Geachte community en medewerkers van Odido,
Hierbij wil ik mijn diepe ongenoegen en verontwaardiging uiten over de schandalige gang van zaken omtrent mijn abonnement bij Odido. Ik ben al ruim zes jaar klant bij jullie, maar wat er de afgelopen dagen is gebeurd, is onacceptabel en grenst aan fraude.
Onrechtmatige annulering en verlenging van mijn diensten
Op woensdag 11 september om 14.42 uur ontving ik een e-mail met de titel “Annulering van je bestelling” (zie bijlage 1). Deze e-mail kwam uit het niets; ik had geen enkele actie ondernomen die een annulering zou rechtvaardigen. Aangezien ik geen idee had waar deze e-mail betrekking op had, heb ik er verder geen aandacht aan besteed.
De volgende ochtend, op donderdag 12 september, kreeg ik van verschillende mensen te horen dat zij mij niet meer konden bereiken. Mijn telefoonnummer bleek zonder enige waarschuwing of verklaring buiten gebruik te zijn gesteld. Het meest bizarre is dat ik nog steeds mensen kon bellen en volledige toegang had tot mijn 5G-netwerk, alsof er niets aan de hand was. Dit is alarmerend en ontoelaatbaar.
Uit pure frustratie en bezorgdheid logde ik in op mijn Odido-account om de situatie te onderzoeken. Tot mijn verbijstering ontdekte ik dat mijn abonnement op 11 september 2024 was verlengd tot 10 september 2026, en wel voor een duurder sim-only abonnement, meer dan €10 per maand duurder dan ik momenteel betaal. Dit is zonder mijn toestemming gebeurd, wat niet alleen misleidend, maar ook ronduit frauduleus is. Odido heeft op eigen houtje en zonder enig overleg mijn abonnement verlengd voor twee jaar. Dit is een grove schending van mijn rechten als consument en kan in geen geval door de beugel.
Juridische context en aansprakelijkheid
Dit hele voorval valt onder de noemer van contractbreuk en fraude, wat in strijd is met meerdere wettelijke bepalingen, waaronder:
-
Artikel 6:217 BW (Boek 6 Burgerlijk Wetboek) stelt dat een overeenkomst pas tot stand komt wanneer er sprake is van wilsovereenstemming tussen beide partijen. Aangezien ik nooit akkoord ben gegaan met een verlenging of wijziging van mijn abonnement, is er geen sprake van een rechtsgeldige overeenkomst.
-
Artikel 6:233 BW geeft aan dat een beding in een overeenkomst vernietigbaar is wanneer het onredelijk bezwarend is voor de consument. Een ongevraagde verlenging van een abonnement voor een hogere prijs valt duidelijk onder deze categorie.
-
Artikel 6:193b BW betreft misleidende handelspraktijken. Het stilzwijgend verlengen van mijn abonnement zonder mijn uitdrukkelijke toestemming valt onder een misleidende en oneerlijke handelspraktijk, waarvoor Odido aansprakelijk is.
-
Artikel 7:46c BW geeft mij het recht om een overeenkomst te ontbinden indien deze tot stand is gekomen zonder mijn instemming.
Gezien het feit dat ik geen enkele vorm van toestemming heb gegeven voor de verlenging van mijn abonnement, stel ik Odido hierbij aansprakelijk voor de ontstane schade, waaronder de verstoring van mijn telefoniediensten en de stress die deze situatie veroorzaakt heeft.
Slechte klantenservice en niet-nakomen van afspraken
Na mijn ontdekking heb ik Odido op donderdag 12 september om 12.13 uur gebeld. Ik sprak met een medewerker genaamd "Darryl", een vrouwelijke medewerker. Ik legde de situatie rustig uit en vroeg om directe opheldering. Tot mijn grote verbazing beweerde Darryl dat ik zélf mijn abonnement zou hebben verlengd. Dit is absoluut niet waar.
Ik heb haar beleefd, maar duidelijk uitgelegd dat ik geen enkele verlenging heb doorgevoerd, en verzocht om het abonnement per direct terug te draaien naar de originele voorwaarden. Darryl gaf aan dat zij dit zou overleggen en na korte tijd kwam ze terug met de mededeling dat het in orde zou worden gemaakt en dat mijn nummer diezelfde avond weer zou werken. Als er problemen zouden zijn, zou zij mij binnen een half uur terugbellen. Ik ben echter nooit gebeld en mijn nummer werkt nog steeds niet.
Ondanks deze toezegging heb ik nog steeds geen toegang tot mijn volledige telefoonnummer, wat ik beschouw als een grove nalatigheid van jullie kant. Na jaren klant te zijn bij Odido, is dit de eerste keer dat ik geconfronteerd word met een dergelijk niveau van incompetentie en minachting voor de klant.
Eisen tot herstel en schadevergoeding
Gezien de ernst van de situatie eis ik het volgende:
-
Direct herstel van mijn diensten: Mijn telefoonnummer dient per direct weer volledig in gebruik te worden gesteld.
-
Ongeldig verklaren van de verlenging: De verlenging van mijn abonnement, die zonder mijn toestemming heeft plaatsgevonden, moet onmiddellijk ongedaan worden gemaakt.
-
Schadevergoeding: Gezien de geleden schade, waaronder het verlies van bereikbaarheid, de stress die dit heeft veroorzaakt en het verlies van vertrouwen in jullie dienstverlening, eis ik een schadevergoeding voor de geleden schade en het ongemak dat dit voorval heeft veroorzaakt.
-
Officiële excuses: Ik verwacht een schriftelijke excuses voor deze grove fouten en misleidende praktijken.
Ik geef Odido een termijn van 5 werkdagen om deze situatie op te lossen. Indien er binnen deze termijn geen bevredigende oplossing wordt geboden, zal ik genoodzaakt zijn juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te waarborgen, waaronder het inschakelen van een advocaat en het melden van dit incident bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Geschillencommissie.
Met vriendelijke groet,
Consument