Beantwoord

zyxel T56 en Apple airport access points gaan niet same

  • 22 March 2024
  • 12 reacties
  • 120 Bekeken

Ben sinds deze week Odido klant via glasvezel van Delta.

Maar wat een gedoe met de zyxel T56 router die jullie meeleveren. Op een of andere manier blokkeert deze router toegang (van specifiek de iphones in het huis) tot de verschillende bedrade access points die ik heb.
 

Ik gebruik al jaren een mix van synology en Apple airport bedrade access points op de verdiepingen maar sinds deze week raar gedrag. Het heeft even geduurd voordat ik door had dat het aan de router lag.

Heb daarna maar zyxel /Wifi Plus access points besteld bij Odido en hiermee de bestaande access points vervangen. Nu lijken de problemen opgelost. 

Waarom kan deze router niet met bestaande bedrade access points overweg?

ik zie dat een firmware upgrade deze problemen kan oplossen. Wat staat hier over in de release notes?

hoe kan ik een firmware upgrade doen?

icon

Beste antwoord door Peebee01 23 March 2024, 18:57

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Peebee01 

Kan je voor de zekerheid jouw Acces points eens voorzien van een fabrieksreset en dan kijken of het werkt? Anders kan de nieuwe firmware misschien oplossing bieden, zorg dat je klantnummer in je community profiel staat dan kunnen de moderators direct voor je aan de slag.

Apple airports worden al even geen updates meer voor uit en zijn verouderd 

Het heeft een halve dag stabiel gewerkt, Maar nu klagen alle apparaten dat ze niet meer via wireless lan kunnen verbinden met de router of Wifi plus access points. Niet echt een goede ervaring deze eerste week bij Odido….

Reputatie 4
Badge

Hoogstwaarschijnlijk zit het probleem niet in de Airports als het een dag gewerkt heeft en daarna niet meer.
De Zyxel T-56 wordt uigeleverd met een oudere firmware versie (_b4_? is er maanden geleden tijdens productie in gezet), en met deze firmware versie kan hij verbinding maken.
In een nacht daarna krijgen alle routers standaard een upgrade naar de meest recente “stabiele” versie: b8.
Helaas is deze versie enigszins kreupel: een heleboel moderne apparaten krijgen met deze versie geen ip-adres. Voor een technische onderbouwing: zie hier:

De problemen zijn min of meer opgelost in versie b10 van de firmware, maar die krijg je _niet_ automatisch: daar moet je eerst aan een moderator om vragen.
En versie b10 schijnt problemen te hebben met het vormen van een mesh netwerk met de wifi versterkers die Odido zelf levert.

 

Als het dus gewerkt heeft: zet je klantnummer in je profiel hier, en roep een moderator aan. @Tommie van Odido @Ishana van Odido @Cal van Odido, maakt eigenlijk niet uit wie.
Vraag meteen even waarom dit allemaal zo moeilijk moet.
Deze problemen heeft Odido zelf gecreeerd, en iedereen is erg blij als het is opgelost, maar ben je ook nog zo blij als je weet dat Odido zelf de oorzaak van de ellende is, en oplossing eerder vertraagt dan versnelt?

Bij mij werkt alles inmiddels naar tevredenheid, maar ik kan me nog steeds boos maken om het blijmoedig dweilen met de kraan open van de moderatoren hier.

Bedankt!

Dus het probleem zit in de DHCP server?

ik zal Pi-Hole als DHCP en DNS server er bij zetten kijken of dat het probleem oplost
 

aan de moderators ik geloof dat ik mijn abbonnee nr in mijn profiel heb gezet  kunnen jullie de firmware b10 er in zetten?

 

ik zal proberen de wifi plus access points niet als mesh maar losse bekabelde access points in te stellen maar het lijkt er op dat ook als je easymesh uit zet de controller toch blijft werken en de AP instelt na een reset  

 

aan. @Tommie van Odido @Ishana van Odido @Cal van Odido

De airports zijn out date en kunnen snelheid glasvezel niet aan 

De airports zijn ondertussen vervangen door 2x odido Wifi Plus access points van Zyxel. Probleem zit blijkbaar in de router firmware. 

Reputatie 4
Badge

Bedankt!

Dus het probleem zit in de DHCP server?

ik zal Pi-Hole als DHCP en DNS server er bij zetten kijken of dat het probleem oplost
 

aan de moderators ik geloof dat ik mijn abbonnee nr in mijn profiel heb gezet  kunnen jullie de firmware b10 er in zetten?

 

ik zal proberen de wifi plus access points niet als mesh maar losse bekabelde access points in te stellen maar het lijkt er op dat ook als je easymesh uit zet de controller toch blijft werken en de AP instelt na een reset  

 

aan. @Tommie van Odido @Ishana van Odido @Cal van Odido

O wacht even, ik had eroverheen gelezen dat je inmiddels de Wifi Plus access point van Odido hebt.
Die lijken juist een probleem te hebben met de nieuwe versie (b10) van de firmware van de router.

Met erbij zetten van een extra dhcp server moet je uitkijken: twee dhcp-servers in hetzelfde netwerk geeft ook weer problemen, dus dan moet je de dhcp van de Zyxel uitzetten. Maar als je zelf al Pi-Holes opzet hoef ik je dat niet meer te vertellen 😀

Versie b8 van de firmware heeft het dhcp- en ping-time-spike probleem, die zijn in b10 opgelost, maar b10 werkt weer niet lekker met de Wifi Plus access points (naar ik begreep; misschien is dit inmiddels ook opgelost).

Ik zelf heb een Fritzbox met Fritz repeater: nul problemen.

Bedankt Henk, ja ik heb de DHCP server in de Zyxel uitgezet en vervangen door die van pi-hole. So far so good.

Wat is het ping time spike probleem?

Raar dat Odido dit probleem laat bestaan, er zullen heel wat klanten zijn die hier op vastlopen

 

Reputatie 4
Badge

Bedankt Henk, ja ik heb de DHCP server in de Zyxel uitgezet en vervangen door die van pi-hole. So far so good.

Wat is het ping time spike probleem?

Raar dat Odido dit probleem laat bestaan, er zullen heel wat klanten zijn die hier op vastlopen

 

De Zyxel met b8 firmware is 1x per minuut een paar 100 milliseconden ‘doof’.

Dat leidt tot ping tijden van 500 ms en meer. Blader maar eens een maand terug.

Wie dan Call of Duty speelt krijgt foutcode HUENEME-NEGEV.

Iedereen die een game speelt, of online wil vergaderen, krijgt hiermee te maken.
Toch moet nog steeds iedereen afzonderlijk om een update vragen.
Kennelijk is dat een intern politiek genomen besluit, en van politiek is van buitenaf nou een keer niets te begrijpen. De moderatoren hier moeten gewoon met opgewekte antwoorden hun scripts blijven afdraaien; dat het efficienter zou kunnen doet niet er zake.

En kennelijk doet het ook niet ter zake dat er duizenden mensen zullen zijn die dit forum niet weten te vinden, en dus met een gebruikerservaring blijven zitten die bedroevend slecht is.
Die in de kou zitten omdat hun thermostaat niet wil verbinden, of hun boxen onder garantie terugsturen naar de fabrikant omdat ze niet willen verbinden, terwijl er met die boxen zelf niets mis is.
Dat is kennelijk minder erg dan moeten toegeven dat er een probleem is, en het op te lossen.

Ben geen gamer dus heb nog geen problemen gezien met de latency variatie. Maar met een externe DHCP server lijken mijn problemen opgelost met deze b8 firmware. Maar ik begrijp dat ik nu bij een upgrade naar b10 de wifi plus access points weer moet verwisselen voor mijn oude access points waar ik dacht dat het probleem oorspronkelijk vandaan kwam… 

 

bedankt voor je advies in ieder geval! Heeft me erg geholpen.

Reputatie 4
Badge

Ben geen gamer dus heb nog geen problemen gezien met de latency variatie. Maar met een externe DHCP server lijken mijn problemen opgelost met deze b8 firmware. Maar ik begrijp dat ik nu bij een upgrade naar b10 de wifi plus access points weer moet verwisselen voor mijn oude access points waar ik dacht dat het probleem oorspronkelijk vandaan kwam… 

 

bedankt voor je advies in ieder geval! Heeft me erg geholpen.

B10 wordt momenteel zover bij mij bekend nog niet automatisch uitgerold, dus wat dat betreft zit je waarschijnlijk nog even veilig. Ik hoop dat ze de mesh verbinding met hun eigen wifi punten goed krijgen voor ze de algemene uitrol starten, anders krijgen ze een volgende golf van klachten. Mooi dat het nu werkt, en duimen dat dat zo blijft!

Reageer