Skip to main content
Beantwoord

Zyxek T56 modem i.c.m TP LINK deco mesh systeem

• is een Master Poster
  • 20 reacties

Ik sprak gisteren een Odido medewerker van de technische klantenservice. Zij gaf aan dat mijn internet deco systeem icm de odido routeren conflicten geeft maar dat er op de community oplossingen zijn voor de instellingen zodat alles weer naar behoren en zou gaan werken. Ik heb last van internet/wifi uitvallen en schakelen tussen tv kanalen kan soms secondes duren. Ik heb ook het idee dat sonos langer duurt dan normaal

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@JW1969 

Indien de Zyxel en Deco beide hetzelfde LAN IP hebben dan kunnen ze voor problemen zorgen.

Indien je geen vast bellen hebt dan kan je de Deco in router modus op de mediaconverter aansluiten. Ga daarna in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en klik op toepassen. Herstart de mediaconverter, internet moet nu werken zonder de Zyxel.

Indien je toch de Deco achter de Zyxel wilt gebruiken kies dan als operating modus Acces Point Mode.

Sluit de tv bekabeld aan op de main router voor de beste kijkervaring.

Bekijk origineel

30 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1137 reacties
  • 11 april 2025

Het Deco systeem kan niet in mesh met de Zyxel wifi. Dus je moet in ieder geval beide netwerken scheiden (verschillende namen). Liefst de eerst Deco bedraad aansluiten. Eventueel de wifi van de Zyxel uitzetten (als je die niet gebruikt) maar ik zou in ieder geval voor de zekerheid de EasyMesh in de Zyxel uitschakelen zodat ie niet wil gaan koppelen met de Deco's.

Het is overigens met de Deco's ook mogelijk om de hele Zyxel er tussenuit te halen. Je hangt de hoofd Deco dan direct aan de ONT en stelt router-mode en VLAN 300 in. Maar dan moet je de hoofd Deco wel ergens bij de ONT neerzetten of er moet een kabel naartoe lopen. (Er zijn hier gebruikers genoeg die het Deco systeem gewoon direct als enige ingesteld hebben).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21008 reacties
  • Antwoord
  • 11 april 2025

Hallo ​@JW1969 

Indien de Zyxel en Deco beide hetzelfde LAN IP hebben dan kunnen ze voor problemen zorgen.

Indien je geen vast bellen hebt dan kan je de Deco in router modus op de mediaconverter aansluiten. Ga daarna in de Deco app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en klik op toepassen. Herstart de mediaconverter, internet moet nu werken zonder de Zyxel.

Indien je toch de Deco achter de Zyxel wilt gebruiken kies dan als operating modus Acces Point Mode.

Sluit de tv bekabeld aan op de main router voor de beste kijkervaring.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 11 april 2025

Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Voor mij, als leek, is dit echt te moeilijk maar ik zal eens in mijn omgeving kijken of iemand dit snapt. Dank jullie wel. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 11 april 2025

Beste Odido, kunnen jullie mij helpen door bijvoorbeeld een monteur te sturen om mijn vraag op te lossen? 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21008 reacties
  • 11 april 2025

​@JW1969 

Kun je het TP-LINK Deco systeem eens weghalen en alleen internet gebruiken via de Zyxel, gaat het dan beter?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 11 april 2025

Hier raak ik al van in paniek🙈 ik heb echt professionele hulp nodig(niet psychisch hoor😂) 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8979 reacties
  • 11 april 2025
JW1969 schreef:

Beste Odido, kunnen jullie mij helpen door bijvoorbeeld een monteur te sturen om mijn vraag op te lossen? 

Er komen geen Odido monteurs om "eigen apparatuur " aan te sluiten. Je kunt de verkoper van de Deco apparatuur vragen. Ook zijn er mogelijkheden met services als "student aan huis".

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21008 reacties
  • 12 april 2025

​@JW1969 

En kan je wel zeggen of op de Zyxel de wereldbol soms rood wordt of niet? Indien niet dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je eigen thuisnetwerk.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 15 april 2025

Beste Waqqas, is er een andere manier hie je me kan helpen? Ik wil jouw adviezen opvolgen maar het is mij te technisch. Groet, Jan Willem

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8979 reacties
  • 15 april 2025

hoi ​@JW1969 ,

Naast studentaanhuis voor dit soort klussen zijn er ook andere initiatieven door vrijwilligers. Met even googlen vind je bijvoorbeeld dit.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21008 reacties
  • 15 april 2025

​@JW1969 

En in je omgeving is er niemand die je kan helpen of misschien een familielid of kennis/vriend?

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 22 april 2025

Hallo allen

Vandaag heb ik nieuwe modem binnen gekregen omdat ik sinds vorige week vrijdag uit het niets storingen heb gehad. 45 minuten met techneut aan de lijn gehangen om tot de conclusie te komen dat de switch on het modem waarschijnlijk defect was.

Nu heb ik het nieuwe modem geplaatst, bleek ik hetzelfde probleem te hebben, en ondanks contact met Odido niet verder gekomen dan verstoring door of op Deco (X50) dat dit dus niet werkt. Echter heeft het bij mij anderhalf jaar wel gewerkt. 

Met het doorspitten van het modem, kwam.ik bij de instelling EasyMesh. Laatste tabblad in het modem.

Daar ging een belletje rinkelen dat ik die vorige keer uit had gezet, alsook de 2.4 en 5 GHz van de T56.

Dit lijkt te werken. 

Ergens logisch,  want ondanks uitzetten van wifi, zal de EasyMesh toch een wifi signaal hoog houden om dat Mesh systeem te kunnen aansluiten.

Bij deze dus: probeer eens op deze manier 

1. 2.4 en 5 GHz op T56 uitzetten, net als EasyMesh

2. Deco in Access Point (AP) zetten. 

3. Gaan

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 25 april 2025

MuppetNico

Ik. Zit nu in het menu van de Zyxel T56

Ik zie nu hoe ik WiFi 2.4 en 5gb kan uitzetten maar ik zie niet hoe ik easy mesh uitzet. Dit kom ik nergens tegen. Kun je dit nog even toelichten aub? 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 25 april 2025

Ik heb het gevonden. Excuus

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 25 april 2025

Die instellingen lijken gewoon te werken. Ik kan niet checken of het nou beter is als daarvoor. Diensten als Sonos en Philips Hue werken echter niet meer(tenminste bij ons) dus hebben we het weer even teruggezet. Heb jij hier ook ervaring mee? 

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 april 2025

Kwaliteit verbinding kun je controleren met een app als WiFiman: snelheid en drukte op de kanalen testen. Odido en Netflix hebben daar ook opties voor (even googlen).

Als je instellingen in je router wijzigd, is het altijd aan te raden om de router en je apparatuur een keer helemaal opnieuw op te starten (stekker eruit, 10 seconden wachten, stekker erin; NIET RESETTEN!) en wel alle stekkers er uit, ook die van je glasvezel ODN boxje, 10-20 seconden wachten, eerst ODN box weer spanning, 20-30 seconden wachten, dan router weer spanning, helemaal op laten starten dat alles brand (behalve dan de 2.4 en 5 GHz lampjes!), daarna de sonos, de hue-bridge etc opnieuw opstarten. 

Let wel even op dat deze apparaten op hetzelfde netwerk zijn ingesteld als je Deco's. Dus alleen wifi en EasyMesh van de Odido T56 uitzetten, niet van de Deco's! Overigens: heb je de Deco's in Access Point modus gezet? Of staan die in Router modus? Indien dat laatste, kun je nog problemen krijgen omdat je systeem dan kan zitten stuiteren tussen alsnog twee internet signalen!

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 25 april 2025

Dank je wel ik ga dit morgen testen. Ik had de deco overigens in AO gezet maar nu ga ik jouw advies uitvoeren. En meer geduld hebben😄 dank je wel ik laat het allemaal weten binnenkort

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 28 april 2025

OkĂ©, ik heb alles uitgevoerd zoals hierboven beschreven. Ik heb ook weer sonos, hue en dergelijken. Tv werkt ook prima, maar de komende dagen zal ik het goed in de gaten houden. Bedankt zover!! 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 28 april 2025

Ik heb de app wifiman gedownload en dit zijn de 3 up- en download resultaten :

Up: 28.7 - 14.7 - 16.6mbps

Down: 73.3 - 80.4 - 82.1mbps

Internetabo van mij is 1gig

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1137 reacties
  • 28 april 2025

Dat lijkt mij toch niet helemaal optimaal. Of eigenlijk helemaal niet optimaal. 

In wifiman kun je zien met welke band je verbonden bent (bij spectrum). Dat zou 5Ghz moeten zijn.

Het hangt ook even af hoe je nu alles aangesloten hebt (ik ben het een beetje kwijt inmiddels). Heb je de Deco's (in ieder geval 1) bedraad aangesloten? Heb je wifi en easymesh op de Zyxel uitgeschakeld? Hoever ben je van de dichtsbijzijnde Deco verwijderd met deze test?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 28 april 2025

2 meter van een bedrade hoofd p7 TP link pod. Alle instellingen zoals door jullie geĂŻnstalleerd 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1137 reacties
  • 28 april 2025

Ik haal dit op de wifi van de Zyxel zelf. Maar als je daar de wifi uitgeschakeld hebt en je werkt met goed ingestelde P7 Deco's (maximaal wifi 5) dan zou je wel een hogere snelheid dan 100Mbs verwachten, zeker op 2 meter. 

Ik weet niet wat voor telefoon je hebt en of deze wel 5Ghz en wifi 5 aankan.

De app geeft al Fair aan (zozo dus maar zou beter moeten kunnen). Maar misschien is het voor tv en een gebruik voldoende (?).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 28 april 2025

Ik heb de nieuwste Google 9 pixel pro, de nieuwste Samsung tv. Daar kan het niet aan liggen denk ik. Op zich werkt alles wel al vind ik schakelen tussen tv kanalen wel langer duren dan ik gewend was met Caiway/delta. Soms gaat de tv odido app helemaal op zwart en zegt ie geen internet te hebben. Al mijn andere apparaten hebben geen problemen. Maar goed ik kijk het allemaal even aan.

Bedankt zover weer

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1137 reacties
  • 28 april 2025

Ik heb geen ervaringen met Odido TV en weet dus ook niet of het schakelen langzamer is dan bij andere providers. Dat zou natuurlijk gewoon aan de app kunnen liggen. Het verliezen van de verbinding is minder goed en zou niet mogen gebeuren (hoewel ik meestal wel de voorkeur zou hebben om een TV bedraad aan te sluiten).

Tevens was er volgens mij voor nieuwe Samsung TV’s (2022+) een nieuwe app in de maak. Ik weet alleen niet of die al uitgerold is. Misschien is de ervaring daarmee beter. Als je nog niet die nieuwe app hebt (en hij nog niet standaard uitgerold is) zou je kunnen vragen aan een moderator of je die ook kunt krijgen.

Met je Pixel pro zou je gewoon goede snelheid moeten krijgen maar dan is het dus raar dat je verbindt op de 2,4Ghz band en niet de 5Ghz band.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 28 april 2025

Ik heb nog een keer een test gedaan en ineens...... 👏👏

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen