Skip to main content

Zyxel EX5601-T1 WiFi 2.4Ghz valt continue weg

  • 20 May 2024
  • 7 reacties
  • 83 Bekeken

Beste,

Sinds 3 dagen valt geregeld mijn WiFi 2.4Ghz kanaal weg/uit!

  • Heb modem al volledig uit gehad en na 10min weer aangezet
  • Heb diversen keren al de WiFi uitgeschakeld en na een paar min weer aangezet
  • Heb nog niet een factory reset gedaan (moet trouwens wel vaak als ik eerlijk ben)
  • Mijn firmware is: V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130

Wat kan ik nog doen behalve die factory reset waarbij ik dan weer alles opnieuw moet gaan instellen, je wordt er een beetje moedeloos van namelijk op deze manier.

Groet,
Ad

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @AdrianJC73, goed dat je hiervoor een topic gestart bent.

Ik kijk graag met je mee naar een oplossing hiervoor. Nu heb ik meteen een lijnmeting gedaan en ben in je instellingen gedoken en het valt me op dat je de 5 GHz band hebt uitgezet en je een TP-Link aangesloten hebt. Nu ben ik benieuwd hoe de vork precies in de steel zit, zou je mij wat meer uitleg willen geven over deze instellingen?

Hierdoor wordt de 2,4 GHz band namelijk overbelast en dit kan voor de uitval zorgen. Het modem en internet zelf is de afgelopen dagen niet weggevallen. Dus als je gaat puzzelen met de congestie op je netwerk dan gok ik dat dit niet meer zal voorkomen. Daarnaast raad ik je wel aan om de 5 GHz band weer aan te zetten zodat je cliënts beter verdeeld worden op je netwerk.

Reputatie 1

Hi Tommi,

Jou constatering klopt we ik heb een TP-Link smart switch er aan hangen opdat mijn netwerk groter is dan de basis poortjes op de Zyxel router. 

Dan over het 5Ghz deze heeft tot gisteren altijd aangestaan in combinatie met de 2.4Ghz. Omdat gisteren om de paar minuten het WiFi netwerk bleef wegvallen en deze soms niet eens meer in de lucht wilde komen heb ik op een gegeven moment alles uitgezet en de router opnieuw opgestart. Daarna ben ik gaan monitoren en kwam mijn 2.4ghz weer wel goed in de lucht. (ik gebruik het 2.4Ghz netwerk het meeste omdat de smart home producten met name in het 2.4ghz netwerk zitten.)

Daarna heb ik het even gelaten voor wat het is want het werkte weer en ik moest alle apparaten weer opnieuw gaan configureren. 

Tot zo ver mijn verhaal... 

Advies is altijd welkom Tonni. 

 

Groet Ad

Reputatie 7
Badge +9

Hey @AdrianJC73, aha dat verklaard inderdaad waarom de 5 GHz band uit staat. Dank.

Hoe leuk een Smart home ook is, dit zijn wel de apparaten die vaak voor verstoring zorgen op een netwerk. Al helemaal als je veel Smart apparaten in huis hebt. Het klopt dat deze apparaten vaak alleen de 2,4 GHz frequentie ondersteunen. Als je dan veel apparaten hebt dan kan de 2,4 GHz frequentie overbelast raken. Dit heeft ook impact op de 5 GHz frequentie. 

Zijn er apparaten die wel of niet werken als je Mesh aan hebt staan? (Dus de 2,4 en 5 GHz band samen (bandsteering))

Wat heb je precies aangesloten op de TP-Link switch?

Reputatie 1

Hi Tommie,

Ik heb TP-Link Switch op mijn hobby kamer liggen en das is alleen maar voor mijn vaste pc bedoeld die is altijd in de lucht, verder voor soms een laptop of een computer van iemand anders aan te sluiten mocht dat nodig zijn als ik iets wil testen.

Verder is de switch gewoon basis geconfigureerd dus geen VLAN's en dergelijke zaken.

Ik heb verder geen MESH netwerk, van de smart apparaten werkt altijd alles perfect.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @AdrianJC73, nu heb ik nog geen antwoord op de vraag: Zijn er apparaten die wel of niet werken als je Mesh aan hebt staan?

Kan je bandsteering eens aanzetten op het modem en kijken of apparaten dan wel of niet werken?

Reputatie 1

Hi @AdrianJC73, nu heb ik nog geen antwoord op de vraag: Zijn er apparaten die wel of niet werken als je Mesh aan hebt staan?

Kan je bandsteering eens aanzetten op het modem en kijken of apparaten dan wel of niet werken?

Beste Tommie,

ik heb 20 uur geleden gemeld dat ik verder geen MESH netwerk heb, en dat de smart apparaten LED strips en andere verlichting perfect werkt.

Mijn omgeving bestaat uit

Zyxel modem/router
NAS
TP-Link switch
LED strips (smart)
Lampen (smart)
TAPO security cams

En dat is het meeste wel.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @AdrianJC73, ik weet dat je nu geen Mesh netwerk hebt maar ik ben juist benieuwd wat er gebeurt als je Mesh aanzet. Dus bandsteering aanzetten zodat de 2,4 en 5 GHz band samen zijn. 

Reageer