Skip to main content

Ik heb een WX5600 (Wifi Plus) gekregen om uit te proberen en heb deze bedraad aangesloten. Omdat ik net bij Odido ben gekomen was ik nog bezig met de configuratie van de T56 router en ik heb daar nu de wifikanalen aangepast. Echter staat de WX5600 nog steeds op Auto. Hoe pas ik daar de kanalen aan? Via de webinterface van de WX5600 kun je niks doen, alleen maar wat info bekijken. Ook al een keer geherstart maar er verandert niks. Je moet dit toch kunnen instellen lijkt mij?

Welkom op onze Community! @Nisei 

Je kunt de kanalen niet apart aanpassen op het wifipunt. Als je de bandsteering op het modem aan hebt staan, zou deze hetzelfde moeten zijn als op het wifipunt. 

Wellicht kun je een kijkje nemen in dit topic? Hier had iemand een soort gelijke vraag: WIFI punt kanal wijzigen | Odido community

Meer informatie over het Wifipunt en de MPro Mesh app vind je in dit topic Installatie en gebruik van Wifi Plus voor het Zyxel modem | Odido community

Dank je voor de link naar dat topic maar daar zie ik geen oplossing. Ja, ik heb band steering aan staan maar dat zorgt er alleen voor dat je modem het meest optimaal gebruik maakt van 2.4 en 5GHz. Daarom heet het ook band steering, het optimaliseert het gebruik van de 2.4 en 5GHz band.

Wifi kanalen kiezen doe ik liever zelf en heb ik op het modem dus op manual staan. Maar het 2.4GHz kanaal op het modem heb ik op 11 gezet terwijl het wifipunt op 1 blijft staan (en dat kanaal zit heel erg vol).

Hi @Nisei, ik ben voor je gaan kijken en zie dat je op de 2,4 GHz je WLanChannel ook op 1 hebt staan op dit moment. Er is inderdaad een bug dat de WX5600 kanaal 1 pakt. Hij zou automatisch van kanaal moeten veranderen maar door de bug werkt dat nu niet. We hebben dit al opgelost in een test firmware, echter duurt het nog wel een tijdje voordat deze klaar is om gereleased te worden.

Aah dank je Tommie

Ja klopt, ik heb hem handmatig maar op 1 gezet zodat beide 2.4 kanalen hetzelfde zijn.

Maar even afwachten hoe het met die nieuwe firmware gaat.

Iig heel erg bedankt voor de vlotte service!

Is hier al een oplossing voor? Ik zou ook graag de kanalen matchen met mijn router. Is er al een bèta van?

Hi @stefan.1997, op dit moment wijzigt het kanaal alleen bij een herstart van de WX5600 maar door een bug pakt hij alleen kanaal 1 of 36. Dit wordt opgelost in een volgende firmware. De wens om het kanaal handmatig aan te passen ligt op onze stapel. Wanneer, hoe of wat weet ik zelf ook nog niet. Als we dit zullen implementeren dan laten we het weten! 

Hallo, ik heb ook een wx5600. Deze leek het 1 of 2 dagen perfect te doen. Mogelijk een update gehad recent en nu is wifi weer waardeloos alleen betaal ik er nu 2,50 per maand meer voor. We zijn ruim 3 weken verder, is die bug fix al beschikbaar aub? Ik geef mijn modem en wifipunt op als test kandidaat.

Nu heb ik niks aan dit wifipunt.

@Mvd_ven Goed dat je dit bij ons meldt. Op dit moment durf ik niet te zeggen wanneer de bug fix wordt uitgerold, maar ik ga hier morgen meteen voor je achteraan. Super fijn dat je jezelf beschikbaar stelt als test kandidaat. Ik morgen met @Tommie van Odido bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ik kom hier op terug! 

@Mvd_ven Dank je wel voor je geduld! Ik heb op dit moment nog geen update over wanneer de bug wordt opgelost. Alleen dat dit wordt meegenomen in de nieuwe firmware update. Op dit moment wordt er alleen intern getest, maar ik wil je ontzettend bedanken voor jouw bereidheid tot helpen! 😀

Zodra er meer bekend is, laat ik dat uiteraard meteen weten.

Ik heb precies hetzelfde euvel. In mijn omgeving heeft iedereen kanaal 1 en 56 (Ziggo) terwijl de rest van de kanalen praktisch leeg zijn. De verbinding tussen de router en het punt lijken redelijk, maar de wifi kanalen komen niet overeen, wat dus dubbele namen in het netwerk geeft en ook spiegels van het netwerk zonder naam. Dit is dus niet goed.

De router en het wifipunt zouden de meest vrije kanalen moeten kiezen, maar het wifipunt kiest altijd hetzelfde propvolle kanaal. Ik zie dit als storing.

Waar zijn de (verborgen) instellingen en restricties die het mogelijk maken de hardware goed af te regelen? (er missen menuopties die in de originele firmware wel te vinden zijn). Ik snap dat dat is gedaan om het veilig te houden, zodat niet iedereen de basis instellingen van de ISP kan wijzigen waar je normaal niet aan hoeft te zitten. Maar dit werkt ook niet. WPS moet ook uit te zetten zijn. Kinderen weten hoe ze dit kunnen gebruiken om verbinding te maken.

Iedereen die dit wifipunt gebruikt heeft deze problemen. De meeste mensen weten dit niet en hebben hier waarschijnlijk wél problemen mee. Die 2,50 zou tot die tijd gerestitueerd kunnen worden (of wat maanden gratis). Helemaal omdat het al maanden duurt.

Nu maar wachten…..

@Mvd_ven Dank je wel voor je geduld! Ik heb op dit moment nog geen update over wanneer de bug wordt opgelost. Alleen dat dit wordt meegenomen in de nieuwe firmware update. Op dit moment wordt er alleen intern getest, maar ik wil je ontzettend bedanken voor jouw bereidheid tot helpen! 😀

Zodra er meer bekend is, laat ik dat uiteraard meteen weten.

Wat ik als klant graag wil is transparantie. Je zegt dat er getest wordt. Hoeveel tijd is er uitgetrokken voor testen. Wanneer zijn de testen en de resultaten klaar? Het duurt al een tijd, geef aub een vooruitzicht. Iedereen werkt met budget en planning. Dat testen kan nooit eindeloos duren, toch?

We hebben dit al opgelost in een test firmware, echter duurt het nog wel een tijdje voordat deze klaar is om gereleased te worden.

Dat is goed nieuws. Nu nog de uitgave aan het publiek. Zo gevaarlijk zijn we niet dat het na maanden nog niet gebeurd is.

@Langevloei @Mvd_ven Helemaal begrijpelijk dat jullie hier meer duidelijkheid in willen. Ik heb voor nu ook nog geen specifieke datum van de uitrol, maar zodra het bekend is, laten we het uiteraard weten. We willen uiteraard niet iets uitrollen als het bij wijze van andere zaken kapot maakt. Dit moet dan ook eerst goed getest worden. Hopelijk hebben we snel weer een nieuwe update voor jullie!

De datum van de uitrol is 1 ding. Jullie zijn nu bezig met een testfase, die loopt nu, tot wanneer?

@Demi van Odido Bedank voor je reactie.

Ik heb nog wat vragen;

1. Hoe kan ik straks de FW bijwerken? De menuoptie om dat te doen is verwijderd uit het wifipunt.
  2. Hoe stel ik de taal in het wifipunt in op Nederlands? De router staat immers ook netjes op Nederlands ingesteld. Het wifi punt kent alleen Engels als optie.
  3. Waar kan ik de WPS uitzetten van het wifipunt? De menuoptie is weg.
  4. Ik zie kanalen met No-Name die exact hetzelfde MAC adressen hebben als mijn hardware, is dat de Bug dat we vast zitten op een kanaal wat niet overeen komt met de router?
  5. In MPro Mesh staat de Mesh Ofline terwijl dat niet zo is en wordt het wifipunt na toevoeging, als een gewoon apparaat gezien niet als Mesh apparaat. Waarom werkt dat niet?
  6. Krijgen we ook compensatie voor het niet goed werken van de apparatuur wat al maanden duurt?

Alvast bedankt.

De wifi punten werken gewoon, alleen de 3th party app om zaken in te zien niet. Dat ligt buiten controle van Odido. Die app kun je gewoon van je telefoon verwijderen. 

De wifi punten werken gewoon, alleen de 3th party app om zaken in te zien niet. Dat ligt buiten controle van Odido. Die app kun je gewoon van je telefoon verwijderen. 

Bedankt voor je reactie;

De app is van Zyxel. Dat is de fabrikant van het modem en wifipunt zover ik weet. Ik heb de app geïnstalleerd omdat het in de handleiding van het wifipunt van Odido stond. Zyxel verkoopt dit wifipunt ook gewoon aan particulieren met OEM-firmware waar helemaal niet mis mee is. Het probleem zit hem in de instellingen die de ISP heeft vastgezet. Normaal kan je zelf de firmware bijwerken, maar bij dit wifipunt kan dat straks alleen op afstand omdat ons menu is aangepast. Dat de MPro app niet goed met het wifipunt omgaat heeft natuurlijk alles te maken met de verkeerde instellingen en wat nog meer. De app is trouwens waardeloos, je kan er niets mee.

Het verkeer op mijn wifi is erg traag en valt vaak weg, vooral 's avonds. Omdat er wel 16 AP's op één kanaal zitten in mijn omgeving, wil ik naar een ander kanaal, wat dus automatisch niet werkt.

Inmiddels al weer 2 weken verder? Zijn de testen al klaar ?

@Mvd_ven Ik heb nog geen update ontvangen, maar ga hier meteen voor je achteraan. Zodra ik meer weet, laat ik het direct weten! 

Hallo Teresa, inmiddels wéér 2 weken verder. Heb je inmiddels al iets kunnen achterhalen? Gaat een beetje lang duren zo vind je niet ?

Hey @Mvd_ven, er is nog geen update hierover, zodra die er is zullen we het aangeven. Mesh moet wel gewoon werken, waar loop je nu precies tegenaan? 

@Mvd_ven Ik denk dat we het programma Kassa maar eens moeten gaan informeren over de gang van zaken hier. Het feit dat de meeste klanten van odido niet weet dat de mesh punten vast zitten op kanaal 1 en dat er nieuwe firmware is beloofd die niet wordt uitgegeven maar wel klaar is. We worden al maanden aan het lijntje gehouden.

@Tommie van Odido Lees deze en andere threads over dit onderwerp even rustig door, dan weet je precies wat er speelt.

Ondertussen vallen mijn bewakingscamera's regelmatig uit, en heb ik boven slecht verbinding met mijn telefoon, en met de printer beneden.

Ik heb net nog even gekeken, er zitten nu inmiddels 23 AP in mijn bereik op kanaal 1.

Hey @Langevloei, als de firmware klaar zou zijn dan hadden we die al uitgestuurd. Ik zie dat je nu zelf de 2.4 GHz band op kanaal 1 hebt vastgezet. Kan je deze naar auto zetten om te kijken of dit iets wijzigt? Daarnaast zie ik het wifipunt op dit moment niet aangesloten. 

Hey @Langevloei, als de firmware klaar zou zijn dan hadden we die al uitgestuurd. Ik zie dat je nu zelf de 2.4 GHz band op kanaal 1 hebt vastgezet. Kan je deze naar auto zetten om te kijken of dit iets wijzigt? Daarnaast zie ik het wifipunt op dit moment niet aangesloten. 

Hoi Tommie, alles staat nu op auto en het wifi punt is gewoon verbonden via de backhaul verbinding.

Bij algemeen staat dat ik op kanaal 1 zit 20mhz en bij kanaal status staat dat ik op kanaal 11 zit.

Het wifi punt staat ook op kanaal 1

5G wisselt wel goed.

Het is al opgelost, zeg je zelf

We hebben dit al opgelost in een test firmware, echter duurt het nog wel een tijdje voordat deze klaar is om gereleased te worden.

Ja maar dit gaat om de test firmware @Langevloei. We kunnen de firmware niet uitsturen zonder dat we het meeste getest hebben en hij goed genoeg is om uitgestuurd te worden. Voor nu is het afwachten tot de firmware gereed is om uitgestuurd te worden. 

Reageer