Skip to main content

Zyxel T56 router geen wifi

• September 20, 2026
  • 11 reacties
  • 112 Bekeken

Hoi,

Wij zijn sinds afgelopen week over op glasvezel, na eerder een jaar 5G wifi te hebben gehad. Er waren wat opstartproblemen met de aanleg van het netwerk en de kabel, maar dat is allemaal gelukt.

Nu loop ik tegen de volgende situatie aan. Ik zie een zeer zwak tot afwezig wifi signaal, ook al sta ik naast de router in de meterkast (deze bevind zich in de schuur). Ik heb via een UTP kabel wel een access point in huis, daar heb stabiel en snel wifi van +400mbit, waar ik ook een abo voor heb. Maar ik heb dus geen wifi signaal in de garage. 

Ik heb vervolgens een reset gedaan via kleine knopje met paperclip, nadien zie ik helemaal niet de Zyxel router meer staan, ook niet de wifi naam waarnaar ik het heb gewijzigd (om gelijk te stellen aan het netwerk van acess point). Wel zie ik nu een 16 cijferig nummer als netwerk staan met maximaal wifi bereik. Ik heb het vermoeden - bij gebrek aan andere wifi apparaten in de buurt - dat dit een soort fabrieksfunctie is van de Zyxel T56 router. Maar ik heb daar de gegevens niet van. Via 192/168.1.1 zie ik deze netwerknaam niet staan, dus ik kan er daar ook niet bij. 

Reden waarom dit relevant is is omdat ik apparaten in/om schuur graag met mijn netwerk zou verbinden (warmtepomp, laadpaal, omvormer). Nu heb ik die toegang niet, allemaal niet zo problematisch maar de slimme functies kan ik nu lastiger benutten. 

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft. Alvast veel dank voor het meedenken. 

September 21, 2026

Hoi Waqqas. Ik heb al 3x een reset uitgevoerd, maar kan het nog eens proberen. Behoudens na de installatie door de installateur, heb ik de naam van de router zoals op de achterkant niet meer gezien. Dus wel dat nummer waar ik het net over had. Sinds dat nummer er staat is wifi bereik ook perfect, dat was dus nul komma nul toen hij nog de naam op achterzijde router had. 

Bekabeld geen problemen inderdaad, en de AP is van TP Link. Werkt zelf uitstekend. Dus het probleem zit volgens mij in het wifi signaal van de router zelf, maar snap het niet. 

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 20, 2026

Hallo ​@Bart Haverkamp 

Na een fabrieksreset moet de netwerknaam eer hetzelfde zijn zoals die achterop de router staat.misschien nog eens een fabrieksreset uitvoeren?

Werkt bekabeld internet wel probleemloos en is de AP in huis een eigen versterker of 1 van Odído?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 21, 2026

Hoi Waqqas. Ik heb al 3x een reset uitgevoerd, maar kan het nog eens proberen. Behoudens na de installatie door de installateur, heb ik de naam van de router zoals op de achterkant niet meer gezien. Dus wel dat nummer waar ik het net over had. Sinds dat nummer er staat is wifi bereik ook perfect, dat was dus nul komma nul toen hij nog de naam op achterzijde router had. 

Bekabeld geen problemen inderdaad, en de AP is van TP Link. Werkt zelf uitstekend. Dus het probleem zit volgens mij in het wifi signaal van de router zelf, maar snap het niet. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 21, 2026

​@Bart Haverkamp 

De AP en router werken niet in mesh dus je moet handmatig verbonden met de router of AP.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 21, 2026

Zou je dat willen uitleggen? Ik heb in het huis gewoon wifi via het access point, dat had ik ook met klik en klaar. Er loopt een kabel van de router in schuur naar een switch. Van hieruit lopen er kabels naar 4 plekken in het huis waar ik internet wil(werkplek, tv, access point, nog 1 op slaapkamer). Op 1 van die plekken zit het AP (centraal in het huis) met een utp kabel verbonden. Dus geen mesh situatie volgens mij. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 21, 2026

​@Bart Haverkamp 

Stel je bent verbonden met het netwerk van de AP en je loopt naar de router, het apparaat schakelt niet automatisch over naar het netwerk van de router.

Andersom hetzelfde.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 21, 2026

Ik begrijp het, dit werkte wel bij Klik en Klaar maar dus blijkbaar niet bij deze router. Kan je dan wel een AP verbinden aan dit netwerk of moet ik het altijd een andere naam geven? Overigens is dit een ander punt en nu denk ik niet zo relevant. Ik zoek een antwoord op de vraag waarom ik geen wifi signaal ontvang van de router, tenzij dat 16-cijferige nummer het wifi signaal is, wat ik vermoed. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of is het advies de helpdesk te bellen. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2026

Even een kickje, niemand weet de oplossing hier?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 29, 2026

​@Bart Haverkamp 

Een AP van een andere fabrikant zal gewoon werken en een eigen netwerk uitzenden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2026

​@Waqqas volgens mij praten we langs elkaar heen. De wifi van router werkt niet, ik heb wel internet via vaste kabel. Ik bel odido wel voor een nieuwe router. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 9, 2026

Goed, ik heb afgelopen week twee keer ruim een half uur met de klantenservice gebeld. Alle stappen die op het scherm van die medewerker verschijnen 2x doorlopen. Uiteindelijk is de conclusie dat “volgens ons scherm” er niks mis is. Daardoor kunnen ze mij niet verder helpen, behoudens een korting op een wifi versterker. 

Ik vind het ongekend, want kan nu dus niet verder. Ik wil gewoon een werkende modem met een goed wifi signaal. Het verzoek om een vervangend modem te sturen kon niet worden gehonoreerd. Hoe kan ik nu verder? Klacht indienen? Brief schrijven? Wie kan me door dit computer says no scenario heen helpen. 

Dank!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 11, 2026

Is er ook een officiële medewerker van Odido die hier een inhoudelijke reactie op kan geven?