Skip to main content

WiFi maximale snelheid 300 Mbps, volledige snelheid op ethernet

• 1 februari 2025
  • 9 reacties
  • 100 Bekeken

Ik ben onlangs overgestapt van KPN en merkte dat de maximale wifi-snelheid van Odido slechts ongeveer 300 mbps downloadsnelheid is, maar de uploadsnelheid was 700+ mbps. Ik heb het getest door een ethernetkabel aan te sluiten en ik kreeg een volledige snelheid van 950 mbps, zowel bij het downloaden als uploaden.

Ik weet dat er verschillende dingen zijn die de wifi-snelheid kunnen beïnvloeden. Maar het punt is dat ik gemakkelijk 900 mbps haalde toen ik op KPN zat. Ook gebruikte ik mijn eigen router in plaats van een modem van de ISP. Dezelfde router gaf me 900 mbps op KPN en daalde plotseling naar 330 mbps toen ik overstapte op Odido. Om zeker te zijn, heb ik het ook getest met een door Odido geleverde Zytel-router en het is hetzelfde verhaal.

Ik ben een beetje verbaasd waarom alleen wifi traag is op twee afzonderlijke routers, terwijl ethernet op beide routers volledige snelheid geeft. De router die ik gebruik is een Huawei AX3000 WiFi 6-router en al mijn apparaten ondersteunen WiFi 6 en ik zie een beschikbare bandbreedte van 2400 mbps. Ik stond ook recht voor het apparaat toen ik de snelheidstest deed.

Ik weet dat het geen zin heeft om het met de klantenservice te bespreken, omdat zij alles boven de 100 mbps op wifi als "verwachte" snelheid beschouwen en ethernet de beloofde snelheid levert.

Toch wil ik de community vragen of je dezelfde ervaring hebt met Odido wifi en een 1gbps-abonnement.

Uitgelichte reactie

4 februari 2025

Hi ​@tharun518, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je kunt genieten van de maximale snelheid van je wifi. Ik kijk daarom graag met je mee, zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken.

Ook ben ik erg benieuwd naar de speedtesten, zou je er 1 bekabeld en 1 via wifi kunnen aanleveren? Graag met ons Zyxel modem aangesloten, wij krijgen namelijk geen volledige lijnmeting met een eigen router aangesloten. Alvast bedankt.

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

9 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14019 reacties
  • 4 februari 2025

Hi ​@tharun518, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je kunt genieten van de maximale snelheid van je wifi. Ik kijk daarom graag met je mee, zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken.

Ook ben ik erg benieuwd naar de speedtesten, zou je er 1 bekabeld en 1 via wifi kunnen aanleveren? Graag met ons Zyxel modem aangesloten, wij krijgen namelijk geen volledige lijnmeting met een eigen router aangesloten. Alvast bedankt.

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21093 reacties
  • 4 februari 2025

Hallo ​@tharun518 

Met de Zyxel router en een 1 Gbps abonnement haal ik makkelijk rond de 900 Mbps, dit zou normaal gezien geen probleem moeten zijn als je WiFi 6 ondersteuning hebt.

Het kan zijn dat de Zyxel verbinding maakt met 2,4 GHz ipv 5 GHz. En kan je je eigen router eens voorzien van een fabriekreset en opnieuw instellen?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 4 februari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@tharun518 

Met de Zyxel router en een 1 Gbps abonnement haal ik makkelijk rond de 900 Mbps, dit zou normaal gezien geen probleem moeten zijn als je WiFi 6 ondersteuning hebt.

Het kan zijn dat de Zyxel verbinding maakt met 2,4 GHz ipv 5 GHz. En kan je je eigen router eens voorzien van een fabriekreset en opnieuw instellen?

Ik heb zowel 2,5 GHz als 5 GHz gescheiden als verschillende SSID's. Dus ik weet zeker dat ik alleen verbinding maak met 5 GHz en ik zie snelheden tot 2400 Mbps als verbindingssnelheid in wifi-eigenschappen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21093 reacties
  • 4 februari 2025

@tharun518 

Test iig je eigen router eens door eerst een fabriekreset uit te voeren zodat alle KPN instellingen worden verwijderd.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 4 februari 2025
Waqqas schreef:

@tharun518 

Test iig je eigen router eens door eerst een fabriekreset uit te voeren zodat alle KPN instellingen worden verwijderd.

Er was niet veel KPN-instelling. Het was gewoon PPpoE naar DHCP veranderen en VLAN naar 300.

Hoe dan ook, ik heb het ook getest met een Zytel-router van Odido en het is dezelfde snelheid. Maar op beide modems is de ethernetsnelheid 900+mbps. Ook is de wifi-uploadsnelheid 700mbps. Het is alleen de wifi-downloadsnelheid die op beide routers is beperkt tot 300mbps.

Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator | Mobiel
  • 81 reacties
  • 5 februari 2025

Hi ​@tharun518, ik wil graag voor je uitzoeken hoe we dit kunnen oplossen! Zou je hiervoor wel onze apparatuur willen aansluiten en ons een seintje willen geven zodra dit is aangesloten? Dan kunnen wij een nieuwe lijnmeting voor je starten en met je meekijken. Ik wil je vragen om onze apparatuur dus aan te sluiten en ook aangesloten te laten zodra wij precies kunnen nakijken wat hier het probleem is. Ik hoor graag van je! 😄

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 5 februari 2025
Demy van Odido schreef:

Hi ​@tharun518, ik wil graag voor je uitzoeken hoe we dit kunnen oplossen! Zou je hiervoor wel onze apparatuur willen aansluiten en ons een seintje willen geven zodra dit is aangesloten? Dan kunnen wij een nieuwe lijnmeting voor je starten en met je meekijken. Ik wil je vragen om onze apparatuur dus aan te sluiten en ook aangesloten te laten zodra wij precies kunnen nakijken wat hier het probleem is. Ik hoor graag van je! 😄

Ik heb de router van Odido overgezet naar Zytel.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21093 reacties
  • 5 februari 2025

@tharun518 

Waar voer je de speedtest op uit?

Controleer het eens op een andere apparaat, gebruik de Ookla speedtest app en kies als server Odido Amsterdam.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 6 februari 2025
Waqqas schreef:

@tharun518 

Waar voer je de speedtest op uit?

Controleer het eens op een andere apparaat, gebruik de Ookla speedtest app en kies als server Odido Amsterdam.

Ik ga dit weekend wat testen doen en de resultaten hier delen.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen