Skip to main content

Ik probeer het eerst even hier voordat ik ga bellen, hopelijk kan ik hier alles iets beter uitleggen.

Ik heb lange tijd een T50 + extender gehad, zonder problemen. T50 beneden, extender boven. Enige tijd geleden heb ik mijn glasvezel abonnement geupgrade naar 1Gb/s en daarmee kreeg ik een T56 als vervanging van de T50 en een WX5600 als vervanging van de eerdere extender (type is me ontschoten).

Dit heeft even goed gewerkt, maar na een tijdje merkte ik dat ik boven erg slecht internet had (veel buffering tijdens streaming). Ik heb toen de MPro Mesh app opgestart om te zien of ik wel verbonden was met de WX5600. In de app leek niks meer te werken (mesh offline, geen verbonden apparaten, etc).

Rondlezend op internet en dit forum zag ik overal de melding dat dat kwam door een firmware update en dat het wel gewoon werkt, alleen niet zichtbaar is in de app.

Los van dat het toch redelijk belachelijk is dat we nu 7 maanden verder zijn, de app het laatst geupdate is 7 maanden geleden en er ook geen nieuwe firmware voor de modems meer is gekomen, los daarvan: ik geloof ook niet dat het “wel gewoon werkt”. Want na heel veel testen merk ik dat apparaten niet roamen. Je moet echt de connectie verbreken en opnieuw verbinden (naast het doel-apparaat) voordat je switcht van basis-station naar extender en omgekeerd. Dus ik ben er vrij zeker van dat de extender momenteel werkt als extra basisstation met dezelfde SSID en niet als Mesh. Terwijl ik daar wel voor betaal.

Anyway, terug naar het verhaal. Ik heb het maar laten zitten, omdat de fora me dus verzekerden dat het wel gewoon werkt. Ik ging er maar vanuit dat de sites die ik bekijk gewoon traag zijn.

Maar goed, nu zijn we maanden verder en alles is nog steeds traag en ook m'n smart-tv die bekabeld is aangesloten op de WX5600 valt steeds terug op hele lage bitrate streams, bijvoorbeeld in de NPO app.

Tijd om het eindelijk echt uit te zoeken dus. Speedtest gedownload op tv en wat blijkt: ik meet rates van 15 (!!!!)Mb/s tot 30Mb/s downstream. Upstream nog minder. Dit is dus bekabeld. Haal ik de WX5600 er tussenuit en sluit ik de TV direct aan op de kabel die naar de T56 loopt: 100 up, 100 down (netwerkpoort van de TV is 100Mb/s).

Sluit ik een laptop aan op die kabel naar de T56: 1Gb/s up en down. Zit de WX5600 ertussen: rond de 40Mb/s.

Wifi is moeilijker te testen, omdat ik zonder MPro Mesh app nooit zeker weet of ik connectie maak met de WX5600, of de T56 beneden. Maar na heel veel testen durf ik toch te zeggen dat ik ook op Wifi nooit boven de 100Mb/s uitkom. Als ik beneden sta, bij de T56 is dat ook gewoon 1Gb/s.

Al met al heb ik nu de WX5600 uitgezet en m'n internet is beter (want zelfs door de betonnen lagen heen is een gebrekkige Wifi connectie direct naar de T56 beneden sneller dan via de WX5600).

Mijn indruk van deze producten is al met al zeer slecht. En dat terwijl ik eigenlijk altijd tevreden was met de T50 en bijbehorende extender. Maar 7 maanden wachten op een fix voor een gebroken firmware is echt niet normaal. Nog los van het feit of dat het gaat oplossen, want er lijkt meer mis. Maar het wekt geen vetrouwen in het product en de support erop.

Ik betaal nu al maanden voor een dienst die effectief dus niks doet, en ik nu zelfs uit heb staan, omdat het beter is zonder. Dat vind ik echt niet kunnen.

Nog even voor de volledigheid: T56 zit op firmware b10. De WX5600 zit zelfs op b08, maar ik denk dat dat komt door een factory reset die ik heb geprobeerd. Waarschijnlijk zat ie daarvoor ook op b10 en toen werkte het ook niet.

Alles al meedere malen reset / opgestart. Kabels vervangen en met dezelfde kabels zonder de WX5600 ertussen is het ook snel.

Ik hoop op een reactie en met vriendelijke groet,

Hey ​@KarimXYZ, welkom op onze Community!

Dit ziet ernaar uit dat wij eens wat onderzoek moeten gaan doen. Op dit moment zie ik inderdaad geen WX5600 aangesloten zitten. Uit je verhaal kan ik ook niet halen of de WX5600 bekabeld was verbonden of via wifi? Daarnaast als je een apparaat bedraad aansluit op een draadloze verbinding is de snelheid altijd een stuk minder.

Zou je de WX5600 weer willen aansluiten? Dan kunnen wij het een en ander voor je uitlezen en onderzoeken. Zou je dan de Net Analyzer app willen downloaden, daar kun je namelijk zien met welke BSSID je verbonden bent (MAC-address van het modem of de WX5600) dan kun je boven de snelheid testen als je zeker weet dat je verbonden bent met de WX5600.

Ook wil ik je graag adviseren om vooraf een powerflip uit te voeren, ik zie namelijk dat het ONT al 180 dagen aan staat en het modem 45. Dan beginnen we met een frisse start. Alvast bedankt!

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Hi Tommie,

Dank voor je antwoord. Inderdaad staat de WX5600 nu uit. Ik zal hem aanzetten voor test-doeleinden.

Voor de volledigheid: de WX5600 is bedraad aangesloten. Zoals ik hierboven aangaf: als ik dezelfde kabel direct in m'n laptop steek haal ik 1Gb/s down en up. Als de WX5600 er tussen zit < 100Mb/s (en op de TV zelfs tussen 15Mb/s en 40Mb/s). Dat is zowel bedraad als via Wifi.

De Powerflip is uitgevoerd, hoewel ik verder geen problemen heb met het modem of de verbinding, alles is snel en stabiel, behalve via de WX5600. Maar ik snap het voordeel van beginnen met een schone lei.

Network Analyzer: hmm, ja ok, maar tot nu toe heb ik getest met smart tv en laptop, niet met telefoon. Maar goed, ik zal 'm erop zetten, komt misschien van pas.

Aanvullend: mijn conclusie dat Mesh helemaal niet werkt is incorrect. Ik heb inmiddels kunnen bevestigen dat zowel op mijn telefoon als laptop handoff vrijwel direct plaatsvindt als ik van boven naar beneden ga en andersom. Ik weet dan niet waarom ik gisteren zo'n moeite had m'n laptop en tv te laten connecten aan de WX5600 toen ze eenmaal aan het basisstation geconnect waren. Misschien een tijdelijk, losstaand probleem. Hoe dan ook lijkt dat zich nu niet voor te doen.

De snelheid nog steeds wel. 1Gb/s up down via T56 en 90Mbs via WX5600.

Hey ​@KarimXYZ, hmm die snelheid is wel gek. Ik zie dat inderdaad hier terug in de Average Throughput: 

Terwijl de PHY Rate erg goed is. Hoe ver stond je van de WX af op dat moment? Je hebt hier namelijk wel een hoge RSSI waarde. 

Reageer