Skip to main content

Sinds vorige week heb ik Internet (en TV via app) van Odido, en alhoewel dat na de installatie gewoon leek te werken, merkte ik al snel dat de wifi ruwweg eens per 7 minuten voor zo'n 20 seconden uitvalt. Dit is, zeker met live televisie kijken via de app, niet bepaald een fijne ervaring.

 

Nou heb ik al gezien dat er op dit forum meerdere topics zijn met naar het lijkt hetzelfde probleem, en heb ik dus zelf ook al wat zitten experimenteren met de instellingen(wifi 6 uit, 2.4ghz tijdelijk uitschakelen om apparaten naar 5ghz te forceren en vice versa, wpa2 ipv wpa3, easymesh uitschakelen, powerflip) en het resetten van mijn modem en glasvezelkastje, maar tot dusver lijkt niets te helpen.

 

Het betreft een Zyxel T-56 en alleen de wifi lijdt eronder. De apparaten die via LAN zijn aangesloten werken gewoon prima. Het kan met mijn 45m2 op 1 etage ook niet bepaald een bereikprobleem zijn.

 

Kan iemand met mij meekijken om het probleem te verhelpen?

Welkom op onze Community! @Frolow 

Goed dat je hierover aan de bel trekt en fijn om te lezen dat je zelf al het één en ander hebt geprobeerd. Ik help je graag verder bij het optimaliseren van je wifi verbinding! 

Ik ben direct het systeem ingedoken om je verbinding uit te meten en deze ziet er gelukkig perfect uit. Wel zie ik dat het modem al een lange tijd niet van de stroom is geweest. Wil je deze een herstart geven? Ik ben benieuwd of dit verbetering brengt, laat je het mij weten?

Daarnaast wil ik je vragen om de stappen in dit topic te doorlopen om de wifi te verbeteren: Hoe verbeter ik mijn wifi? | Odido community

Uiteraard sta ik klaar om verder te helpen indien nodig!


Ik heb (nogmaals) alle acties ondernomen uit dat topic, en heb daarna ook nog even gekeken of het misschien wél werkte als ik 2.4ghz en 5ghz van elkaar zou loskoppelen, maar evengoed ondervind ik op beide kanalen dus die regelmatige verstoring van het signaal. 

 

Overigens vind ik een modem die voor de reset van gister nog geen 2 dagen op het stroom is aangesloten niet per sé 'een lange tijd', dus vraag me af of jullie niet toevallig in de router van een buur zijn ingedoken.

 

Maargoed, ik zit dus nog steeds met hetzelfde euvel dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.


Hallo @Frolow 

Wat heb je allemaal aan bekabeld apparatuur aangesloten op de router? Misschien kan je alles eens verwijderen en kijken of het dan beter gaat.


Ik heb de afgelopen week flink geëxperimenteerd en veel gepingd, want het probleem bleek óók bedraad te bestaan. 

 

Conclusie is uiteindelijk dat de T56 verstoord raakt op het moment dat mijn S23 Ultra verbonden is met het modem. Dit resulteerde in verschillende pakketten(tot 2%) die in een bedrade ping van 1000 niet bezorgd konden worden, en een latency die opliep tot in de duizendtallen in ms, wat dus effectief meerdere seconden betekent.

 

Gezien het voor mij belangrijk is dat ik mijn telefoon gewoon kan verbinden met wifi én een stabiele verbinding belangrijk voor mij is, heb ik ervoor gekozen om het T56 modem te laten voor wat het is. Mijn ASUS router en oude T50 modem werken namelijk wél gewoon probleemloos nadat ik deze geconfigureerd heb om te werken op het Odido netwerk (achter de media converter). Ook de gemiddelde latency is een stuk lager op beide t.o.v. de T56: de gemiddelde latency is nu 4ms ipv de 12ms op de T56.

 

Kortom: probleem opgelost door de T56 uit het netwerk te halen. Kost me wel Wifi6 functionaliteit,  maar stabiliteit is véél belangrijker.


Reageer