wifi valt regelmatig weg - bijna elke avond (glasvezel aansluiting)

  • 24 January 2024
  • 30 reacties
  • 360 Bekeken

  • is net lid geworden
  • 0 reacties

wij hebben sinds circa 3 werken glasvezel via Odido. Elke avond valt de wifi regelmatig weg. Wat is hiervan de oorzaak? Voorheen hadden we glasvezel Trined en youfone. Geen problemen ondervonden met wegvallen wifi.

Jason van Odido 3 maanden geleden

Hoi @w.d., heel hartelijk welkom op de Community! 🙋‍♂️

Uitval op Wifi kan door duizenden zichtbare en onzichtbare factoren ontstaan. Het is noodzaak om alles uit te sluiten aan onze kant. Bij mogelijke factoren kun je denken aan de muren in je woning, naburige netwerken, nieuwe apparatuur, legacy (verouderde) apparatuur en nog veel meer. Ook de plaats van het modem is van bijzonder belang. 

Ik begrijp dat de sterkte van de Wifi nog te wensen overlaat. Daar ga ik graag wat aan doen! Ik wil jou vragen om enkele snelheidstesten uit te voeren, zodat we kunnen achterhalen waar het misgaat.

Belangrijk:
- Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
- Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf

Instructies:
- Zorg dat je dichtbij het modem staat
- Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://speedtest.net/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
- Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
- Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de Wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot

Bekijk origineel

30 reacties

Nog een toevoeging, de snelheid vandaag 1 meter van mijn bekabeld extra wifi punt.... 1/4 van de snelheid ?

 

Snelheid 1 m van de router in de meterkast niks mis mee.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @ErwinAen, fijn dat je ook de snelheid van de router hebt nagekeken, hiermee kunnen we snel tot de kern van het probleem komen! Ik heb zo'n vermoeden dat iets de snelheid die naar het Wifi-punt begrensd tot 100 Mbit/s. Kan je testen of je internetkabel minstens CAT5e is of nog liever kan je de internetkabel bij wijze van test verwisselen met een andere internetkabel? Heb je er nog een router of switch tussen zitten waarvan de poorten begrensd zijn tot 100 Mbit/s?

Ik ben benieuwd, ik zie je graag snel weer onbegrensd genieten! 😃

@Cal van Odido @Jason van Odido Is 5e kabel getrokken in het huis, ook onbekabeld is er een enorme drop. Ik hoop wel dat er nog naar het echte probleem gekeken gaat worden, het wegvallen van de wifi, thuiswerken via de wifi was niet oke vaak wegvallen van gesprekken etc,  nu ook maar bekabeld en komende week afwachten.

Het is belabberd dat je op zo een snel abonnement niet gewoon op de wifi kan werken. Mijn inziens al meerdere malen aangegeven dat het niet aan hier in huis zit maar aan jullie verbinding of misschien jullie router. 

Als het goed is is er een ticket aangemaakt zoals beloofd. Zie een paar berichten terug. Graag zou ik de status hiervan ontvangen.

Ik ben zeker niet tevreden.... Kijk reeds rond naar andere oplossingen voor dit probleem. Misschien Maar weer naar dat groene logo.....

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @ErwinAen, het lijkt erop dat de dekking van het wifipunt en modem niet optimaal zijn. Staan ze toevallig in de buurt van een stoorzender? 

Mogelijke verstoringen:

  • Het modem is op de grond geplaatst. Voor een optimaal signaal is ooghoogte gewenst
  • Het modem is achter een metalen object geplaatst (denk aan een TV, stereo of koelkast)
  • Het modem is rondom een aquarium of aquariums geplaatst (water verstoort het signaal).

Over het ticket wat aangemaakt is: Ik heb zojuist de vraag gekregen of je als nog een filmpje zou kunnen maken. Ik heb al doorgegeven dat het echt random is en of het tijdstip wat je hebt aangegeven voldoende is. Zo niet dan kom ik weer bij je terug!

Reageer