Skip to main content

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met vijf tips om jouw wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je er niet uit met de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Video Instructie


Tip 1: Haal het modem van de stroom
 

Stap 1: Haal de stekker uit het stopcontact en wacht minimaal 10 seconden

Stap 2: Doe de stekker terug in het stopcontact

Stap 3: Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar!
 

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Media Converter met de internetkabel

Media Converter

 

Heb je een Zyxel modem in combinatie met een Optical Network Terminal? Dan kan het helpen om ook de Optical Network Terminal van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Optical Network Terminal en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Optical Network Terminal is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Optical Network Terminal met de internetkabel​​​​

Optical Network Terminal

 

Tip 2: Plaats het modem op een centrale plaats
 

Stap 1: Verklein de afstand
Hoe groter de afstand tot het modem, hoe zwakker het wifisignaal. Zet je modem op de plek waar je wifi het meest gebruikt.

Stap 2: Zorg voor een goede plek 
Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het wifisignaal. Het wifisignaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

Stap 3: Hef wifiblokkades op 
De grootste verstoorders van wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je wifisignaal ook verstoren. Zet daarom het modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

Stap 4: Antennes aandraaien en richten
Heeft het modem antennes? Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. Richt de antennes in de goede richting. Plaats eentje omhoog en de andere plat.


Tip 3: Gebruik het beste netwerk
 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 GHz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. Voor meer informatie over bandsteering op het Zyxel modem, zie Bandsteering op het Zyxel modem, hoe werkt het?

 

Stap 1: Ga naar de wifi-optie op het apparaat

​​​​Stap 2: Kies het netwerk dat eindigt op '5G'

Bij draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX of Odido-XXX.

​​​​​Stap 3: Selecteer 'Verbinden'

Stap 4: Voer de beveiligingscode in

Deze sticker vind je achterop het modem.

Stap 5: Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden' 


Tip 4: Kanaal wijzigen
 

 Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde wifikanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord. De beste tip die we kunnen meegeven: zet jouw wifikanaal altijd op automatisch. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit het beste werkt. Mocht je echter toch graag scans willen doen, voer dan onderstaande stappen uit:

Stap 1: Wifikanaal scan
In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi Analyzer apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van het modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter wifibereik kunnen bieden.

  • Voor Android klik hier
  • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi Analyzer' 

 Tip! Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

 

Stap 2: Pas het wifikanaal aan
Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je wifikanaal aanpassen. Het wifikanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in Mijn Odido regelen. 


Inloggen op het modem om je wifikanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

Zyxel - Kanaal aanpassen
Huawei - Kanaal aanpassen
Draytek 2132 - Kanaal aanpassen
Draytek 2130 - Kanaal aanpassen
 

Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

 


Tip 5: Installeer zelf de Odido versterker (Wifi Plus) opnieuw
 

Stap 1: Wifiversterker installeren
Alles wat je nodig hebt zit in het installatiepakket van de wifiversterker. Je kunt de versterker op 2 manieren installeren: draadloos of bekabeld. Bekabeld levert het beste resultaat op voor je wifi. Heb je geen wifiversterker, lees dan snel meer over Wifi Plus: Alles over Wifi Plus

Stap 2: Kies de juiste netwerknaam
Om gebruik te maken van de wifiversterker maak je verbinding met het netwerk dat eindigt op “_EXT”, bijvoorbeeld TMO-NL12345_EXT

Stap 3: Kies de beste plek en afstelling
​​​​​
De plek waar je de wifiversterker neerzet is erg belangrijk voor een goede verbinding. Volg deze checklist voor het kiezen van de beste plek:

  1. Plaats de wifiversterker halverwege het modem en je wifi-apparaten waarvoor je het draadloze netwerk vergroot.
  2. Kan je kiezen of je de versterker draadloos of bekabeld installeert? Bekabeld zorgt voor de best mogelijke wifiverbinding.
  3. De wifiversterker werkt het beste als deze niet direct achter of onder meubels staat. Hoe minder obstakels tussen de wifiversterker en je draadloze apparaat staan hoe beter.
  4. Plaats de wifiversterker niet in de buurt van metalen objecten of apparaten zoals: luidsprekers, magnetron, telefoons en babyfoons. Deze kunnen het wifisignaal verstoren.
  5. Let op de lampjes van de wifiversterker bij het kiezen van de beste plek. De lampjes geven aan hoe goed het wifisignaal daar is.

​​​​​

Lampjes Zyxel wifiversterker

De kleur van het middelste lampje linklampje-zyxel-wap.jpg geeft aan of de versterker te dichtbij of te ver weg is geplaatst. Let op de volgende kleuren:

Oranje: De versterker staat te dicht bij het modem. Verplaats de versterker verder weg van het modem.
Rood: De versterker staat te ver weg van het modem. Verplaats de versterker dichter naar het modem.
Groen: De versterker ontvangt een goed signaal vanaf het modem.

 

Lees meer over het installeren van de Zyxel wifiversterker in de handleiding.

 

Lampjes Fritz wifiversterker
De vijf lampjes naast de bovenste icoon linklampje-fritzbox.jpg geven aan hoe sterk het wifisignaal is op de gekozen plek waar je de versterker hebt geplaatst. Branden alle vijf lampjes? Dan is het signaal daar sterk. Wanneer er maar één lampje brandt, is het wifisignaal daar zwak. Bij een zwak signaal kan je het beste de versterker neerzetten op een andere plek.

Lees meer over het installeren van de Fritz wifiversterker in de handleiding 1750E of handleiding 310.

Handleidingen

Is onze monteur geweest en wil je toch zelf de Odido versterker opnieuw instellen? Bekijk de uitleg video of lees de onderstaande handleidingen. Met een wifiversterker wordt het wifisignaal versterkt.
 

Handleiding wifiversterker 1750E (Quick)

Handleiding wifiversterker 1750E (Uitgebreid)

Handleiding wifiversterker 310 (Quick)

Handleiding wifiversterker 310 (Uitgebreid)

Handleiding Zyxel wifiversterker
 

Tip! Zet geen versterkers achter elkaar, want dan wordt de snelheid gehalveerd.


Extra Tips

Extra Tip 1: Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op het modem en deze zendt dan zelf een nieuw wifisignaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Extra Tip 2: Draadloze wifiversterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het wifisignaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je wifisignaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de wifiversterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het wifisignaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Extra Tip 3: Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de wifi op het modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als wifipunt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

 

Wifi Service

Werkt je wifi niet optimaal na het uitvoeren van de bovenstaande tips? Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Dan helpen wij je graag op afstand om je wifi te verbeteren met onze Wifi Service! Mocht het niet lukken, dan kunnen we met een versterker de wifi proberen te verbeteren. Je krijgt de wifiversterker in bruikleen van Odido, voor de periode van je abonnementsduur. 
 

Tip! Problemen met de wifiversterker? Kijk dan bij Tip 5 voor een uitgebreide handleiding!


Geen Internet

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het wifisignaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic. Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw Mijn Odido


Wifinaam veranderen

Stap 1: Log in op Mijn Odido
En ga in het linkermenu naar "Instellingen" en klik vervolgens op "Wifi". Of klik hier om direct naar de wifinaam wijzigen pagina te gaan.

Stap 2: Kies een nieuwe naam, vul die in en klik op “Opslaan”
Inspiratie voor bijzondere wifinamen kun je online vinden! Heb je geen inspiratie? We helpen je natuurlijk graag: "Look Mum No Cables", "Wifi de Viking", “Michiel de Router” of "Beste Internet ooit".


Stap 3: Gebruik de nieuwe naam om je apparaten opnieuw met je wifi te verbinden
Lukt het niet om via Mijn Odido je wifinaam te veranderen? Download dan hieronder de handleiding om je wifinaam te wijzigen door in te loggen op het modem.

 

Handleiding Zyxel - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Huawei - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2130 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2132 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen
 

Tip! Als je de naam van je wifi wijzigt, moet je de draadloze verbindingen van al je apparaten opnieuw instellen.


English Manual

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.
 

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5 GHz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5 GHz does not have the range that 2.4 GHz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4 GHz network.
 

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your Mijn Odido or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

Hide content

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>Mijn Odido

Hide content

If you know what channel should work best for you, you can change your wifi channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The wifi channel can be very easily changed via your Mijn Odido. Click on this link to immediately be on the right page: Mijn Odido. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5 GHz or 5 GHz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 

Kom je er toch niet uit?

Heb je alle stappen doorgenomen, elke factor uitgesloten, maar kom je er toch niet uit? Geen zorgen! Je kunt altijd een reactie plaatsen in dit topic zodat onze users je kunnen helpen. Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat wifi een service is en geen garantie. Wanneer het bekabeld wel werkt, maar op de wifi niet, dan kan dat betekenen dat het probleem te wijden is aan onzichtbare factoren en is het niet altijd oplosbaar. Toch kijken we er graag naar voor en met je zodat jouw draadloze netwerk geoptimaliseerd is. Laat altijd weten wat jij al geprobeerd hebt om het te fixen, dan pakken onze deskundige toppers de draad verder op!

 

Beste allemaal,



Ik heb in onze nieuwe woning wederom problemen met de Wifi.

Modem hangt in de woonkamer en verbinding valt soms weg. Lastig als je en netwerkprinter hebt.

Op de bovenverdieping en zolder is het bereik instabiel. Tot frustratie van 2 pubers (1 netflixer en 1 gamer).



Nu had ik nog een wifi repeater liggen, maar het probleem blijft. Kan de repeater niet bedraad aansluiten.

Er is wel een kabel tot de eerste verdieping.



Wat kan ik het beste doen?

Accespoint boven maken?

Eigen modem gebruiken i.p.v. de Draytek 2132? (gezien ook in de woonkamer soms problemen aanwezig zijn)

Of een wifi router (b.v. TP-Link Archer C50) achter de Draytek hangen?



Groet,

Rob
@RoyTMT Hoi Roy, ik zou jouw nog op de hoogte houden wat betreft onze wifi/internet verbinding. De dag nadat de monteur hier is geweest vorige week, was onze internet snelheid al wat sneller dan we gewend waren. Hoogstwaarschijnlijk heeft de technische dienst iets op afstand gedaan. De dag daarna was er op onze netwerk/ lijnen een onderhoud 's nachts, ter verbetering van het netwerk.

Sindsdien hebben we geen last meer met zappen op de televisie, wat wij eerst wel hadden. En het internet/ wifi is ook sneller , dan dat wij gewend waren tov het begin. Als ik de Tmobile wifi speedtest doe, halen wij nu tussen de 10-13 Mbps. Helaas niet de 20 Mbps van onze contract. En officieel horen we meer dan 20 Mbps te halen, want wij hebben als Klantvoordeel, gekozen voor Meer Snelheid. De monteur die bij ons toendertijd is geweest, gaf aan dat op ons adres 25 Mbps haalbaar is.

Op dit moment zijn wij tevreden, maar ik hoop dat wij in de toekomst wel de 20 - 25 Mbps gaan halen ( Y)

Groeten Savas
@Robke Ik denk graag met je mee! Je hebt meerdere opties; het makkelijkst is om een eigen router aan te sluiten als WiFi router (en dan WiFi op de Draytek uit te zetten) en op de eerste verdieping een Accespoint aan te sluiten voor de WiFi boven. Als je wil dan kan ik ook een monteur langs laten komen om een Accespoint voor je te plaatsen (dit is een accespoint van het merk Fritz!). Mocht je hier gebruik van willen maken laat het mij dan even weten!



Een WiFi repeater plaatsen is ook een optie maar je WiFi snelheid wordt hierbij in essentie gehalveerd omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen (en dus continue hiertussen wisselt).



Je eigen modem aansluiten is de derde mogelijkheid maar dit heeft wat meer voeten in de aarde en is alleen aan te raden voor gevorderden 😉
Hi savasyurd, goed om te horen dat je verbinding is verbeterd na het onderhoud! Je WiFi snelheid zal in de regel nooit je volledige snelheid zijn omdat je via WiFi altijd verlies hebt. Je zou wél 20 Mbps moeten halen via een bekabelde verbinding. Dit kan je het beste testen via de Ookla desktop app (je browser is ook van invloed op de gemeten snelheid) voor de meest betrouwbare meting. Een WiFi snelheid tussen de 10 en 13 Mbps is een nette snelheid bij 20 Mbps, mogelijk kan je hier nog wel wat meer uit halen met onze WiFi tips in dit topic!
Op verzoek van Sander van T-Mobile.



Mijn probleem met verbinding maken met de router van T-Mobile die ik heb gekregen van Vodafoon.

Na de overname heb ik met mijn laptop het probleem dat hij niet direct verbinding maak met de router.

Na diverse telefoontjes met de helpdesk en diverse reboots zowel naar fabrieksinstellingen blijft het verbinding maken met de router bestaan.

Frappant is als ik op een ander wifi netwerk er geen probleem is. En daar zaten ook andere T-Mobile routers bij van vrienden of buren.



Mijn thuissituatie is dat de router hemels breed nog 5 meter is zonder obstakels. Dus geen muren van beton of dergelijke. Zelfs als me router naast de router zet is het verbinden een droevig gebeuren voor hij vaak na minuten pas verbinding maakt.
Hi Gronik68, ik heb net gereageerd in het andere topic met een toelichting voordat ik dit bericht zag. Heb je de tips in dit Wifi topic nagelopen (wisselen van Wifi kanaal etc)? Zo ja wat zijn hier de resultaten van? Als dit geen verschil heeft gemaakt zou je dan eens een speedtest van zowel je Wifi als bekabelde verbinding willen doen en de resultaten hier willen plaatsen? Dit kan je doen via deze link.
https://
Vraag: wat is een gebruiksvriendelijk access point om bedraad aan te sluiten voor wifi op de 1e verdieping? Is het mogelijk om met een access point in de woonkamer en één in de slaapkamer een naadloos netwerk op te zetten?



mijn situatie"

Ik woon sinds het begin van dit jaar in een nieuw nieuwbouwhuis. Ik het glasvezel internet van T-Mobile Thuis met Vigor 2132F Modem/router in de meterkast. Wifi in de huiskamer schommelt qua kwaliteit. Wifi op de eerste verdieping is erg zwak.



Daarom heb ik een oude D-Link Dir-655 Router op de slaapkamer gezet als access point. Ik had vanaf de bouw al netwerkbekabeling aangelegd van de meterkast naar de woonkamer en slaapkamer. Deze Dir-655 heeft helaas geen echte bridge mode. Ik heb de dhcp uit gezet. Mijn probleem is dat mijn iPhone en iPad regelmatig geen verbinding willen maken. De wifi snelheid is wel OK (ping 7ms; download 59 mbps; upload 71 mbps)



In de woonkamer heb ik een D-Link Dir-860 als 5 ghz access point staan. (ping 7 ms; download 135 mbps; upload 174 mbps;)



Bedraad op het Vigor modem/router: ping 6 ms; download 190 Mbps; upload 154 Mbps;
@michiel71



Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.



Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750E

Schakel dan wel de WiFi van je modem uit.
Hallo ,



Ik heb de huawei modem van tmobile gekregen heb alleen slecht bereik bij mij bovenverdieping.



Nou heb ik een internetrepeater van , TP-Link TL-WPA4220 WiFi 500mbps. En wil deze aansluiten om de modem.



Heb het aangesloten via de stopcontact dus de reapater zit boven in een kamer en daar komen 2 Lan verbindingen uit. Waarvan 1 aangesloten zit op de iptv van tmobile. Maar nou werkt dan de wifi van de repeater niet als de kabel van de iptv erin zit . Maar als ik de lan kabel van de repeater er af haal dat aan de iptv zit verbonden dan werkt de wifi weer wel. Dus tegelijk werken ze niet, of de wifi alleen werkt of de tv. Bij de modem heb je 4 aansluitingen 2 voor de iptv en 2 voor de internet . Ik heb dus 1 kabel erin die in de iptvgat zit van de modem . Is er geen mogelijkheid om dit samen te voegen waarom is dit apart.



Ik wil dus dat mijn tp link repeater ervoor zorgt dat er en wifi uitkomt en de lan kabel ervan werkt.



Hoop dat julie mij kunne helpen
Hey Tmobile020,



Ik ben op onderzoek gegaan voor je! En in principe zijn Lan 1 & 2 gereserveerd voor het internetsignaal en Lan 3 & 4 voor het TV-signaal. Er is een manier om de kabel te splitsen zoals hier wordt aangekaart. Maar de beste optie is om 2 kabels te trekken.☺️
@michiel71



Je heb tegenwoordig mesh wifi accesspoints. deze maken zelf onderling verbinding met elkaar en zorgen voor een goed dekkend netwerk zonder gedonder. dit werkt beter dan losse apparaten met het zelfde netwerk naam die niet onderling communiceren.



Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 (set van 3) of een Fritz wan Repeater 1750ESchakel dan wel de WiFi van je modem uit.




@Hidden.nld Hartelijk dank. Ik heb je advies opgevolgd en een setje Deco M5's gekocht te samen met een TP-Link Gigabit switch. Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief.



Vigor 2132F ---> DecoM5.1 ---> Switch

. ---> DecoM5.2

. ---> DecoM5.3



Vanuit het T-Mobile modem/router in de meterkast bedraad DecoM5.1 aangesloten

De DecoM5.1 doorgelust naar de TP-Link switch

Vanuit de switch de twee andere TP-Link M5's bedraad aangesloten. Eén in de woonkamer en één in de slaapkamer op de eerste verdieping.

Ik haal nu stabiele snelheden via wifi van 150 Mbps down en 180 Mbps up.
na telefonisch contact te hebben gehad met de wifi service ,en de modem op afstand is herstart, hebben wij nog steeds een probleem dat de wifi weg valt voor een bepaalde tijd, hij komt er dan zelf weer in. dit is heel storend ,wat kunnen we verder nog doen, de vijf stappen hebben doorlopen en hebben zelfs een aantal keren van kanaal gewisseld.....wat nu.....
Hoi P.steenbergen,



Wat ben jij al actief bezig geweest om jouw wifi te verbeteren, heel goed! Ik onderzoek graag de oplossing voor je. Daarvoor wil ik in jouw modem kijken. Kun je mij in een privébericht jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw rekeningnummer sturen? Dan ga ik voor je aan de slag!
Ik snap vrij weinig van "kanalen" enzo.. ik las dat je bij glasvezel al automatisch geen meerdere kanalen hebt? Misschien dat ik daarom niks kan vinden? Of ik snap het gewoon niet 😂.. maar hoe kan ik een afspraak maken dat er iemand naar komt kijken want ik kan nu zelfs geen eens normaal een filmpje kijken op mn ipad omdat de wifi telkens uitvalt en wij hebben het hoogste aan wifi op ons abbo wat je kunt hebben... dit is nu al een hele tijd zo beefje zonde van mn geld.
Goedemiddag,



Ik ontvang helaas niet de gewenste snelheid van 100 mbits, maar ik ontvang ongeveer een snelheid van 20 tot 40 mbits. De stappen die jullie aangeven om de snelheid te verbeteren, hebben helaas niks opgeleverd. De enige stap die ik nog kan ondernemen is het kanaal veranderen, alleen lukt het met niet om op m'n router in te loggen. (user/user doet het het niet)



Wie kan mij hiermee helpen? en als dat niet lukt, welke stappen kunnen we dan nog ondernemen?



Ik heb een draytek 2132 modem en heb een 100 mbits glasvezel pakket.



Met vriendelijke groet,



Fabio van Veen
Beste Fabio,



Als ik je verhaal zo lees dan begrijp ik dat je de snelheid met 2,4 GHz Wifi van de Draytek getest hebt?

In dat geval zul je niet veel hoger dan 40 Mbps komen.



Kun je als eerste stap testen wat de snelheid bedraad is? Zo kun je de snelheid van de glasvezel verbinding testen. Die zou op 100 MBit moeten uitkomen.



Daarna adviseer ik je om een 5 GHz Wifi accesspoint aan te sluiten op de Draytek. Kies een type dat de 802.11ac norm ondersteunt, dat scheelt aanzienlijk in de snelheid. Gebruik in elk geval geen router! Wel is het zo dat diverse modellen routers als accesspoint ingesteld kunnen worden, dat werkt ook prima.



Groeten, Folkert
Hoi @Ansb, geen zorgen! Veel verstand van kanalen hoef je niet te hebben om jouw WiFi netwerk zelf te verbeteren. De stappen van Sander in dit topic kunnen je een heel eind brengen. Heb je alle stappen uitgevoerd - of geprobeerd - en is je verbinding nog niet verbeterd? Voer dan een speedtest uit van je WiFi verbinding én je bekabelde verbinding en stuur mij het resultaat, dan ga ik op onderzoek uit! De speedtest doe je via deze website. Als je mij de uitkomst via een privébericht stuurt, kan je direct jouw persoonlijke gegevens toevoegen. Ik ontvang graag jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN. We kijken dan samen naar een oplossing!
Goedemorgen, ik ondervind al tijden problemen met wi-fi, ik heb sinds vorige week een smart tv en deze verbonden met wi-fi, nu valt om de haverklap de verbinding weg. Gisteren een check gedaan door mijn mobiele telefoon als hotspot in te stellen en die verbinding werkt perfect.

Heb ook alle tips doorlopen en de kanalen opnieuw in gesteld maar ook dit helpt niks.

Ik zou dan graag gebruik willen maken van de wifi service.
Goedemorgen, ik ondervind al tijden problemen met wi-fi, ik heb sinds vorige week een smart tv en deze verbonden met wi-fi, nu valt om de haverklap de verbinding weg. Gisteren een check gedaan door mijn mobiele telefoon als hotspot in te stellen en die verbinding werkt perfect.

Heb ook alle tips doorlopen en de kanalen opnieuw in gesteld maar ook dit helpt niks.

Ik zou dan graag gebruik willen maken van de wifi service.




Goedemorgen, gisteren de hierboven geplaatste post gemaakt, tot op heden geen reactie......

Ik heb het forum een beetje door zitten lezen en kom tot de conclusie dat ik niet de enigste ben met dit probleem. Ik zou natuurlijk de telefoon kunnen pakken en gaan bellen met jullie klantenservice maar dan krijg hoogstwaarschijnlijk het advies om modem te resetten, kanalen te wisselen, speedtest uit te voeren enzovoorts enzovoorts, ik heb dit allemaal al gedaan en zonder resultaat. Zou graag een reactie/oplossing zien. Ik sta echt op het punt om een andere leverancier voor de door jullie geleverde diensten te zoeken.
Hi Robert A.D.,



Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!
Hi Robert A.D.,



Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!


Met mijn bekabelde verbinding heb ik eigenlijk nooit klachten. Maar zal eens kijken wat daarvan de resultaten zijn tegenover die van de Wi-Fi.
Hi Robert A.D.,



Hier gaan we aan werken! Hoe werkt jouw bekabelde verbinding? Dit is belangrijk om te weten, omdat dit het fundament van de wifi is. Zou je dit kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de uitslag!


@Sterre hieronder de speedtest die ik gedaan heb op mijn bekabelde verbinding, ik denk niet dat die slecht is, mijnsinziens


Ik wilde nog even het volgende toevoegen aan mijn bericht van gisteren, zie hieronder 3 resultaten van de wifi op 3 verschillende tijdstippen, die bovenste is toch echt bedroevend slecht?


Het lijkt wel of ik dit topic aan het spammen ben, maar ik begin een klein beetje geïrriteerd te raken. Vanmorgen weer raak, een downloadsnelheid van nog geen 3mb, wederom ingelogd op het modem en kanaal veranderd en zie daar een downloadsnelheid van 30mb.....

Om vervolgens weer 2 uur later terug te kelderen naar beneden de 3mb.

Is er hier dan niemand van t-mobile die hierin kan helpen? Nogmaals, bellen met jullie klantenservice zie ik niet zitten want dan kan ik alle stappen telefonisch doorlopen die ik inmiddels zelf allemaal al heb uitgevoerd.

Reageer