Hi
- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
- Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?
Alvast bedankt voor de moeite!
Mijn laptop heeft helaas geen internetaansluiting. Kan ik de test ook met wifi doen, of heb je er dan niets aan?
Belangrijk:
- Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
- Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf Instructies:
- Zorg dat je dichtbij het modem staat - Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
- Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
- Maak een screenshot van de speedtest - Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot
Ik raad wel aan om een bekabelde verbinding te realiseren met gebruik van een VPN, dit geeft veel meer stabiliteit. Ik zie graag de speedtesten tegemoet!
Hieronder de resultaten. Mijn werkkamer is praktisch boven het modem in een oud huis (dunne vloeren en muren), dus er is weinig verschil in snelheid.
Alleen als ik de VPN aanzet gaat het sinds een week of wat mis, daarvoor geen problemen gehad.
Naast modem test 1:
Naast modem test 2:
Werkkamer:
Je vroeg er niet om, maar voor het verschil, dit is mét VPN op mijn werkkamer:
Hi
Werkkamer + VPN:
Werkkamer zonder VPN:
Hi
Beste
Wij hebben helaas een vergelijkbaar probleem. Wanneer wij via een L2TP VPN verbinding maken met het werk van mijn vriendin heeft ze direct problemen met de traagheid van de verbinding. De uploadsnelheid is +/ 40mbit en de download snelheid is +/- 50 mbit via WiFi en dus prima. Collega's met Ziggo/KPN verbindingen hebben dit probleem niet. Ook wanneer we haar laptop aansluiten op een andere internetverbinding is dit probleem niet aan de orde.
Je geeft in de reactie aan
Met vriendelijke groet,
Durk
Hey
Er zijn toen inderdaad aanpassingen geweest in het netwerk. Dit is nu niet het geval, daarom stuur ik je een ander modem op. Ik hoop dat dit het zal verhelpen. Ik heb
Die 50/40Mb is dat via de VPN of met alleen WIFI? Wat voor abonnement heb je? Zelfs voor WIFI direct op je vebinding lijken die snelheden nml. nogal laag… En ik neem aan dat je de laptop met WIFI verbindt, wat is de afstand naar de router? Kun je evt. eens testen met een kabel in plaats van WIFI?
Ik vermoed dat
Weet je waar (URL of IP-adres) die L3TP uitkomt? Wat zeg ping over de bereikbaarheid van dat IP-adres? Weet je trouwens WAT Ziggo aanpast in de router om de IPv6 problemen op te lossen?
Voorlopig geef je wat te weinig informatie om je werkelijk te kunnen helpen.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.