Skip to main content

Hi, vandaag is er een monteur geweest die ons heeft aangesloten op glasvezel van Odido. Het internet werkte tot rond 20:20 vanavond, het heeft er een tijdje uitgelegegen en nu rond 21:40 weer opnieuw.

De wereldbol brand rood op de modem en bij het glasvezel kastje brand bij Data een oranje lampje. Overige lampjes zijn statisch groen, behalve die boven Data, die is uit.

Waar heeft dit mee te maken? Het signaal is op de 1e verdieping ook érg slecht en we kunnen niet eens op discord bellen..

ONT is waarschijnlijk een Nokia XS-010X-R of Q.

Edit: KPN dus. Dan zal het de Q versie zijn speciaal voor KPN zodat ie over de FTU past).

Leds zijn power, pon, alarm en data.

Power en pon zijn normaal groen. Alarm uit en data geel (knipperend bij data).

Jij zegt dat data geel stabiel aan is (niet knipperend)?

Dan lijkt er wel verbinding te zijn maar de router doet niets met data. 

Kun je de router eens compleet resetten (10 seconden reset knopje achterop ingedrukt houden).

Bedankt voor je reactie.

Ik heb na het resetten de volgende resultaten op de Nokia:

Eerste lampje stabiel groen, tweedde lampje knippert groen, derde lampje is uit en het 4 lampje brand oranje, maar knippert eenmaal in de zoveel seconde.

Edit: soms knippert het oranje data lampje iets meer, maar hij is redelijk statisch.

Op het modem is de wereldbol dus rood, en het lampje van 2.4G en 5G knippert enorm snel.

PON/connection groen knipperend... dan is ie nog bezig om verbinding te maken. Dat kan even duren.

Als dit te lang duurt dan is het dus dat de ONT geen verbinding maakt. 

Helder. Hij is nog altijd groen knipperend momenteel

Je zou de ONT nog even stroomloos kunnen maken en na een half minuutje weer aansluiten. Als ie dan nog niet omhoog komt dan zal er denk ik een moderator naar moeten kijken. 

Ik weet dat de router automatisch een nieuwe firmware moet krijgen (worden geleverd met oude geloof ik) maar of dat voor de ONT ook is weet ik niet. 

Ik heb dat gisteren gedaan en ben naar bed gegaan. We hebben nu internet, maar ik haal een snelheid van nog geen 20mb voor de meterkast zelf.

Op de Nokia zijn nu de bovenste lampjes groen, het data lampje knippert snel oranje.

Op de modem knippert het wereldbolletje op een snel tempo in het groen, evenals 2.4G en 5G..

Wereldbolletje (Internet), Lan en wifi icoontjes knipperen als er data overheen gaat.

Heb je een optie om bedraad een snelheidstest te doen?

Ik heb ondertussen even met Odido gebeld, hun geven aan dat er een "Hoge demping" op het glasvezel netwerk ligt en dat er een monteur van Guidion gestuurd word a.s. donderdag.

Ik (en de klantenservice zelf) wist niet wat er bedoelt werd met een te hoge demping. Snap alleen niet waarom het dan de eerste uren wél goed werkte.

Ik kan het straks even proberen met een LAN kabel.

Hallo ​@Sikatsu 

Het internet is verder wel stabiel? Dus als je iets bekabeld of viande WiFi aansluit dan valt de verbinding niet weg?

Ik heb ondertussen even met Odido gebeld, hun geven aan dat er een "Hoge demping" op het glasvezel netwerk ligt en dat er een monteur van Guidion gestuurd word a.s. donderdag.

Ik ben benieuwd wat een monteur daar aan kan doen. Hopelijk is het gewoon een kwestie van slechte aansluiting bij de connectoren. Je zou toch zeggen dat ze ‘spoedmonteurs’ voor zoiets moeten hebben 🙄

Hallo ​@Sikatsu 

Het internet is verder wel stabiel? Dus als je iets bekabeld of viande WiFi aansluit dan valt de verbinding niet weg?

Gisteren niet, toen viel het dus de hele tijd weg. Momenteel blijft het stabiel aan, echter haal ik op de laptop/telefoon enkel 20mb in de woonkamer én voor de meterkast.

Ik ben benieuwd wat een monteur daar aan kan doen. Hopelijk is het gewoon een kwestie van slechte aansluiting bij de connectoren. Je zou toch zeggen dat ze ‘spoedmonteurs’ voor zoiets moeten hebben 🙄

Dat vraag ik mij ook af, ze hadden ook geen monteur eerder beschikbaar dan de donderdag.. gelukkig heb ik momenteel nog iets van internet, maar ik merk dat youtube soms al blijft haperen. 😅

Reageer