Skip to main content

Zyxel EX5601-T1 wifi valt regelmatig weg

  • 23 June 2024
  • 19 reacties
  • 175 Bekeken

Zoals ik vaker op het forum lees, valt de wifi van de Zyxel regelmatig weg (de laatste tijd zo'n 1x per dag). De LAN blijft op deze momenten wel werken, maar de wifi valt weg (voor alle telefoons en 1 laptop tegelijk) en komt ook niet meer terug totdat de router herstart wordt. 

Ik ben benieuwd of er nog oplossingen zijn om de router stabieler te laten werken. 
In het logboek zie ik geen opvallende vermeldingen rond de tijd dat de wifi vegvalt, maar wellicht dat een medewerker van Odido er meer log info kan inzien dan ikzelf. 

19 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Douwe66 

Bekabeld internet blijft dús werken?

Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Reputatie 1
Badge +2

Hallo @Douwe66 

Bekabeld internet blijft dús werken?

Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Niet echt slim om gelijk de router te resetten zonder dat je de netwerk van de klant duidelijk hebt

Met je actie zul je eventuele eigen / onze wifi versterkers opnieuw moeten verbinden. Tevens instellingen die de klant heeft van het modem (aangepast) zullen weer weg zijn.

Dus mijn vraag zou eerst zijn

Heb je dan nog wel bekabeld internet , zo ja , maak je gebruik van wifi versterkers in je netwerk..

 

Reputatie 7
Badge +15

@Stronkie1974 

Inderdaad, soms zit de boosdoener in je eigen LAN netwerk.

Reputatie 1
Badge +2

@Stronkie1974

Inderdaad, soms zit de boosdoener in je eigen LAN netwerk.

Precies.. Klanten hebben vaak niet de notie , dat veel issues toch echt aan eigen dingen in het netwerk liggen.

Hallo @Douwe66 

Bekabeld internet blijft dús werken?

Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?


De LAN blijft wel werken, op mijn dekstop heb ik nooit problemen. Er zijn verder geen repeaters aangesloten. 

Reset wacht ik nog even mee tot ik iets meer duidelijkheid heb. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Douwe66 

Heb je verder ook geen andere routers of misschien een switch in je netwerk?

@Waqqas 

Nee, ik had voorheen (voordat er glasvezel lag) een switch en repeater, maar allemaal weggehaald omdat de glasvezel middenin mijn woning binnenkomt en er overal voldoende WiFi sterkte is. 

Reputatie 7
Badge +15

@Douwe66 

Dan kan je misschien toch eens kijken of een fabrieksreset helpt..

@Douwe66

Dan kan je misschien toch eens kijken of een fabrieksreset helpt..

Vanavond gedaan! 
Ik zal het een paar dagen geven - hopelijk werkt het :)

Nou, hij heeft het wat langer volgehouden dan de voorgaande weken, maar vanavond was er weer een reset nodig (rond 17:30). Er gaat dus nog steeds iets mis...

Reputatie 7
Badge +3

@Douwe66 Ik had graag gelezen dat dit niet meer was voorgekomen. Ik help je graag verder! 

Ervaar je dit ook op de bekabelde verbinding en is het signaal sindsdien nogmaals weggevallen? Wil je het modem dan een herstart geven? In dit topic lees je precies hoe je dit doet: Reboot modem | Odido community.

Ik wil je vragen om vervolgens de komende 3 dagen de data/tijdstippen van wegval te noteren. Geef je mij een seintje als je zover bent? Dan kijk ik nogmaals met je mee! 

Mocht het alleen om de wifiverbinding gaan, dan wil ik je vragen de stappen na te gaan in dit topic. Laat je mij weten of dit heeft geholpen? Ik help je graag verder! 

@Douwe66 Ik had graag gelezen dat dit niet meer was voorgekomen. Ik help je graag verder! 

Ervaar je dit ook op de bekabelde verbinding en is het signaal sindsdien nogmaals weggevallen? Wil je het modem dan een herstart geven? In dit topic lees je precies hoe je dit doet: Reboot modem | Odido community.

Ik wil je vragen om vervolgens de komende 3 dagen de data/tijdstippen van wegval te noteren. Geef je mij een seintje als je zover bent? Dan kijk ik nogmaals met je mee! 

Mocht het alleen om de wifiverbinding gaan, dan wil ik je vragen de stappen na te gaan in dit topic. Laat je mij weten of dit heeft geholpen? Ik help je graag verder! 


Ik heb wel het idee dat het minder geworden is.
Via de LAN blijft het altijd werken, het is dus inderdaad de WIFI verbinding. 

Het lijkt erop dat het voornamelijk mis gaat wanneer ik thuiswerk (en dus met de VPN verbonden ben via LAN). Vandaag rond 10:00 hebben we hem weer herstart nadat rond 9:45 de wifi ophield te werken. Gemiddeld moeten we dit nog ca. 1x per week doen nu. 

De tips uit het topic heb ik naar gekeken. Het is geen probleem met sterkte/ontvangst van het signaal of de andere punten daar. Op al onze apparaten met wifi valt de verbinding tegelijk weg en komt niet meer terug (dat zijn meestal ca. 3 telefoons, 1 laptop en 1 chromecast).

Ik ben benieuwd of je uit de logs iets kunt halen. 
 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Douwe66, ik ben diep in je netwerk gedoken en zie dat de 2,4 GHz band overbelast wordt en dat de dekking niet heel lekker is. Dit zijn inderdaad 2 telefoons, een apparaat van Cloud Network technoloy en FN-link technology.

MAC-adressen:

42:FE:4A:FB:2D:47

9A:94:2A:FF:CE:94

F8:89:D2:16:40:8F

18:BB:26:1D:8D:29

Weet je toevallig welke 2 apparaten het zijn? Ook zie ik dat het ONT al bijna een jaar lang aan staat. Kan je een volledige powerflip uitvoeren? Ook graag het netwerk op alle telefoons een keer volledig vergeten en opnieuw verbinden.

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

 

Hi @Douwe66, ik ben diep in je netwerk gedoken en zie dat de 2,4 GHz band overbelast wordt en dat de dekking niet heel lekker is.

(...)

Weet je toevallig welke 2 apparaten het zijn? Ook zie ik dat het ONT al bijna een jaar lang aan staat. Kan je een volledige powerflip uitvoeren? Ook graag het netwerk op alle telefoons een keer volledig vergeten en opnieuw verbinden.


De andere twee MAC addressen zijn van een laptop en robot stofzuiger. 

Ik heb zojuist de powerflip uitgevoerd zoals je omschreef en de telefoons het netwerk laten vergeten en opnieuw laten verbinden. 

We zullen zien of het heeft geholpen! 
 

Reputatie 7
Badge +9

Houd me op de hoogte @Douwe66, ik ben benieuwd! 

Houd me op de hoogte @Douwe66, ik ben benieuwd! 

Helaas was het van korte duur.

Daarnet rond 9:00 uur werkte de wifi niet meer. De LAN verbinding bleef wel nog steds werken. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Douwe66, zou je eens het ONT nog een keer willen rebooten? Ik krijg wat demping te zien op mijn lijnmeting. Kan je de kabeltjes ook voorzichtig aandrukken? 

Ik heb de ONT herstart en de kabeltjes gecheckt. De fiber connector die in de ONT binnenkomt zit behoorlijk los, maar kan ik niet harder aandrukken zonder onnodig veel kracht uit te oefenen. 

Ik zie alleen niet hoe de fiber/ONT invloed kan hebben op de wifi verbinding, als hij via de LAN gewoon 120-140Mbps haalt. 

Reputatie 7
Badge +9

Dank @Douwe66, de demping blijft niet in orde. Ik heb voor de zekerheid een ticket voor je ingeschoten bij onze technische dient. Zij zullen het gaan onderzoeken! 

Reageer