Beantwoord

Zyxel icm 2 KPN superwifi als 3 access points gebruiken

  • 2 May 2024
  • 4 reacties
  • 72 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Hoi,

ik ben misschien van plan om over te stappen naar Odido. Ik heb 2 KPN superwifi punten in huis, omdat ik op alle 3 de verdiepingen goed bereik wilt hebben. Deze punten aansluiten an sich is niet het probleem. Het modem zou in de meterkast op de begane grond komen en de 2 superwifi punten op 1e en 2e verdieping. Deze kunnen zonder problemen bekabeld aangesloten worden aan het modem. 

  • Echter, wat ik wil weten is of de Zyxel (die je tegenwoordig krijgt) dan alsnog als wifi access point kan fungeren. Ik lees enkele adviezen om de wifi hierop uit te schakelen. Dat zou, volgens mij, betekenen dat ik een kpn superwifi punt van een verdieping moet opofferen (begane grond is natuurlijk het meest belangrijk). Dit is een extra overweging waard of ik wel wil overstappen.
    Klopt dit of is het wél mogelijk dat het modem én de 2 superwifi punten als 3 access points fungeren.
  • Een tweede punt hierbij is dat het fijn is als je door het huis kan bewegen en dat apparaten het beste access point kiezen, ik weet alleen niet hoe dit heet of wat daarvoor nodig is qua instellingen etc. Het instellen met 1 gedeelde SSID en wachtwoord moet geen probleem vormen, maar ik weet niet of dit het enige is voor mijn voorgaande punt.

    Hopelijk heeft iemand antwoorden voor mij?

Groet

icon

Beste antwoord door Waqqas 2 May 2024, 21:53

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @YB88 

De Zyxel vormt geen mesh netwerk met de KPN punten, de Zyxel zal dan een eigen WiFi netwerk uitzenden.

Je kan WiFi Plus nemen van Odido om 1 groot mesh netwerk te vormen of anders kan je misschien een TP-LINK Deco set met 3 units overwegen, bij glasvezel kan de unit op de begane grond als router aangesloten worden als router.

Hoi Waqqas, bedankt voor jouw antwoord.

(Nog) Een nieuw systeem aanschaffen vind ik niet echt een fijne optie. Met dat eigen wifi netwerk van de Zyxel: doen die superwifi punten het helemaal niet of heb je dan gewoon twee netwerken? En evt met zelfde ssid en wachtwoord die ik kies? Dan zou het enige nadeel zijn dat je zelf handmatig moet switchen naar de dichtsbijzijnde access point? 

Groet

Reputatie 7
Badge +15

@YB88 

Met WiFi van de Zyxel en KPN punten heb je 2 netwerken, zelfde SSID en wachtwoord voor de Zyxel moet denk ik wel lukken maar je moet dan handmatig switchen.

Vanwege de goede aanbieding toch maar gekozen voor het gemak van de 2 wifi plus punten van Odido. Met de aanbieding alsnog goedkoper dan andere providers en met de tv app scheelt het weer een kastje en afstandsbediening. Hopelijk gaan de app en verbinding het naar tevredenheid doen. Wel jammer dat ze daarna niet in bezit blijven, maar het zij zo. 

Dit topic kan wmb gesloten worden.

Reageer