wifi valt regelmatig weg - bijna elke avond (glasvezel aansluiting)

  • 24 January 2024
  • 30 reacties
  • 359 Bekeken

  • is net lid geworden
  • 0 reacties

wij hebben sinds circa 3 werken glasvezel via Odido. Elke avond valt de wifi regelmatig weg. Wat is hiervan de oorzaak? Voorheen hadden we glasvezel Trined en youfone. Geen problemen ondervonden met wegvallen wifi.

Jason van Odido 3 maanden geleden

Hoi @w.d., heel hartelijk welkom op de Community! 🙋‍♂️

Uitval op Wifi kan door duizenden zichtbare en onzichtbare factoren ontstaan. Het is noodzaak om alles uit te sluiten aan onze kant. Bij mogelijke factoren kun je denken aan de muren in je woning, naburige netwerken, nieuwe apparatuur, legacy (verouderde) apparatuur en nog veel meer. Ook de plaats van het modem is van bijzonder belang. 

Ik begrijp dat de sterkte van de Wifi nog te wensen overlaat. Daar ga ik graag wat aan doen! Ik wil jou vragen om enkele snelheidstesten uit te voeren, zodat we kunnen achterhalen waar het misgaat.

Belangrijk:
- Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
- Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf

Instructies:
- Zorg dat je dichtbij het modem staat
- Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://speedtest.net/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
- Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
- Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de Wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @w.d., heel hartelijk welkom op de Community! 🙋‍♂️

Uitval op Wifi kan door duizenden zichtbare en onzichtbare factoren ontstaan. Het is noodzaak om alles uit te sluiten aan onze kant. Bij mogelijke factoren kun je denken aan de muren in je woning, naburige netwerken, nieuwe apparatuur, legacy (verouderde) apparatuur en nog veel meer. Ook de plaats van het modem is van bijzonder belang. 

Ik begrijp dat de sterkte van de Wifi nog te wensen overlaat. Daar ga ik graag wat aan doen! Ik wil jou vragen om enkele snelheidstesten uit te voeren, zodat we kunnen achterhalen waar het misgaat.

Belangrijk:
- Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
- Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf

Instructies:
- Zorg dat je dichtbij het modem staat
- Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://speedtest.net/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
- Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
- Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de Wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot

Wij hebben dit probleem ook, helaas. Jason @Odido Follow-ups wat een waardeloze reactie. Het internet valt weg... 10 keer de snelheid meten helpt daar echt niet bij.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @ErwinAen, zoals Jason aangeeft, kan de uitval op Wifi door ontzettend veel verschillende factoren ontstaan. Om dit probleem voor je te kunnen oplossen, moeten we daarom beginnen met het achterhalen wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn en dit is de reden dat we je vragen om deze speedtesten uit te voeren. Aan de hand hiervan kunnen wij dit namelijk verder voor je onderzoeken! 

Helaas wordt er weer verkeerd gedacht bij jullie..... Als de Internet verbinding wegvalt heb je ook geen wifi...... Met de wifi is niets aan de hand. Om de kwaliteit van de wifi goed te kunnen testen zal eerst jullie verbinding stabiel moeten zijn.

Wifi naast mijn meterkast is gewoon oke.... Behalve als er een korte uitval van de verbinding is natuurlijk.  Dan hangt het beeld van de TV vast.  Ik kijk via de app op een smart tv.  Ook merk je op dat moment dat er geen verbinding is op gsm en tablet.

Sinds ik aangesloten ben op de glasvezel (ca 3 weken) en als nieuwe klant, heb ik niets anders dan ellende. De verbinding schommelt constant tussen 200mb en 15 mb. Wifi valt weg enz. Meestal tussen 17.00 en 23.00 u.  Zo vaak gebeld en alle opties uitgeprobeerd. Niets helpt de verbinding stabiel te krijgen. Nu ligt de zaak bij de technische dienst. Ben benieuwd of dat wat op gaat leveren. Zo niet dan ga ik weg naar een andere provider. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @ErwinAen, ik heb je netwerk onderzocht en ik zie dat je veel randapparatuur hebt aangesloten, waaronder een aantal Devolo's. Zou je de Devolo's uit je netwerk willen halen en de wifiverbinding willen testen? Ik gok dat zij voor de verstoring zorgen namelijk. Ik ben benieuwd of dit het verbeterd.

@Tommie van Odido ik heb Devolos er even uit gehaald nu. Helaas hierdoor natuurlijk geen wifi op de zolder en de 1e verdieping beperkt. Op de begaande grond gaat het goed. Nu even afwachten of het uitvallen van tv (aantal seconden op zwart weer voorkomt).  Ik weet niet of jullie bij een lijntest nu betere resultaten hebben. Ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor je geduld! Het is momenteel superdruk en we doen ons best. Geen zorgen! We zijn je niet vergeten en pakken jouw topic op zodra daar gelegenheid voor is. Om ervoor te zorgen dat we jouw topic niet pas in een nieuwe moderatieronde tegenkomen, willen we je vragen om ons morgen een reminder in dit topic te sturen. Enorm bedankt voor de samenwerking; dit is waar onze Community voor staat!

@Jason van Odido @Tommie van Odido  bij deze de reminder zoals gevraagd door jullie.

Dus.... @Jason van Odido @Tommie van Odido  

Reputatie 6
Badge +2

@ErwinAen Super bedankt voor de reminder en je geduld, dat waardeer ik enorm! 

Ik ben direct het systeem ingedoken om een lijnmeting uit te voeren. Echter, zie ik dat je de randapparatuur weer hebt aan gesloten, heel begrijpelijk natuurlijk. 

Ben je vandaag in de gelegenheid om dit nogmaals los te koppelen? Ik ben er zelf tot 17:00 vandaag, dus ik kan met je meekijken. Mocht dit niet uitkomen dan maak ik graag voor volgende week een afspraak met je. Wil je mij een aantal dagen/tijdstippen aangeven waarop dit voor jou uitkomt? 

@Teresa van Odido , ik heb de devolo's niet meer aangesloten dus dat zou je moetsen kunnen zien. Er is wel zoals in elk huis randapparatuur aangesloten natuurlijk. We moeten hier natuurlijk ook werken, tv kijken muziek luisteren etc... Maar dat zou gewoon moeten kunnen toch.

@Jason van Odido @Teresa van Odido @Tommie van Odido reminder!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @ErwinAen, thanks voor het testen zonder de Devolo's aangesloten. Ik heb het wifinetwerk opnieuw onderzocht en het lijkt erop dat de 2,4 GHz frequentie nog steeds erg overbelast wordt. Dit komt vooraal door deze apparaten met MAC-adres: A0:C9:A0:37:0A:65 -  DC:E5:5B:BC:03:06. De dekking van het modem zelf is ook niet al te best. Waar heb je het modem precies staan?

Dit kun je verhelpen door inderdaad een wifipunt aan te sluiten, echter raad ik wel onze eigen wifipunten aan. Deze zijn de eerste maand gratis dus ik raad je aan om ons wifipunt eens uit te proberen! Deze kun je aanvragen in Mijn Odido.

Modem staat in de meterkast... De mac adressen.... Phoe dat word zoeken. Tips hoe dit te doen ?

Reputatie 7
Badge +9

Je kan in het modem kijken naar de verbonden apparaten @ErwinAen. Daar zie je de naam en MAC-adres van het apparaat. Vaak staat dit ook op een achterkant van een apparaat. 

@Tommie van Odido  we dachten dat ons probleem opgelost was, helaas,  onze Tv springt nog steeds geregeld op zwart voor een paar seconden.  Dit was eigenlijk ook waarom ik een bericht geschreven heb. Het is even weg geweest maar gisteren en vandaag is het weer terug. Komt een keer of 2 a 3 op een avond voor. We kijken via de app op een philips smart tv.

Reputatie 7
Badge +9

Ik raad je dan toch aan om ons wifipunt uit te proberen, deze is nu de eerste maand gratis en als het niet bevalt kun je hem kosteloos opzeggen @ErwinAen

@Jason van Odido @Tommie van Odido  ik heb het wifipunt binnen en gebruiken het al een week nu ongeveer. Dekking in huis is redelijk/goed. Echter het op zwart springen van de tv blijft regelmatig voorkomen dit is zichtbaar. Ik heb ook het idee dat er soms een hik in de verbinding zit van de andere apparaten, dit is moeilijk zichtbaar natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +9

Wordt het beeld maar één keer zwart of knippert hij de hele tijd van zwart naar beeld naar zwart @ErwinAen? Zou je hier toevallig een filmpje van kunnen maken en door middel van een WeTransfer link met ons willen delen? 

@Tommie van Odido 

Het volgende gebeurt, je kijkt tv op een zeer willekeurig moment krijgen we zwart beeld. Dit duurt van 2 tot een 5 seconden. Daarna hervat de uitzending weer.

Ik stuur je graag een foto van een tv met zwart beeld maar hier kun je ook niets op zien, daarbij is het bijna onmogelijk om hiervan een fito te maken omdat het zeer wisselend is wanneer dit voorkomt. De kans dat ik optijd ben om hiervan een foto van te maken is zeer klein.

 

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de info @ErwinAen. Zou je mij nog iets meer informatie kunnen geven over je televisie? Thanks!

  1. Welke afstandsbediening gebruik je?: 
  2. Wat is het merk van de TV?: 
  3. Welke type TV heb je? (bijv UHD50WLK, dit kan klant achterop de TV vinden): 
  4. Wat is het besturingssysteem (OS) van de TV? Dit is te vinden bij de instellingen van de TV (Let op: dus niet de app!): 
  5. Wat is de software versie?: 
  6. Welke versie van de Smart TV app is geïnstalleerd? (Ga in de app naar Account > Instellingen > Over): 
  7. Bij welke zenders doet het probleem zich voor?: 
  8. Op welke datum en tijd deed het probleem zich voor?: 

Vandaag om 18.45 uur voor 4 a 5 sec op zwart.

 

  1. Welke afstandsbediening gebruik je?: Originele 
  2. Wat is het merk van de TV?: Phillips
  3. Welke type TV heb je? (bijv UHD50WLK, dit kan klant achterop de TV vinden): 550LED854/12
  4. Wat is het besturingssysteem (OS) van de TV? Dit is te vinden bij de instellingen van de TV (Let op: dus niet de app!): 
  5. Wat is de software versie?: TPM191E_R.101.002.178.000
  6. Welke versie van de Smart TV app is geïnstalleerd? (Ga in de app naar Account > Instellingen > Over): 1.4.3232
  7. Bij welke zenders doet het probleem zich voor?: Alle
  8. Op welke datum en tijd deed het probleem zich voor. Vandaag om 18.45 uur voor 4 a 5 sec op zwart.
Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de info @ErwinAen! Ik heb een ticket voor je aangemaakt. Hopelijk kunnen we de oorzaak vinden. 

Reageer