Hallo allemaal,
Ik deel mijn verhaal hier in de hoop dat iemand advies kan geven over hoe ik mijn situatie kan oplossen. Misschien herkent iemand zich in mijn situatie, en kan dat helpen om samen tot een oplossing te komen.
Op 14 juni 2024 kwam een monteur van Guidion bij ons thuis om onze nieuwe glasvezel (1 Gbit/s) internet- en tv-verbinding van Odido te installeren. De monteur gaf aan dat de installatie gereed was en dat het na een paar uur zou werken. Op basis hiervan werd automatisch onze vorige provider (Ziggo) opgezegd. Helaas bleek achteraf dat er geen signaal was vanwege een kabelbreuk.
Deze kabelbreuk bevindt zich in een verzamelbox in de tuin van een buurtbewoner. Helaas weigert deze persoon toegang te verlenen aan monteurs. Hierdoor is de breuk nog steeds niet gerepareerd, en zitten wij inmiddels al ruim zes maanden zonder internet en tv. Vandaag zijn er opnieuw monteurs van KPN Netwerkbeheer en Allinq langs geweest om een noodoplossing te proberen. Helaas werkte ook deze oplossing niet, omdat beide lijnen beschadigd zijn. Er is ons verteld dat een definitieve oplossing nog maanden op zich kan laten wachten.
De impact op ons dagelijks leven is enorm. Om enigszins te kunnen functioneren, hebben we op eigen kosten een tijdelijke oplossing moeten bedenken:
- We hebben in eerste instantie maandenlang gebruik moeten maken van een oude telefoon met een simkaart als hotspot, wat erg onpraktisch was door het beperkte bereik.
- Ik heb vervolgens een mini-router (GL-INET GL-MT1300) en later een duurder apparaat (Deco X50) moeten aanschaffen om iets meer bereik te creëren.
- Onze smart-apparaten, zoals Hue-verlichting, een robotstofzuiger en een robotmaaier, werkten nauwelijks of helemaal niet. Bediening is alleen mogelijk als de hotspot in de directe buurt van het apparaat is, wat het gebruik enorm beperkt.
- Om tv te kunnen kijken, moesten we een NLziet-abonnement afsluiten. In de woonkamer werkt het via de hotspot, maar in de keuken en slaapkamer zitten we dan zonder verbinding. Om op 2 schermen te kunnen kijken hebben we een Apple iPad moeten aanschaffen
- Sinds oktober 2024 heb ik, in overleg met een medewerker van Odido, een Klik&Klaar-abonnement afgesloten als tijdelijke oplossing. Helaas bij lange na geen 1 Gbit/s en ook is tv kijken via het Odido kastje niet mogelijk op dit netwerk. Ook dit moet ik zelf betalen, terwijl dit mijns inziens op kosten van Odido zou moeten zijn.
Wat het meest teleurstellend is, is het gebrek aan initiatief en communicatie vanuit Odido:
- Ik heb sinds juni 2024 zelf steeds contact moeten opnemen. Odido heeft mij in al die maanden niet één keer zelf benaderd.
- Op 14 oktober 2024 heb ik een ingebrekestelling gestuurd, maar daar heb ik nooit een reactie op gekregen.
- Telefonisch contact levert niets op. Medewerkers sturen onbeperkt-internetcodes voor een hotspot, maar er wordt niets gedaan om de situatie structureel op te lossen.
Door deze situatie heb ik inmiddels meer dan €1.500,- aan kosten gemaakt, waaronder:
- Maandelijkse abonnementskosten bij Odido, terwijl ik geen diensten geleverd krijg.
- Extra abonnementen (zoals NLziet en Klik&Klaar).
- Apparatuur om een tijdelijke oplossing te creëren.
Ik wil dat Odido:
- Alle gemaakte kosten volledig compenseert, inclusief abonnementskosten zonder rekening te houden met kortingen.
- De kosten van het Klik&Klaar-abonnement overneemt.
- De kabelbreuk eindelijk serieus oppakt en mij duidelijk informeert over de voortgang.
Tot slot
Ik ben klant bij Odido omdat ik graag gebruik wil maken van de voordelen van meerdere abonnementen binnen één provider. Ik wil niet van mijn contract afzien, maar mijn vertrouwen in Odido heeft een flinke deuk opgelopen.
Hopelijk leest iemand van Odido dit bericht en wordt mijn situatie eindelijk serieus opgepakt. Als iemand soortgelijke ervaringen heeft of tips om dit op te lossen, hoor ik dat heel graag.
Alvast bedankt voor het meedenken!