Na 7 jaar T-Mobile Thuis met Draytek modem heb ik 2 weken geleden nieuw Zyxel T56-modem ontvangen, plus twee Zyxel WAP6807-mesh-wifi-punten. Helaas werken deze WAP's totaal niet. Ben er urenlang (!) mee bezig geweest. Korte samenvatting van de ellende:
- Eerst het T56-modem opgestart en SSID aangepast naar wat mijn draadloze apparaten gewend zijn; maar issue: Eén client (mijn laptop) zag het hele wifi signaal niet. Na enig zoeken blijkt dat er nu wifi 6 uitgezonden wordt en laptop is daarvoor te oud. Oplossing blijkt om de 802.11 mode van het wifi aan te passen van b/g/n/ax naar b/g/n mixed. Inmiddels heb ik gelezen dat veel meer mensen hier last van hebben, dus het had al een uurtje zoeken gescheeld als T-Mobile daar expliciet op had gewezen. Maar so far so good.
- Daarna de wifi-punten conform instructie eerst bedraad gekoppeld aan het T56 modem, opdat ze de instellingen van het modem zouden overnemen en een mesh-netwerk zouden vormen. Dat werkte niet: de wifi-punten namen het SSID van het modem NIET over, maar bleven een eigen SSID uitzenden. Volgens mij heb je er dan niets aan.
- Daarom geprobeerd om hetzelfde te bereiken middels de WPS knop. Eerst reageerde het wifi-punt steeds niet op indrukken van de WPS knop. Pas na heel veel pogingen lukte het uiteindelijk wel om beide wifi-punten via WPS de instellingen van het modem over te laten nemen.
- Maar een werkend mesh-netwerk had ik toen nog steeds niet, want de wifi-punten zijn volkomen instabiel: Hun web-interface is steeds na een tijdje niet meer te bereiken op het eigen IP-adres. NB: Ook niet als ik ze bedraad aansluit.
- Ook wordt het wifi-punt soms wel, soms weer niet weergegeven in de Mpro Mesh app.
- Tot overmaat van ramp is ook het T56 modem niet stabiel. De homepage op IP-adres 192.168.1.1 laadt dan niet (ook niet als mijn laptop er direct via UTP kabel op is aangesloten) of extreem langzaam; en ook kan het internet opeens wegvallen of langzaam worden. Even later werkt het dan meestal weer wel. Het lijkt er op dat deze instabiliteit vooral optreedt als ik de WAP's aansluit.
Vraag aan T-Mobile: hoe kan dit? Dit kan dan toch bij geen enkele klant goed werken?
Ik heb er nu al zoveel tijd in gestoken, heb er de buik wel vol van. Ik denk dat ik mijn oude 3 'klassieke' en bedraad aangesloten access points maar weer terug hang, en dus afzie van een mesh.
PS. Firmware versie van de T56: V5.70(ACEA.0)T56C_b7 ; en van de wap's: V1.00(ABTB.2)b22W