Hoi,
Wij zijn sinds afgelopen week over op glasvezel, na eerder een jaar 5G wifi te hebben gehad. Er waren wat opstartproblemen met de aanleg van het netwerk en de kabel, maar dat is allemaal gelukt.
Nu loop ik tegen de volgende situatie aan. Ik zie een zeer zwak tot afwezig wifi signaal, ook al sta ik naast de router in de meterkast (deze bevind zich in de schuur). Ik heb via een UTP kabel wel een access point in huis, daar heb stabiel en snel wifi van +400mbit, waar ik ook een abo voor heb. Maar ik heb dus geen wifi signaal in de garage.
Ik heb vervolgens een reset gedaan via kleine knopje met paperclip, nadien zie ik helemaal niet de Zyxel router meer staan, ook niet de wifi naam waarnaar ik het heb gewijzigd (om gelijk te stellen aan het netwerk van acess point). Wel zie ik nu een 16 cijferig nummer als netwerk staan met maximaal wifi bereik. Ik heb het vermoeden - bij gebrek aan andere wifi apparaten in de buurt - dat dit een soort fabrieksfunctie is van de Zyxel T56 router. Maar ik heb daar de gegevens niet van. Via 192/168.1.1 zie ik deze netwerknaam niet staan, dus ik kan er daar ook niet bij.
Reden waarom dit relevant is is omdat ik apparaten in/om schuur graag met mijn netwerk zou verbinden (warmtepomp, laadpaal, omvormer). Nu heb ik die toegang niet, allemaal niet zo problematisch maar de slimme functies kan ik nu lastiger benutten.
Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft. Alvast veel dank voor het meedenken.