Skip to main content

Afgelopen 20 juli zou er een pakket van Odido bij mij bezorgd worden. Dat is niet gebeurd en in plaats daarvan is het door de bezorger retour gestuurd naar Odido, zie mijn topic

Volgens de website van DHL is dat pakket nog steeds niet verder dan “Klaar voor het versturen naar het sorteercentrum”.

Op 29 juli heb ik de bestelling geannuleerd (bevestigd per mail door Odido). Dan krijg ik op 2 augustus (4 dagen later!) een bericht dat mijn pakket onderweg is. Deze keer wordt het netjes de volgende dag bezorgd. Na contact met Odido klantenservice breng ik het pakket terug naar een DHL servicepunt. Omdat de link om een retour label aan te maken niet werkte, heb ik handmatig een label aangemaakt met de door de klantenservice opgegeven informatie (foto en bewijs van afgifte beschikbaar). Kijk ik op de site van DHL dan is er bij “Je pakket gaat retour naar” niets ingevuld en daaronder “Ontvangen in sorteercentrum, in afwachting van de data”.

In mijn account staat dat ik het pakket moet retourneren. Dat is dus al gebeurd!

Dat gaat wel lekker zo! Hoeveel spullen is Odido op die manier al kwijt geraakt???

 

Aanvulling: op 7 augustus heb ik over de laatste zending een vraag gesteld via het webformulier. Bij het verzenden verdween alles zonder terugmelding en kreeg ik een uitgelogd leeg formulier. Ook geen mailbevestiging ontvangen. Dus nu maar weer via het forum. Ook dat gaat heel lekker zo!

Hey @CoS, goed dat je het aangeeft.

De retourzending blijft dus hangen bij DHL en gaat het om alleen het modem in dit geval?  


@Tommie van Odido

Hey Tommie. Het gaat over 2 retourzendingen:

  • de eerste retourzending heb ik nooit gezien; dat was JVGL0622182454331782.
  • de tweede retourzending gaat om een modem met glasvezelkabeltje en alle overige toebehoren behalve een media converter met bijbehorende voeding, zie mijn hierboven gerefereerde topic. Dat is JVGLOTC0067599203.

Nog wat foto's van de laatste:

mod edit: foto met gegevens modem verwijderd

Overigens werkt alles nog steeds prima, dus een media converter heb ik ook niet meer nodig.

Een mogelijke oorzaak van de vervuiling is deze week verholpen.


Hi @CoS, dankjewel! Het nieuwe Zyxel T56 modem is dus aangesloten op dit moment? Er lijkt iets mis te gaan met deze omruiling in het systeem. Eerder is deze erin gezet en geannuleerd en dat lijkt nu ook met deze te gebeuren. Ik wil daarom zeker weten dat je het Zyxel T56 nu in gebruik hebt. Ik zie dat de zending van het laatste pakket via DHL staat op '’Ontvangen in sorteercentrum, in afwachting van de data'’. Dit was op 5 augustus. Laten we de zending komende week nog de tijd geven om te verwerken, want soms duurt dit even. Het ligt eraan hoe druk het is en ook het verwerken aan onze kant kan even duren. Je krijgt een automatische e-mail van ons als de verwerking is gedaan! 


Hi @Cheyenne van Odido . Negative!!! Het probleem zat hem in vervuiling van het ethernet chassisdeel van de media converter. Dat heb ik verholpen en sindsdien werkt alles probleemloos! Dus nog met een T50 modem dat ik pas 2,5 jaar heb en waar volgens mij niets mis mee is! Er is niets vervangen.

De eerste Odido zending heb ik nooit ontvangen. Waarom die geannuleerd is weet ik niet maar dat ging niet van mij uit. Mogelijk is jullie systeem zo ingericht dat als de vervoerder de fout in gaat, de klant de schuld krijgt: daar lijkt het in ieder geval wel op in de 2 mails die ik dezelfde dag ontving 😡.

Daarna heb ik het technische probleem zelf verder onderzocht, gevonden en de media converter hersteld. Omdat Odido opnieuw een modem ging sturen was dat niet meer nodig en heb ik dat geannuleerd (bevestigd door Odido). Dat ik dan 4 dagen later bericht krijg dat mijn bestelling is verzonden lijkt mij een bug in jullie logistieke systeem. Die zending heb ik op de aangegeven datum en tijd wèl ontvangen. Omdat jullie systeem steeds alleen over een modem sprak en niet over een door Guidion op de werkorder aangegeven installatiepakket heb ik het pakket niet meteen aan de deur geweigerd maar eerst gekeken wat erin zat. Ik had het namelijk aan Odido over gelaten of men alsnog een nieuwe media converter wilde sturen (dat was het enige deel van de installatie waar een probleem in zat). Omdat in het pakket alles (ook de verkeerde glasvezelkabel) behalve een media converter (en bijbehorende voeding) zat, heb ik dat pakket dezelfde dag geretourneerd.

Samengevat: er is niets vervangen (heb dus nog steeds een T50 modem) en aan de track en trace codes te zien, zijn beide pakketten die Odido heeft gestuurd in het zwarte gat van DHL opgezogen.

Communicatie, logistiek en de verwerking van Guidion werkorders en controle op het uitgevoerde werk lijken mij aan een update toe, zie mijn eerdere topic.


Bedankt voor de uitleg @CoS, heb je toevallig al contact gehad met DHL hierover? Het gaat dus om een pakket wat bij DHL blijft hangen, de T-56.  


Beste @Tommie van Odido en @Cheyenne van Odido , nee ik heb geen contact gehad met DHL. Dat is heel slecht voor je gemoedsrust. Bovendien verwijzen ze dan toch weer naar de de opdrachtgever (=Odido).

Het gaat om 2 pakketten die bij DHL zijn blijven hangen:

  • JVGL0622182454331782, wat daar in zit weet ik niet want die heb ik nooit ontvangen;
  • JVGLOTC0067599203, daar zit inderdaad o.m. een T56 modem in, zie hierboven.

Wat me ook opvalt is dat de gegevens die ik heb gekregen van jullie klantenservice voor het terugsturen van het laatste pakket (zie foto hierboven) niet overeenkomen met wat ik in andere topics zie en ook dat ik niet de enige ben waar het aanmaken van een retour formulier via de QR - code niet werkt.


JVGL0622182454331782, wat daar in zit weet ik niet want die heb ik nooit ontvangen; Deze is al afgemeld omdat hij niet bezorgd kon worden @CoS. Nu heb ik JVGLOTC0067599203, handmatig afgemeld in mijn systeem. Hopelijk komt het modem nog goed terecht maar anders staat hij nu afgemeld en krijg je hier geen boete voor.  


@Tommie van Odido , dank voor de (re)actie. Voor mij is het dan wat Odido betreft wel opgelost maar het is nu 13 augustus en een slechte zaak dat bij DHL de status van beide pakketten nog steeds ongewijzigd is. Als die de feitelijke situatie weergeeft, betekent het dat dat ze nog niet bij Odido zijn. Op die manier raken jullie heel wat spullen kwijt. Uiteindelijk gaan de klanten dat in stijgende kosten merken. Ik ga er daarbij vanuit dat Odido geen liefdadigheidsinstelling is.

Ik heb op het pakket dat ik heb teruggestuurd, het oorspronkelijke adreslabel laten zitten en daar staat ook heel duidelijk een afzender op: Odido, Postbus 15021, NL 1117 ZZ, Schiphol-Rijk met als contact: LOGICALL zie foto hierboven.

Ik ben benieuwd of er in die statussen ooit nog iets gaat wijzigen en hoop op een positieve bevestiging dat Odido de pakketten daadwerkelijk weer in bezit heeft.

 


Ja het komt vaker voor dan je denkt bij DHL @CoS, een pakketje verloren of kwijt. Daar kunnen wij ook niks aan doen jammer genoeg. Hopelijk komt het inderdaad nog goed terecht! 


Ik denk dat er wel iets aan te doen is @Tommie van Odido .

Het is nu 16 augustus 2024.

In de T&T info staat JVGL0622182454331782 sinds 20 juli op “Klaar voor versturen naar sorteercentrum”.

Evenzo staat JVGLOTC0067599203 sinds 4 augustus op “Ontvangen in sorteercentrum in afwachting van de data”.

Dat is voor beide meer dan 10 dagen. Of Odido de pakketten ondertussen wel of niet ontvangen heeft, doet niet ter zake: de info die DHL verstrekt moet de actuele status aangeven.

Ik heb gisteren contact gehad met de klantenservice van DHL via de chat. Aangezien Odido  de betalende partij is, vraagt DHL contact met hen op te nemen om te zien wat er aan de hand is met deze zendingen. 

Het resultaat moet zijn dat de T&T info de juiste status aan geeft. Ook als ze een nieuw nummer hebben aangemaakt of wat dan ook. Bij de eerste zending stond er ook al onjuiste informatie in hun systeem.

Mijn ervaring in het algemeen is: als je er niet bovenop blijft zitten, gebeurt er niets!!! En zo blijven zaken dan fout gaan en wordt het een gewoonte want ze komen er mee weg!!!

P.S. Hoe wordt de QR code voor retourzendingen aangemaakt? Door Odido en/of DHL? Want die koppeling werkt dus niet: https://internet.odido.nl/404 !


@Tommie van Odido, waarom ik QR code blijf zeggen, weet ik niet maar ik bedoel link in bovenstaande reactie.

Excuses!


Ja er moet een QR-code ontstaan op de link @CoS, soms werkt die pagina niet dat is een foutje in ons systeem. Ik gok dat zodra er een retour wordt aangemaakt bij ons dat het meteen wat triggerd waardoor de QR-code aangemaakt wordt bij DHL. 

Ik kan op dit moment ook niet meer voor je checken of het apparatuur daadwerkelijk binnen is gekomen. Ik heb geen toegang tot onze logistieke administratie. Hopelijk komt het goed terecht! 


Dank voor de reactie @Tommie van Odido . Hoe kan ik in contact komen met de Odido logistieke administratie? Zie ook mijn topic:

Het lijkt er namelijk op dat de apparatuur niet verder dan in transit komt.


Dat is niet mogelijk @CoS. We laten dit volledig over aan DHL en het bedrijf wat onze logistiek beheerd. Dit wordt namelijk uitbesteed. 


@Tommie van Odido , ik neem aan dat het bedrijf dat het logistieke beheer doet LOGICALL is. Dat stond n.l. als contact op het pakket wat ik retour heb gestuurd.

Ik heb ze een mail gestuurd maar die is onbestelbaar omdat ik niet op een lijst sta: The group sales.scsnl only accepts messages from people in its organization or on its allowed senders list, and your email address isn't on the list.

Ik ga er vanuit dat Odido wel op die lijst staat, dus misschien kunnen jullie het eens proberen.

Hieronder de tekst:

Goedemiddag,

Misschien kunt u mij verder helpen.

Ik ben een klant van Odidio.
Zij hebben het beheer en transport van hun pakketten uitbesteed aan externe partijen.
Uit de afzender contact info op een verzendlabel maak ik op dat het beheer bij Logicall ligt. Is dat juist?
Het vervoer wordt gedaan door DHL.

Er zijn nu problemen met 2 geretourneerde pakketten naar en van mij die bij DHL "In transit" blijven.
De DHL klantenservice verwijst mij terug naar de betalende partij waarbij ik er vanuit ga dat dat Odido is.
De Odido klantenservice kan mij niet verder helpen, alleen die zendingen voor mij afmelden in hun systeem.

Maar daarmee zijn die pakketten nog niet boven water en ordelijk afgemeld in de tracking en tracing info.
Hoe stelt men nu zeker dat die pakketten op de juiste plaats terecht gekomen zijn?
Opm.: Kennelijk ben ik ook niet de enige met dat probleem.

Op het Odido forum heb ik 2 topics aangemaakt over dit onderwerp:
https://community.odido.nl/algemeen-490/dhl-zwart-gat-voor-retouren-en-retourlabel-aanmaken-werkt-niet-367499
en
https://community.odido.nl/algemeen-490/retouradres-voor-modem-wat-is-het-juiste-adres-367706?postid=1811318#post1811318

Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,


Hoi @CoS, ik had dit graag voor je doorgezet! Maar zoals mijn collega Tommie aangeeft kunnen we alleen de informatie van DHL afwachten. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana


 @Ishana van Odido@Tommie van Odido, beetje erg laat van mijn kant maar alsnog dank voor de reactie.

Nadat mijn mail aan Logicall niet bezorgd kon worden, heb ik ook de andere 2 mailadressen geprobeerd. scs.nl@logicall.com leverde dezelfde terugmelding op waaruit ik op maak dat deze mail was doorgeschakeld naar sales.scsnl@logicall.com . Bij pr@logicall.com kreeg ik de melding niet dus ik ga er vanuit dat die is aangekomen. Daarna bleef het stil. Tot ik op 12 september een telefoontje van een onbekend nummer miste en mijn voicemail werd ingesproken. Dat was van Niels van Odido. De eerste zending had men teruggevonden. De 2e zending konden zowel Odido als Logicall niet onder het door mij opgegeven T&T nummer terug vinden. Er was echter wel een ander nummer waarvan men voor 99% zeker was dat het van mij kwam. Ik heb dat nummer opgezocht en dat staat  i.d.d. op mijn naam en wordt als ik postcode 1119ME van Logicall invul, naar Odido ITV (Retouren) gestuurd. Op het pakket zelf stond als afzender Odido, Postbus 15021, NL 1117 ZZ Schiphol-Rijk, maar als ik die postcode invul, wordt de zending niet gevonden. Volgens de Odido Klantenservice moest ik het sturen naar Odido-Thuis met mijn klantnummer erbij maar volgens het forum zijn er kennelijk nog meer variaties, zie ook mijn topic:

.Dus nogmaals tip voor Odido: sluit bij elke zending een retour formulier in met het juiste retouradres want er circuleren er verschillende!

Om die laatste 1% onzekerheid weg te nemen hoop ik dat de zendingen ook op serienummer van de verzonden apparatuur worden bewaakt. Ik heb n.l. voor ik het pakket retourneerde het identificatielabel van het T56 modem gefotografeerd. Het serienummer van het modem is: SZ40Y17048060. Dat zou uitsluitsel moeten geven.

Niels meldde ook dat men het in transit blijven van de T&T info nog zou doorzetten naar DHL. Dus als dat effect heeft, moeten op zeker moment alle 3 T&T codes op de website van DHL als bezorgd afgemeld worden. Op dit moment is dat bij alle 3 nog niet het geval. Het laatste nummer staat zelfs nog op: aangemeld, nog niet ontvangen of verwerkt.

Ik heb e.e.a. ook teruggemeld via de Odido Klantenservice, dus ik hoop dat het bij NIels is aangekomen.

Ik zal af en toe nog eens bij DHL kijken of er wat is veranderd.


Reageer