Skip to main content

Wie kan mij informeren of mijn nieuwe modem en beiden wifiplus punten de laatste firmware hebben?

  • 7 June 2024
  • 3 reacties
  • 56 Bekeken

Beste Forum leden, mogelijk rare vraag? maar ik ben er op geattendeerd (door een andere Odido klant) en ik nu als "Odido new be" op dit forum in te schrijven vanwege de vele adviezen en mooie tips.

Daarbij gelijk het advies nodig en een aantal vragen als het mag?

Als eerste werkt de verbinding super en constant, mijn gevoel zegt dat ik er blij van ga worden na veel gezeur bij Ziggo de laatste 2 jaar na een wijkcentrale update.
 

Nu heb ik wel enkele vragen als het mag….

1: Wie kan mij informeren of mijn nieuwe Zyxel T-54 modem en 2 wifiplus 5600 punten de laatste firmware hebben?

2: Mocht er nog niet de nieuwe firmware opdraaien hoe zet ik dit in werking? Ik maak uit veel communicatie op dat dit niet standaard bij release van firmware op deze Zyxel apparaten geplaatst wordt.

3: Verder een laatste vraag? kan ik het modem en de 2 wifiplus punten als mesh als één geheel wifi netwerk laten werken? Dus Wifi van modem en 2 stuks 5600 zijn één mesh netwerk.
Nu heb ik het modem in de meterkast hangen, (deze kan naar woonkamer voor een beter wifi dekkend bereik beneden) en vanuit daar met UTP kabel de eerste 5600 aangesloten (1e verdieping) en op zolder draadloos de 2e 5600 gekoppeld aan de eerste via Wifi, ik heb nu niet het idee dat de Wifi van de T54 beneden in het mesh netwerk valt van de twee 5600's?

Ik heb voor de zekerheid een 3e 5600 in bestelling staan, optie 3: is dat ik dan modem T54 in meterkast laat, de 3e 5600 bedraad aans het Modem T54 beneden in de woonkamer plaats en daarop de andere 5600's draadloos met WPS (na Reset natuurlijk) als Mesh aan elkaar verbindt. Het wifi van de T54 zet ik dan uit.

Is optie 3: mogelijk als het toch zo is dat het wifi van de T54 niet mee draait in het mesh netwerk?

Graag als het kan advies hoe het mesh wel beter gaat functioneren alvorens ik de mijn tripple set Lynksys Velop Node's te koop ga zetten/ga opruimen…

Dank alvast voor adviezen en reacties.

Groetjes Michel.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MichelDr, welkom op onze Community en bij Odido!

Wat leuk om te horen dat je hier op de Community terecht bent gekomen door een medeklant. Ik help je hier graag mee. Om antwoord te geven op je vragen:

  1. De nieuwste firmware staat op het modem, dit is de B21 op de T-54.
  2. Als er een nieuwe firmware komt dan zullen wij alle modem proactief gaan upgraden. Dit gebeurt in oplopende batches, 1000, 2000, 5000 etc.
  3. Onze wifipunten werken alleen met een Mesh systeem. Zodra je dit uitschakelt zullen de wifipunten niet meer werken. Nu heb ik je netwerk bekeken en doet het modem goed zijn werk. Je devices switchen netjes tussen de wifipunten en het modem.

Echter wordt een 3e wifipunt niet door het modem ondersteund. Theoretisch gezien is het mogelijk maar het kan ook nadelig uitpakken en je netwerk verstoren. We ondersteunen een maximum van drie accespoints, het modem is 1 en twee wifipunten zijn 2 en 3.

Hopelijk heb ik je voldoende informatie gegeven en je vragen goed beantwoord. Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik sta voor je klaar!

Hi @MichelDr, welkom op onze Community en bij Odido!

Wat leuk om te horen dat je hier op de Community terecht bent gekomen door een medeklant. Ik help je hier graag mee. Om antwoord te geven op je vragen:

  1. De nieuwste firmware staat op het modem, dit is de B21 op de T-54.
  2. Als er een nieuwe firmware komt dan zullen wij alle modem proactief gaan upgraden. Dit gebeurt in oplopende batches, 1000, 2000, 5000 etc.
  3. Onze wifipunten werken alleen met een Mesh systeem. Zodra je dit uitschakelt zullen de wifipunten niet meer werken. Nu heb ik je netwerk bekeken en doet het modem goed zijn werk. Je devices switchen netjes tussen de wifipunten en het modem.

Echter wordt een 3e wifipunt niet door het modem ondersteund. Theoretisch gezien is het mogelijk maar het kan ook nadelig uitpakken en je netwerk verstoren. We ondersteunen een maximum van drie accespoints, het modem is 1 en twee wifipunten zijn 2 en 3.

Hopelijk heb ik je voldoende informatie gegeven en je vragen goed beantwoord. Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik sta voor je klaar!

Beste Tommie, dank voor je reactie en fijn als alles werkt volgens jouw inzichten en je controle gedaan hebt.

Morgen is er nog een formele oplevering van de installateur.
Ik zal deze ook even vragen wat er nog het beste aangepakt kan worden.

Het mesh zelf werkt nog niet optimaal gezien de mobieltjes door het huis heen gebruikt blijven hangen op het AP (5600) van de eerste verdieping en naar mijn idee niet schakelen naar de begande vloer T-54 Wifi of het draadloze punt (5600) op de 2e verdieping.
Daarnaast is de tuin nu echt een drama.

Verder stel jij:
Echter wordt een 3e wifipunt niet door het modem ondersteund. Theoretisch gezien is het mogelijk maar het kan ook nadelig uitpakken en je netwerk verstoren. We ondersteunen een maximum van drie accespoints, het modem is 1 en twee wifipunten zijn 2 en 3.

Kan ik hieruit opmaken dat ik het dan ook op kan bouwen als:

het modem is 1 en twee wifipunten zijn 2 en 3. < deze van modem 1 laten vervallen als regel van het huidige mesh? en dan :

Gebruik: 3 wifi pluspunten als mesh opbouwen (hebben wij ook op het werk met zelf 4 stuks 3100).
Daarna wifi van T54 uit als de 5600's als mesh netwerk draaien? 
Waarvan dan 1: 5600 (2e verdieping bekabelt)

De 2 overige 5600's (na programmeren via dezelfde netwerkkabel als de 2e verdieping 5600) draadloos laten verbinden met de 2e verdieping 5600?


Vooralsog zijn we ten opzichte ziggo al blij met stabiel internet.

Lukt het niet afdoende met de Wifiplus 5600 punten en de Wifi van de T54 samen (ik ga verwacht ik de T54 ook maar een andere meer centrale plaats weg uit de meterkast geven) gaan we weer terug naar de Linksys Velop Mesh techniek.
Deze werkte (iets) beter maar zijn al iets verouderd.

Ik hoor graag jouw mening over mesh opbouw als hierboven en ook ik meldt me zodra er iets speelt, dank voor nu en zijn er nog tips, deel ze gerust!

Groet, Michel.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MichelDr, de wifipunten vebinden niet heel lekker met elkaar. Het beste kun je ze beide bedraad aansluiten, is dit mogelijk?

Het is ook niet mogelijk om het modem uit de Mesh te halen jammer genoeg. Dan zal Mesh helemaal niet meer werken. Het beste is om twee wifipunten bedraad aan te sluiten op het modem en op een goede plek te zetten zodat het hele huis gedekt wordt.  

Reageer