Skip to main content

wifi en kabel internet werkt niet / valt weg

Odido deed het eindelijk. Na veel trage wifi kregen we glasvezel en toen na een paar weken wachten op installaties deed alles het goed.
Ik zit zelf op de 2e verdieping met een wifi mesh punt op de trap. Hier heb ik een kabel aan verbonden om op de kamer boven te gebruiken, wat allemaal werkte. 
De afgelopen week valt de wifi helaas regelmatig weg. Dit kan zo’n 5-30 seconden duren. Er staat dan op mijn apparaten ‘geen verbinding mogelijk’. Na die tijd doet hij het wel weer gewoon, al dan niet wat traag maar dat is begrijpelijk want het wifi punt staat best ver weg. Dit moet ook anders verbindt hij niet met de modem. Alleen wat het raarste is, is dat de kabel nu afgelopen week helemáál niet meer verbindt. Hij zit erin op allebei de punten, maar hij wordt gewoon niet gezien door mijn apparaten. 
Het regelmatig wegvallen (elke 10-30 minuten) en geen internet meer via de kabel kunnen doorgeven geeft mij veel vraagtekens. Voor deze week deed hij het maar nu opeens niet meer. 

ik heb al:

Het wifi punt herstart

de kabel vervangen

heel het netwerk herstart (en modem)

het wifi punt op meerdere plekken geprobeerd (de problemen blijven)

Uitgelichte reactie

14 maart 2025

Hallo ​@Opzoeknaargoedinternet 

Je gebruikt dus de WiFi van de versterker en bekabeld ook via de versterker? Indien de versterker draadloos verbinding maakt met de router dan zou dat het probleem kunnen zijn, de verbinding is al slecht dus de versterker kan het signaal niet versterken.

Kan je een langere internetkabel tussen mediaconverter en router plaatsen zodat je hem ergens anders kan aansluiten? Verbindt daarna eens met de router.

4 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20832 reacties
  • 14 maart 2025

Hallo ​@Opzoeknaargoedinternet 

Je gebruikt dus de WiFi van de versterker en bekabeld ook via de versterker? Indien de versterker draadloos verbinding maakt met de router dan zou dat het probleem kunnen zijn, de verbinding is al slecht dus de versterker kan het signaal niet versterken.

Kan je een langere internetkabel tussen mediaconverter en router plaatsen zodat je hem ergens anders kan aansluiten? Verbindt daarna eens met de router.

Hij zit inderdaad net op het randje van verbinding maken. Als ik hem een meter verder zet en pakt hij de modem niet. Dit was een bekend iets en voorheen heeft hij het ruim een halfjaar gewoon gedaan. Zowel de wifi als kabel uit de versterker. Dit probleem is dus opeens gekomen waardoor ik extreem verward ben hoe opeens de wifi zovaak kan uitvallen en de kabel het gewoon helemaal niet meer doet

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1047 reacties
  • 15 maart 2025
Opzoeknaargoedinternet schreef:

Dit probleem is dus opeens gekomen waardoor ik extreem verward ben hoe opeens de wifi zovaak kan uitvallen en de kabel het gewoon helemaal niet meer doet

Dat de kabel vanaf een draadloos wifi punt het niet meer doet, als dat punt geen verbinding met de router meer heeft is natuurlijk meer dan logisch. 

De reden waarom dat punt geen goede verbinding meer heeft kan legio zijn. Zo kan er bv bij de buren een ander of extra wifi zender bijgekomen zijn (dat kan ook zelfs 2 of 3 deuren verder zijn). Of er is zelf in huis iets met stoorzender bijgekomen. Of de router pakt nu voor het eerst een zwakker kanaal.

Je hebt geen mogelijkheid om het wifi punt bedraad aan te sluiten? Of kun je hem op de trap verplaatsen?

Heb je een mogelijkheid om een draad van de meterkast naar een van de kamers te trekken? Misschien een oude buis waar vroeger de telefoon of coax kabel doorheen ging? Als je op die manier een vaste verbinding kunt maken op de eerste verdieping dan kan het wifi punt daar staan en veel beter werken.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20832 reacties
  • 15 maart 2025

@Opzoeknaargoedinternet 

Als je de router kan verplaatsen dmv een langere kabel en je hebt via de WiFi een goede ontvangst wanneer verbonden met de router dan zou je het WiFi punt misschien kunnen opzeggen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen