Beantwoord

Smsen vanuit buitenland naar Nederland met nieuwe PrePaid werkt niet

  • 25 March 2024
  • 18 reacties
  • 114 Bekeken

Hallo Odido community,

Ik zit in het buitenland (Taiwan) met een groot probleem. Momenteel verblijf ik voor 9+ maanden in Taiwan, ik was in februari vertrokken.

In Nederland heb ik bij de Odido klantenservice en de fysieke winkel mijn abbonement telefoonnummer (was een oude Tele2 bundel) naar een: ‘ Nummer behoud prepaid’ simkaart overgezet.

Hiervoor heb ik voor 10 euro een fysieke simkaart gekocht en die heeft de medewerker omgezet met als belangrijk verzoek: ‘ Als je in Taiwan bent zorg dan ervoor dat je om de 3 maanden een SMSje doet naar Nederland om je nummer ‘actief’ te houden.

Alleen mijn probleem is dat ik continue foutmelding 10 krijg en mijn smsjes niet kan versturen. Ookal zit er al geld op de prepaid (standaard 10 euro). 
Vreemde is dat ik wel smsjes ontvang van Odido, zoals een verificatie code…

Wat kan ik hier aan doen? Ik wil liever niet bellen naar NL (HOGE KOSTEN) en de Chatbot zegt al dagen ‘dat er geen adviseurs’ zijn.

Groeten!

 

icon

Beste antwoord door cloudio1337 29 March 2024, 01:32

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @cloudio1337 

Probeer eens op een ander netwerk aan te melden in Taiwan. En dan nog eens een sms te versturen.

Naast het versturen van een sms kan ook het plegen van 1  kort gesprek de prepaid “alive” houden.

Deze netwerken kun je gebruiken:

 

Hoi @cloudio1337 

Probeer eens op een ander netwerk aan te melden in Taiwan. En dan nog eens een sms te versturen.

Naast het versturen van een sms kan ook het plegen van 1  kort gesprek de prepaid “alive” houden.

Deze netwerken kun je gebruiken:

 

Hey Eric,

Heb het geprobeerd om handmatig andere netwerken te zoeken. 

Ik kom standaard op Chunghwa (grootste van Taiwan). Doet alsnog niets.

Daarnaast heb ik geprobeerd een +31 nummer te bellen en dat doet ook niets.

 

Reputatie 7
Badge +14

Een beetje data gebruiken houdt de kaart ook Alive. Zolang er maar iets van die 10 euro af gaat.

Ah oke check!

Volgens mij werkt het ook om op te waarderen toch? Je kan als goed is 10 eur via de Odido site opwaarderen.

Naja wel zonde natuurlijk om te moeten opwaarderen terwijl er al geld op zit haha.

Het vreemde is dat ik trouwens niet mijn Prepaid saldo op de app kan inzien. Dus voordat ik alles op gebruik moet ik het wel kunnen inzien…

Heb je nog een idee om dit inzichtelijk te krijgen Eric?
 

Een beetje data gebruiken houdt de kaart ook Alive. Zolang er maar iets van die 10 euro af gaat.

Helaas werkt dit ook nieti... Ik dacht dat ik de Odido Netwerk kon gebruiken… middels 3 verschillende Taiwanese netwerken lukt het niet om een appje te sturen..

Reputatie 7
Badge +14


Het vreemde is dat ik trouwens niet mijn Prepaid saldo op de app kan inzien. Dus voordat ik alles op gebruik moet ik het wel kunnen inzien…

Heb je nog een idee om dit inzichtelijk te krijgen Eric?
 

Probeer eens een my-odido account aan te maken voor dat nummer. Dan zou je daar de balance in kunnen zien.


Het vreemde is dat ik trouwens niet mijn Prepaid saldo op de app kan inzien. Dus voordat ik alles op gebruik moet ik het wel kunnen inzien…

Heb je nog een idee om dit inzichtelijk te krijgen Eric?
 

Probeer eens een my-odido account aan te maken voor dat nummer. Dan zou je daar de balance in kunnen zien.

Hey Eric,

Ik heb zojuist alle mogelijkheden geprobeerd en ben erachter gekomen dat veel functionaliteiten niet werken.

1. Nieuwe account aanmaken voor dat nummer - dit kan helaas niet omdat het nummer van de ‘prepaid sim’ al is overgezet naar mijn huidige abbonement nummer. 
2. Via Odido app prepaid saldo bekijken. Dit lukt helaas niet omdat bij het toevoegen van een Prepaid sim ik de volgende foutmelding krijg: ‘ Dit abonnement is al toegevoegd aan dit of een ander account. Is het abonnement toegevoegd aan een ander account? Verwijder 'm dan eerst daarvan en probeer het over 30 minuten opnieuw.’ 
3. Internetten via mijn Prepaid Sim kan ik niet inzien of het werkt of wat dan ook, want ik kan niet mijn Saldo bekijken of er wat van af gaat…

Wat is nu wijsheid?

Alvast bedankt verder voor het meedenken
 

Reputatie 7
Badge +14

Een moderator kan je email uit je my-odido verwijderen.  Zij lezen mee. Dan kun je opnieuw proberen een account te maken. 

Een moderator kan je email uit je my-odido verwijderen.  Zij lezen mee. Dan kun je opnieuw proberen een account te maken. 

Maar waarom zou ik een geheel nieuwe account moeten aanmaken.

Meer een praktische vraag hoor;

Mijn ‘oude abbonement’ nummer met 061234 heb ik overgezet naar een Prepaid sim. 

Dan zou ik toch normaliter gewoon mijn Odido account/app mijn prepaid sim kunnen toevoegen? En bijvoorbeeld mijn abbonement uit mijn account verwijderen en prepaid sim toevoegen?

Reputatie 7
Badge +9

Hi Cloudio, welkom op de Community en tof dat je zolang in Taiwan zit! Ik heb direct met je meegekeken en ik zie in ieder geval geen blokkades op international roaming op je PrePaid staan, dus dat is mooi. Het verschilt wel per buitenlands netwerk welke mogelijkheden je hebt qua bellen/sms'en/internet. SMS allereerst even PRIJS naar 5545. Dan ontvang je alle informatie over je mogelijkheden. Kun je me doorgeven wat hier precies staat? Dan kijken we van daaruit verder! 

Ik zie daarnaast wel een Mijn Odido-account en ik kan je PrePaid wel inzien, maar als jij deze niet kan inzien, dan zie ik wel een oud account staan, wellicht dat deze dan in de weg zit. Laat het me maar weten, anders verwijder ik het account en dan kan je een nieuwe aanmaken. Het moet dan sowieso lukken om je PrePaid in te zien! 😄

Hi Cloudio, welkom op de Community en tof dat je zolang in Taiwan zit! Ik heb direct met je meegekeken en ik zie in ieder geval geen blokkades op international roaming op je PrePaid staan, dus dat is mooi. Het verschilt wel per buitenlands netwerk welke mogelijkheden je hebt qua bellen/sms'en/internet. SMS allereerst even PRIJS naar 5545. Dan ontvang je alle informatie over je mogelijkheden. Kun je me doorgeven wat hier precies staat? Dan kijken we van daaruit verder! 

Ik zie daarnaast wel een Mijn Odido-account en ik kan je PrePaid wel inzien, maar als jij deze niet kan inzien, dan zie ik wel een oud account staan, wellicht dat deze dan in de weg zit. Laat het me maar weten, anders verwijder ik het account en dan kan je een nieuwe aanmaken. Het moet dan sowieso lukken om je PrePaid in te zien! 😄

Hey Marciano bedankt voor je bericht!

Even wat context: 

Mijn telefoon heeft een Dual Sim;
- Slot 1 = Odido Prepaid Sim (nummer behoud)
- Slot 2 = Chungwa (Taiwaneese telecom) Unlimited 4G en met eigen taiwanees nummer

SMSen naar PRIJS 5545 doet het niet overigens doen alle SMSjes het niet als ik mijn telefoon zet naar: Bellen en smsen Slot 1 Odido

Gisteren heb ik mijn oude abbonement zelf verwijdert en de prepaid toegevoegd dat ging helemaal goed!

Ik kan nu zelf mijn Prepaid tegoed inzien (5 euro).

Alleen heb ik nu nogsteeds het probleem dat ik niet kan SMSen naar NL of Bellen… Als ik dit niet doe om de 3 maanden verdwijnt mijn telefoonnummer..

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi Cloudio, bedankt voor de terugkoppeling en de extra informatie! Fijn dat je in ieder geval je PrePaid (tegoed) kan inzien. Even voor mijn beeld:

  • Je bent wel verbonden met 1 van deze netwerken, klopt dat? Chunghwa, Taiwan Mobile of Taiwan Star Telecom Corporation
  • Je ontvangt wel SMS'jes van Odido, maar ontvang je deze ook op slot 1 of alleen op slot 2?
  • Zou je ook eens je APN instellingen willen controleren in je toestelinstellingen? APN zou smartsites.t-mobile moete zijn. Soms staat deze verkeerd, waardoor het ook niet werkt

Ik hoor het graag van je!

 

Hieronder trouwens alle dingen die je kan doen om je PrePaid actief te houden. Wellicht handig om te weten (als je dit lijstje nog niet had):

  • Zelf bellen (als het gesprek wordt aangenomen)

  • Inspreken voicemail van iemand anders

  • Sms'jes versturen

  • Tegoed zelf opwaarderen

  • Mobiel internetten

  • Doorgeschakeld gesprek (alleen als de partij waarnaar is doorgeschakeld het gesprek aanneemt).

Hi Cloudio, bedankt voor de terugkoppeling en de extra informatie! Fijn dat je in ieder geval je PrePaid (tegoed) kan inzien. Even voor mijn beeld:

  • Je bent wel verbonden met 1 van deze netwerken, klopt dat? Chunghwa, Taiwan Mobile of Taiwan Star Telecom Corporation
  • Je ontvangt wel SMS'jes van Odido, maar ontvang je deze ook op slot 1 of alleen op slot 2?
  • Zou je ook eens je APN instellingen willen controleren in je toestelinstellingen? APN zou smartsites.t-mobile moete zijn. Soms staat deze verkeerd, waardoor het ook niet werkt

Ik hoor het graag van je!

 

Hieronder trouwens alle dingen die je kan doen om je PrePaid actief te houden. Wellicht handig om te weten (als je dit lijstje nog niet had):

  • Zelf bellen (als het gesprek wordt aangenomen)

  • Inspreken voicemail van iemand anders

  • Sms'jes versturen

  • Tegoed zelf opwaarderen

  • Mobiel internetten

  • Doorgeschakeld gesprek (alleen als de partij waarnaar is doorgeschakeld het gesprek aanneemt).

Hey Hieronder even mijn antwoorden op je vragen. 
 

  • Je bent wel verbonden met 1 van deze netwerken, klopt dat? Chunghwa, Taiwan Mobile of Taiwan Star Telecom Corporation

Ik ben inderdaad verbonden met 1 van deze netwerken (Chunghwa) op slot 1 (Odido)

  • Je ontvangt wel SMS'jes van Odido, maar ontvang je deze ook op slot 1 of alleen op slot 2?

Ik ontvang inderdaad SMS’jes. Ik weet niet zeker of het op Slot 1 (Odido) of Slot 2 (Chunghwa) is. Ik ontvang alleen dit soort smsjes van Odido bijvoorbeeld; ‘ Welkom bij Odido Prepaid, Odido verificatiecodes etc. Ik vermoed dat het wel Slot 1 alle Odido berichten zijn en niet mijn Chungwa simkaart (aangezien die ook een andere nummer heeft).
 

  • Zou je ook eens je APN instellingen willen controleren in je toestelinstellingen? APN zou smartsites.t-mobile moete zijn. Soms staat deze verkeerd, waardoor het ook niet werkt

APN Slot 1 odido : Staat op Smartsmites.T-mobile.

Net alles nog is geprobeerd. 

Data roaming op Slot 1, doet het niet; ik moet inloggen via netwerk Chunghwa en dan kom ik op Odido.nl waarbij ik moet inloggen (maar whatsapp doet het nogsteeds niet). Evenals SMS lukt ook niet :(


Groeten,

Reputatie 7
Badge +9

Hi Cloudio, bedankt voor het controleren. Alles lijkt inderdaad goed te staan, maar ik denk dat ik het heb gevonden. Ook met PrePaid heb je een actieve bundel nodig in Taiwan om te bellen, SMS'en en te internetten. Ik lees trouwens dat je werd verteld om om de 3 maanden een SMS te sturen, maar dit kan om de 6 maanden of laten we zeggen om de 5 maanden voor de zekerheid. Wanneer heb je de PrePaid voor het laatst gebruikt? Als je iets langer dan 9 maanden in Taiwan blijft, dan zou je aan 1 maal een SMS na 6 maanden genoeg hebben. Ben je daarna weer in Nederland? Het probleem is nu dus dat je geen SMS kan sturen zonder actieve bundel en een actieve bundel in Taiwan is redelijk duur en deze zijn maar enkele dagen geldig, dus dat wil ik je niet aandoen.

Dit is eigenlijk de goedkoopste en enige manier om PrePaid actief te houden in Taiwan:

  1. Je kan PrePaid 5 maanden na je laatste gebruik opwaarderen voor het minimale bedrag van € 10.

Wil je voor mij controleren wanneer je PrePaid voor het laatst hebt gebruikt? Ik gok dat dat bij de laatste opwaardering was in Nederland. Als je vanaf die datum 5 maanden erbij optelt, dan zou je op die datum eenmalig hoeven op te waarderen om de volgende 6 maanden door te komen, voordat je PrePaid weer hoeft te gebruiken.

Hi Cloudio, bedankt voor het controleren. Alles lijkt inderdaad goed te staan, maar ik denk dat ik het heb gevonden. Ook met PrePaid heb je een actieve bundel nodig in Taiwan om te bellen, SMS'en en te internetten. Ik lees trouwens dat je werd verteld om om de 3 maanden een SMS te sturen, maar dit kan om de 6 maanden of laten we zeggen om de 5 maanden voor de zekerheid. Wanneer heb je de PrePaid voor het laatst gebruikt? Als je iets langer dan 9 maanden in Taiwan blijft, dan zou je aan 1 maal een SMS na 6 maanden genoeg hebben. Ben je daarna weer in Nederland? Het probleem is nu dus dat je geen SMS kan sturen zonder actieve bundel en een actieve bundel in Taiwan is redelijk duur en deze zijn maar enkele dagen geldig, dus dat wil ik je niet aandoen.

Dit is eigenlijk de goedkoopste en enige manier om PrePaid actief te houden in Taiwan:

  1. Je kan PrePaid 5 maanden na je laatste gebruik opwaarderen voor het minimale bedrag van € 10.

Wil je voor mij controleren wanneer je PrePaid voor het laatst hebt gebruikt? Ik gok dat dat bij de laatste opwaardering was in Nederland. Als je vanaf die datum 5 maanden erbij optelt, dan zou je op die datum eenmalig hoeven op te waarderen om de volgende 6 maanden door te komen, voordat je PrePaid weer hoeft te gebruiken.

Bedankt voor je toelichting! 

Maakt het toch wat beter wetende dat ik 5 maanden heb in iedergeval.

Ik snap niet heel goed je vraag omtrend: ‘ Wanneer heb ik voor het laatst mijn prepaid gebruikt’. 

1.Ik heb mijn prepaid sim fysiek in de Odido winkel gekocht op 9 februari, waarbij de verkoper het nummer behoud (overzetten) heeft veranderd in het systeem zodat het automatisch zou gaan op 22 maart.
2.Ik heb dit prepaid fysiek in mijn telefoon gedaan op 23 maart (mijn abbonement verliep de 22e)
3.Ik heb nog niets kunnen gebruiken van die prepad. Odido app geeft aan dat mijn prepaid tegoed nogsteeds 5 euro is.
4.Ik heb geen opwaarding gedaan anders dan dat er al 5 euro op mijn prepaid sim kaart stond.

Ik hoop dat het zo meer informatie geeft en toch wat meer transparantie bied rondom dit lastig probleem van ‘ nummer behouden ‘ en in het buitenland zitten. Ik denk dat vele langdurige reizigers dit wel is kunnen meemaken.

Groeten

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Cloudio, geen dank! Ik wist even niet wanneer je PrePaid was begonnen, dus daar waren de 6 maanden natuurlijk van afhankelijk. Officieel is het 6 maanden, maar ik zei voor de zekerheid 5 maanden, zodat je ruim op tijd bent. Maar ik zie nu inderdaad de oude disconnect op 22 maart en de start van PrePaid op 23 maart. Vóór 23 september zou je dus activiteit op je PrePaid moeten hebben, zoals in dit geval het opwaarderen. Houd het even goed in de gaten om dit ruim om tijd te doen. Mocht er iets niet lukken, dan kan je het me nog op tijd laten weten. Dan heb ik nog andere mogelijkheden om je hierbij te helpen. 

Het is inderdaad een lastige situatie. PrePaid actief houden in het buitenland, waar je een actieve bundel moet hebben om te bellen, SMS'en en internetten, terwijl je het eigenlijk verder niet gebruikt. Maar gelukkig kunnen we het altijd wel een een creatieve manier oplossen.

Hoi Cloudio, geen dank! Ik wist even niet wanneer je PrePaid was begonnen, dus daar waren de 6 maanden natuurlijk van afhankelijk. Officieel is het 6 maanden, maar ik zei voor de zekerheid 5 maanden, zodat je ruim op tijd bent. Maar ik zie nu inderdaad de oude disconnect op 22 maart en de start van PrePaid op 23 maart. Vóór 23 september zou je dus activiteit op je PrePaid moeten hebben, zoals in dit geval het opwaarderen. Houd het even goed in de gaten om dit ruim om tijd te doen. Mocht er iets niet lukken, dan kan je het me nog op tijd laten weten. Dan heb ik nog andere mogelijkheden om je hierbij te helpen. 

Het is inderdaad een lastige situatie. PrePaid actief houden in het buitenland, waar je een actieve bundel moet hebben om te bellen, SMS'en en internetten, terwijl je het eigenlijk verder niet gebruikt. Maar gelukkig kunnen we het altijd wel een een creatieve manier oplossen.

Fijn om te weten!

Ik ga het noteren en ergens rond 20 september opwaarderen.

Heel erg bedankt!

Groeten

Reputatie 7
Badge +9

Goedemorgen Cloudio, graag gedaan en ik hoor tegen die tijd graag van je of alles is gelukt! Mocht je in de toekomst nog andere vragen hebben, start dan gerust een nieuw topic. We staan voor je klaar. Voor nu wens ik je alvast een heel fijn weekend! 😄

Reageer