Skip to main content
Beantwoord

unify devices gaan offline, dan geen internet mogelijk

  • 17 June 2024
  • 14 reacties
  • 108 Bekeken

Ik heb sinds overstap naar Odido en een geheel nieuw wifi netwerk (Unify) het probleem dat de AP’s steeds offline gaan. Er is dan ook geen internet toegang op die punten. Alleen de switch, Cloud key en 1 AP (POE) blijven stabiel in de lucht.

overige AP’s hebben het probleem. 2x AC Lite, 1 UAP AC Mesh, 2x AP U6+

 

er is geen pijl op te trekken. Afgelopen zaterdag heeft het netwerk 11 uur probleemloos gewerkt. Heel frustrerend en om moedeloos van te worden.

Geen idee wat ik nog kan doen/uitsluiten. Iemand de gouden oplossing?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Heb je al gekeken wat de controller van het Unifi systeem aangeeft in de logfiles?

Maak je nog gebruik van de Zyxel router, of heb je een Unifi direct aangesloten?

Als de Wifi problemen heeft, heeft dan ook de LAN van de vaste verbindingen ook problemen? (lees gedeeltelijk)

De Unify switch is op modem aangesloten. TV en 1AP POE op switch hebben geen enkel probleem.

in de admin logging zie ik soms meldingen voorbij komen (dus niet iedere keer als probleem zich voordoet) als dat er een stroom probleem is of dat meerdere device hetzelfde IP-adres gebruiken (IP-adres is dan van de cloud key).
 

Alle AP’s hebben een vast IP-adres. Stroomprobleem lijkt ook niet het geval, al kan ik dat niet helemaal uitsluiten. 2AP’s zijn via TPLink Powerline verbonden.

Dankjewel trouwens voor je reactie Pieter.

Reputatie 7
Badge +4

Eerst even een overzicht van hoe ik je netwerk opbouw lees.

Kan alleen een aantal AP’s niet goed plaatsen, omdat ik niet kan opmaken uit je verhaal waarop die zijn aangesloten.

Ga er vanuit dat op de Zyxel de Wifi is uitgezet, omdat deze nu via de Unifi AP’s beschikbaar is.

Tevens heb je in de controller aangegeven dat de AP’s in Mesh configuratie in gebruik zijn.

Allereerst, alle Unifi devices zijn up to date, plus je hebt de nieuwste versie controller geïnstalleerd?

Powerline adapters zijn in mijn ogen maar beperkt inzetbaar, want de ‘aangeprezen’ doorvoer en de actuele doorvoer ligt meestal fors lager. Ook zijn powerline systeem gevoeliger voor storingen op het stroomnet zelf, dat ook de connectie/snelheid niet ten goede komt.

Dit is dan ook volgens mij de basis van de meeste problemen, want ik krijg het idee dat de probleem devices achter de powerline zitten?

Weet niet of je ook zonnepanelen hebt die stroom voeden op je net, dat is ook niet in alle gevallen een ‘schoon’ signaal.

Hoi Pieter, vrij juiste weergave van mijn netwerk. Als je de controller en Powerline 1 “verbindt” met de POE switch, dan heb je hem compleet.

En dan zijn er nog 2 Lite schotels die via Mesh verbinden. De “powerline” aansluitingen geven een GbE verbinding weer. Alles is up to date qua versies. Probleem deed zich ook voor voordat ik de powerlineoplossing” had ingezet.  

Ik kijk nog niet eens naar doorvoersnelheid, maar puur naar connectie. En het komt dus ook voor dat het een tijdje werkt (zelden, maar toch).

Reputatie 7
Badge +4

Beetje info over optimalisatie Unifi Mesh opzet; UniFi Network - Considerations for Optimal Wireless Mesh Networks

 

 

Heb het idee dat ik nog 1 AP mis, maar corrigeer mij als ik het fout heb.

Die Lite AP’s zitten of hebben een backhaul via de AP’s die via de powerline, of staan alle AP’s met elkaar in Mesh.? Neem aan dat je maar 1 SSID hebt, of heb je ook een guest netwerk aangemaakt?

Ben ook wat gaan zoeken op het WWW, daar kwam ik een aantal keren tegen dat een software upgrade roet in het eten had gegooid. Nu is/zijn er wel vaker issues gemeld met upgrades vanuit Unifi, dus dat kan ik ook niet wegstrepen als oorzaak. Dat zou betekenen dat je dus een rollback zou kunnen proberen, zeker gezien dat je al langer problemen hebt. Alleen, wat is dan de ‘probleemloos’ werkende versie software?

Dan nog even, hebben de AP’s de correcte PoE standaard? Dus maak je gebruik van de bijgeleverde PoE power adapters?

On Ubiquiti equipment, 802.3af PoE is often referred to as 'PoE', whereas 802.3at and 802.3bt are referred to as 'PoE+' and 'PoE++'.

Kan het ook zijn dat 1 device (bijv. een iPhone) soortgelijke problemen kan veroorzaken? 

@Tommie van Odido : Kun jij zien of de veelbesproken update op ons modem is geinstalleerd? 

Reputatie 7
Badge +4

Kan het ook zijn dat 1 device (bijv. een iPhone) soortgelijke problemen kan veroorzaken?

 

Kan niet gelijk dit probleem linken aan 1 device wat zich ‘niet gedraagt’ als hij de Wifi connectie krijgt/heeft, tenzij er iets van een malware op dat device zou draaien. Maar het is Apple, maar zeker niet onmogelijk natuurlijk.

Maar hoe kwam je op deze vraag, heb je dit meerdere keren waargenomen met dat betreffende device?

@Pieter_B Tekening klopt bijna. De 2 Lite AP's zijn geconnect (althans is de bedoeling en ook hard geconfigureerd) via de buiten unit AP, die op zijn beurt weer via Powerline connectie maakt. Op de andere Powerline input zit een losse AP (U6+). Daarnaast is er nog een U6+, die meshed naar de POE AP, maar die heb ik uit het netwerk gehaald (om dingen uit te sluiten).

Wat nu (weer) vreemd is, is dat het netwerk sinds gisteravond 18.00 uur vrij stabiel draait??? Waarbij ik kan aangeven dat er 1 iPhone geen connectie meer heeft gemaakt met het netwerk. Vandaar mijn eerdere vraag of het kan dat deze het probleem wellicht veroorzaakt.

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem focust zich vooral op alle AP’s die via de powerline adapters zijn aangesloten, wat toch mijn vermoeden versterkt dat er via buren of andere stroomnet gebruikers dusdanig zoveel ‘rotzooi’ op het net komt … dat jouw powerline connectie verstoord raakt.

Als het mogelijk is, zou ik alleen al om te testen, tijdelijk eens een UTP kabel uitrollen. Dus om eigenlijk de powerline adapters eens buiten beschouwing te kunnen laten, door alles eens via standaard minimaal Cat 5e aan te sluiten. 

Het probleem focust zich vooral op alle AP’s die via de powerline adapters zijn aangesloten, wat toch mijn vermoeden versterkt dat er via buren of andere stroomnet gebruikers dusdanig zoveel ‘rotzooi’ op het net komt … dat jouw powerline connectie verstoord raakt.

Als het mogelijk is, zou ik alleen al om te testen, tijdelijk eens een UTP kabel uitrollen. Dus om eigenlijk de powerline adapters eens buiten beschouwing te kunnen laten, door alles eens via standaard minimaal Cat 5e aan te sluiten. 

Ik heb de Powerline er helemaal tussenuit gehaald. Helaas, niet het gewenste resultaat.

Kunnen slimme stekkers of Odido's Thuis Veilig Online wellicht deze problemen veroorzaken?

Reputatie 7
Badge +16

@dave0607 Het zou kunnen dat Veilig Online roet in het eten gooit en voor de obstructie zorgt, maar dan moet de Unify ergens geblokkeerd worden voor uitgaand verkeer (of inkomend afhankelijk van welk uitval-effect optreedt natuurlijk). Slimme stekkers zijn vaker wel dan niet boosdoeners in dergelijke issues. Wat dan vaak gebeurt, is dat de DHCP niet het juiste IP gepusht krijgt naar een tussenstation (device) waardoor de IP lease blijft renewen en de boel constant opnieuw opstart. Wat helpt, is om alles eventjes te ontkoppelen en offline te halen en dan 1 voor 1 aan te sluiten op het netwerk. Zodra dit gedaan is, kunnen wij een reprovisie uitvoeren op het modem zodat de verbinding opnieuw tot stand gebracht wordt - dit zou moeten helpen. Laat het weten wanneer ik dit voor je kan doen vandaag. Succes!

Hoi @Jason van Odido , ik heb nog even mijn fingers crossed, maar sinds gistermiddag 15.00 uur werkt alles zoals het moet. Ik dacht al dat het met de reprovisioning te maken kon hebben, maar dat hebben jullie dus nog niet gedaan. Wat ik gistermiddag nog gedaan heb, is de powerline ertussenuit gehaald en in de VeiligThuis app, de Unify schotels, die problemen gaven, het internettoegang en browsertoegang schuifje uitgezet. Daarna alles van de stroom gehaald en weer erop (wellicht is DE update nu “meegekomen”). 🤞🏻🤞🏻 Kun jij zien of die update er nu opstaat?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @dave0607, aah kijk dat biedt goede hoop! De update zou ontvangen moeten zijn omdat je aan het onderzoek meegedaan hebt. Houd ons de komende dagen nog eventjes op de hoogte als je kunt. Succes en veel plezier met de verbinding! 

Reageer