Hallo @thijs_b
Verder kan je ook nog kijken of WiFi 6 voor de 2,4 GHz band uitschakelen helpt.
Wanneer je ingelogd bent in de router ga in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, andere, bij 802.11 modus kies b/g/n gemengd en klik op toepassen.
Dankjewel @Waqqas! Ik heb deze setting aangepast. Hierdoor lukt het nu wél (en voorheen dus niet) om in de Sonos app voor de betreffende speaker Wifi uit te schakelen en vervoglens weer in te schakelen. Met Wifi ingeschakeld blijft de speaker alleen aan te sturen zodat deze gekoppeld is aan de ethernetkabel. Zodra ik ‘m loskoppel is de speaker niet meer zichtbaar in de Sonos app.
Heb je wellicht nog andere suggesties?
Het Sonos systeem bestaande uit 2 Play:5’s (Gen 2) en één Play:1 werkt nu draadloos. Dat kostte mij heel veel uren uitzoekwerk, geduld en tig telefoontjes met Odido en DM’s op hun FB account. Een wifi-monteur werd uit coulance gestuurd en we trokken samen de conclusie dat de Zyxel T56 simpelweg te geavanceerd (te zwaar beveiligd) is om met mijn Sonos installatie over Wifi een verbinding te leggen.
De Zyxel T50 die ik uiteindelijk toegestuurd kreeg (na 3 keer erom gevraagd te hebben en tot tweemaal toe T56 toegestuurd te krijgen - die ik dus al had staan en die niet werkte met mijn Sonos) werkte direct, plug and play. Heerlijk. :-)
Hoe ik het systeem ook aan de praat kreeg was door aan de T56 een Fritzbox 7583 (van good old Kpn) te hangen en daarmee een apart Wifi-kanaal voor mijn Sonos op te zetten. Niet ideaal dus blij met de huidige situatie, één router, één Wifi-kanaal.