Wifi valt steeds even weg

  • 7 March 2024
  • 8 reacties
  • 73 Bekeken

Mijn Zyxel T56 modem verliest met grote regelmaat de Wifi (2,4 GHz en 5GHz). Dit openbaart zich doordat mijn laptop dan ineens geen Wifi verbinding meer heeft. Dit gebeurt momenteel 4-5 keer per uur!!! Heel erg lastig als je thuis aan het werk bent.

 

Tuurlijk…. zelf tijdens het typen van dit bericht is de Wifi verbinding weer weggevallen

Cal van Odido 1 maand geleden

Hoi @FernandoE, goed dat je aan de bel trekt, ik zie je graag snel volledig van je Wifi genieten! Ik zie dat je een ander topic hebt lopen voor een soortgelijk probleem. Ik heb ook veel vertrouwen in de oplossing die Teresa je heeft aangeboden. Graag raad ik je aan om hier op te reageren in dit topic van je:

Ik verwacht dat je vervolgens snel beterschap merkt, ik zie je graag genieten! 😄

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @FernandoE 

Maak je alleen gebruik van de router WiFi of heb je ook nog versterkers in huis?

Staat de router in de meterkast?

Is het alleen de WiFi die wegvalt of valt de bekabelde verbinding dan ook weg dus een rood lampje op de router?

Heb je de router al eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Hallo @FernandoE 

Maak je alleen gebruik van de router WiFi of heb je ook nog versterkers in huis?

Staat de router in de meterkast?

Is het alleen de WiFi die wegvalt of valt de bekabelde verbinding dan ook weg dus een rood lampje op de router?

Heb je de router al eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Beste @Waqqas,
Dank je voor je reactie. Het modem staat in de “trapkast” in mijn woonkamer op 4 meter afstand en “in zicht” van mijn laptop. Ik heb geen versterkers in huis, maar wel een Wifi repeater elders. Het is alleen het Wifi signaal dat dan wegvalt. Op het modem knipperen de groene Wifi lampjes dan nog wel, maar mijn  laptop Wifi verbinding is dan weg. Het Internet lampje op het modem is groen.

Ik hoefde maar even te wachten om deze check te doen…  wifi was weer weggevallen.
Ik heb de afgelopen week nog geen fabrieksreset uitgevoerd… daarvoor wel meerdere keren, want ik heb al sinds de overstap naar okidoki problemen met connectivity en wifi.

Volgens mij heb ik gewoon een maandag-ochtend modem...

Reputatie 7
Badge +15

@FernandoE 

Kan je eens alle bekabeld aangesloten apparatuur verwijderen en de ONT herstarten? Wellicht ontstaat er ergens een conflict waardoor de problemen ontstaan.

@FernandoE

Kan je eens alle bekabeld aangesloten apparatuur verwijderen en de ONT herstarten? Wellicht ontstaat er ergens een conflict waardoor de problemen ontstaan.

Beste @Waqqas 
Ik heb alleen de TV ontvanger op één van de LAN poorten aangesloten… verder heb ik geen andere apparatuur bekabeld aangesloten.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @FernandoE, goed dat je aan de bel trekt, ik zie je graag snel volledig van je Wifi genieten! Ik zie dat je een ander topic hebt lopen voor een soortgelijk probleem. Ik heb ook veel vertrouwen in de oplossing die Teresa je heeft aangeboden. Graag raad ik je aan om hier op te reageren in dit topic van je:

Ik verwacht dat je vervolgens snel beterschap merkt, ik zie je graag genieten! 😄

Beste @Cal van Odido 

Ik heb erop gereageerd, maar nu blijft het verder stil….?

@Cal van Odido Ik heb het even bijgehouden.. uitval om 9:33, 9:43, 9:53, 10:03, 10:13, 10:23, 10:33 alsof er een timer actief is die iedere 10 minuten de wifi even uit zet. Ik zie dit probleem vooral op mijn laptop, waar ik natuurlijk een constante verbinding nodig heb voor mail en SaaS toepassingen. Ik maak voor mijn werk ook veel gebruik van de dicteerfunctie in Word, maar dat wordt dus ook continu onderbroken. Tablets lijken wat minder gevoelig te zijn voor de frequente uitval. Mijn telefoon schakelt automatisch over naar 4G dus daar merk ik het ook minder.

Om bandbreedte problemen uit te sluiten heb ik ook geprobeerd de odido wifi-plus aan te sluiten, maar op het moment dat ik de UTP kabel in het modem stak gingen de groene lampjes van 2,4 GHz en 5GHz uit en die kreeg ik ook niet meer terug. Kabel verwijderen en op de resetknop drukken, bracht het geheel weer terug aan…. met de constante uitval. De Wifi plus heb ik dus teruggestuurd.

Als ik er langer dan 10 minuten over doe om dit bericht op te stellen, dan kan ik dat ook niet meer verzenden zonder de wifi uit en weer aan te zetten op mijn laptop.

Ik blijf erbij dat mijn modem een hardware probleem heeft en daarom gewisseld moet worden, maar de eerste lijns telefonische ondersteuning lijkt dat niet te snappen en willen me per se een bekabelde speedtest(??) laten doen. Hierbij gaan ze er trouwens ook gemakshalve nog even van uit dat ik een windows laptop heb met een RJ45 connector… geen van beiden is echter het geval.

Als het odido niet lukt om het probleem op te lossen, dan moeten we het contract maar ontbinden en dan ga ik terug naar de ADSL verbinding met KPN die wel probleemloos werkte.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @FernandoE, ik heb je wifinetwerk maar eens onder de loep genomen en hier zie ik eigenlijk geen gekke dingen omhoog komen. Ik zie een lichte congestie op de 2,4 GHz frequentie. Dit kan af en toe voor een verstoring zorgen maar dit is de afgelopen dagen redelijk stabiel. Ik gok dat het komt door Wifi 6 en dat je apparaten dit niet ondersteunen. Het modem zelf valt namelijk niet uit en verder zie ik geen gekke dingen. Ik heb Wifi 6 uitgeschakeld, kan je het modem eens opnieuw opstarten en kijken of dit nog steeds het geval is? Thanks!

Reageer