niet meer bedienen.

Twee issues: volume op verschillende zenders verschilt (en als je dan vergeet dat je van een zender waar je het volume heel hoog moet zetten naar een zender waar het volume 'normaal’ is, is dat niet goed voor je oren kan je ik vertellen, zie ook bericht van @anenjos ) en remote kan de tv niet meer bedienen.

Mijn vraag uit mijn laatste post is onbeantwoord: "Kunnen jullie de oude firmware niet beschikbaar maken en de nieuwe releasen zodra de bugs gefixed zijn en de release goed getest is? ”

 

 

Hey @joshuas28, heb je de tips in dit topic al geprobeerd?

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

  1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

 Als dit niet werkt kun je het volgende proberen:

Ga naar Settings -> CEC Control -> Schakel volume control uit -> Zet de Mediabox op volume 100 -> Zet volume control weer aan.

Ga naar Settings -> Remotes & Accessoires -> Afstandsbediening -> Change volume control uit of aan zetten. 

 

Misschien een domme vraag maar hoe kom ik in het mediabox menu ?

Reageer