Skip to main content

Sinds 20 mei klant bij Odido. Ik heb een Zyxel T56 modem en deze week 2 WX 5600 wifi versterkers geïnstalleerd.

Alles lijkt goed te werken, maar ik heb toch 2 vragen:

1. Als ik inlog op de modem zie ik beide wifi versterkers verbonden met een getrokken groene lijn. Op zich is dat vreemd want een getrokken groene lijn betekent een bedrade verbinding. Ze zijn echter draadloos verbonden. Hoe kan ik zien dat ze nu onderdeel zijn van een mesh netwerk?

In de Mpro mesh app zie ik "Mesh offline" staan en daaronder staan ook niet de wx5600 versterkers. Kortom daar word ik ook niet wijzer van.

 

2. In de wifi analyzer op mijn telefoon zie ik alleen wifi 6 bij de 2,4 ghz band staan. Mijn telefoon heeft wifi 6 en laat alleen een 6 zien bij het wifi signaal als ik verder van de wifipunten kom en overgeschakeld wordt van 5ghz naar 2,4 ghz. Kortom geen wifi 6 op 5ghz.

Ik heb gelezen dat wifi 6 zowel op de 2,4 ghz als 5 ghz band werkt. Hoe zit dit?

hoi @Martin Corba ,

De Mpro app werkt niet goed samen met de huidige firmware. Die app hoef je ook niet te gebruiken om verbeterde dekking te maken.

In de router zet je 2.4 Ghz en 5Ghz aan met “dezelfde instellingen”

En easyMesh ook AAN

 


Hallo @eric,

Dit staat allemaal ingesteld zoals je aangeeft. Ik kan echter niet zien of het ook als mesh wifi werkt. Ik was hiervoor bij Tweak en had een Fritzbox 5490 met 2 Fritzbox wifi versterkerkers 1750e. Als ik inlogde op het modem kon ik zien dat deze versterkers als mesh functioneerden. Dat stond met tekst en het mesh teken aangegeven.

Als je 1 wifi versterker bedraad aansloot zag je dat dit een accesspoint werd en geen onderdeel meer was van het mesh netwerk. De modem en de andere draadloze versterker bleven wel als mesh functioneren. Ik mis hier de mogelijkheid om te kunnen checken of het werkelijk als mesh functioneert. Ook al staat de modem voor 2,4 en 5ghz gelijk ingesteld en easymesh ook ingeschakeld. Ook is mij onduidelijk waarom ik geen wifi 6 op 5 ghz heb.


Hi @Martin Corba

Zoals @eric al aangeeft, werkt momenteel de topologie niet helemaal correct vanwege, deze hopen snel te kunnen oplossen. Het heeft geen effect op werking van de Mesh zelf. 

Voor de Wifi6 op 5Ghz, deze stond uit. Ik heb hem weer voor je aangezet. 


Hallo @Sven-Odido ,

Hartelijk dank voor je reactie en het aanzetten van wifi 6 op 5 ghz.

Ik heb nu permanent wifi 6


Reageer