Skip to main content
Beantwoord

twee wifi punten

• 27 februari 2025
  • 16 reacties
  • 125 Bekeken

• is een Top Poster
  • 9 reacties

Goedemorgen

ik krijg binnenkort Odido internet. Heb zelf 2 zyxel versterkers gekocht op marktplaats.

Zoals ik de wifi versterkers handleiding lees maakt versterker 1 verbinding met modem en versterker 2 verbinding met versterker 1.

klopt dit?

ik wil 1 punt bedraad aansluiten en de andere draadloos. De bedrade zal “gewoon” bedraad verbonden zijn met modem. Versterker 2 moet idealiter draadloos verbinden met modem en niet met versterker 1.

Kan dit en zoja: gaat dat vanzelf goed of moet ik iets hiervoor instellen ?

dank!

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@Brugg 

Hier vind je het stappenplan om de punten te installeren :

Handleiding

Bekijk origineel

16 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9284 reacties
  • 27 februari 2025

De kans dat dit gaat werken is klein. Odido heeft eigen firmware op de router en wifi punten.  Aangezien dat altijd leen / huur apparatuur betreft kan dst niet legaal via marktplaats worden verkocht. Je kunt wifi punten bij Odido bijbestellen en dan krijg je daar ook support bij. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1461 reacties
  • 27 februari 2025

Ik was laatst een topic tegengekomen waarbij er (toevallig?) op de zelf gekochte WX5600 punten wel de firmware van Odido stond. Dus er bestaat een kans dat dat hier ook zo is. Die worden dan (uiteindelijk) automatisch geüpdatet. (De Odido firmware heeft ACDW in de versie, de originele ACEB)

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9284 reacties
  • 27 februari 2025

Ja, dat was ook zo. Maar als het punten zijn waarop Odido firmware staat dan kunnen ze niet door 3e partijen worden verkocht. Odido heeft alleen een verhuur model, eigendom blijft bij Odido. In zulke gevallen hebben klanten de units gewoon "gestolen" , zeggen dat ze het hebben teruggestuurd maar dat toch niet gedaan.. effin, dit is dus heling denk ik.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1461 reacties
  • 27 februari 2025
eric schreef:

Odido heeft alleen een verhuur model, eigendom blijft bij Odido. In zulke gevallen hebben klanten de units gewoon "gestolen" , zeggen dat ze het hebben teruggestuurd maar dat toch niet gedaan.. effin, dit is dus heling denk ik.

Dat vraag ik me dus echt af (juridisch).

Uit de voorwaarden:

22. Als je diensten bij ons afneemt krijg je apparatuur zoals modem, TV Box of Wifi apparatuur in bruikleen. Deze apparatuur blijft eigendom van Odido. Je mag geen wijzigingen op de apparatuur aanbrengen. Na het beëindigen van je overeenkomst dien je de apparaten onbeschadigd (m.u.v. normale gebruikssporen) binnen 4 weken na de datum waarop je overeenkomst is beëindigd aan ons terug te sturen. Doe je dat niet, dan gaan wij ervan uit dat je de apparatuur wilt houden en zullen we de kosten van de apparatuur, zoals gespecificeerd in het Tarievenoverzicht, bij jou in rekening brengen.

Dus… ze geven zelf in de voorwaarden aan dat ze er dan vanuit gaan dat je de apparatuur wilt houden (na de boete). Dat betekend dus dat het juridisch ook van jou wordt (“houden”). Dus dan staat het je daarna ook vrij om deze door te verkopen.

Anders hadden ze in de voorwaarden moeten zeggen dat doorverkopen verboden is en dat Odido zelfs na de boete juridisch eigendom blijft houden.

@Brugg Kijk dus even welke firmware er nu op staat (ik weet alleen niet of je dat kunt doen zonder dat deze aangesloten is).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21587 reacties
  • Antwoord
  • 27 februari 2025

Hallo ​@Brugg 

Hier vind je het stappenplan om de punten te installeren :

Handleiding

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025

Dank allen. Nog vraagje: ik begreep dat je wifi op de modem zelf moet uitschakelen en op versterkers aan, klopt dat?

Hoe doe ik dat? Als ik via 192.168.1.1 wifi uitschakel dan is alle wifi weg; ook via versterkers

Nogmaals dank voor alle snelle support 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1461 reacties
  • 27 februari 2025
Brugg schreef:

Dank allen. Nog vraagje: ik begreep dat je wifi op de modem zelf moet uitschakelen en op versterkers aan, klopt dat?

Nee. De WX5600 zijn mesh only apparaten (als het tenminste WX5600 punten zijn die je hebt).

Je moet dus EasyMesh en wifi op de router gewoon aan laten staan en de router creëert dan samen met de punten een wifi mesh netwerk.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025

Heb nu 2 wifi punten:

1 bedraad aangesloten (lijkt goed te gaan)

1 eerst bedraad aangesloten (volgens handleiding) Daarna losgekoppeld en verdieping erboven onbedraad weer neergezet. Stekker erin maar er komt geen wifi boven. 2e lampje blijft rood. 

Enig idee wat ik fout kan hebben gedaan? Ik zie overigens de namen van de versterkers ook nog oppoppen als wifi netwerk, hoort dat?

Hoor graag, heb t gevoel dat ik er bijna ben haha

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1461 reacties
  • 27 februari 2025

@Brugg Kun je zien welke firmware op de punten staat? Is dat de Odido firmware (zie ander topic). In het andere topic was er ook even wat problemen met het initieel aansluiten (werd ook als client gezien in plaats van AP). En het duurde ook even voordat er een nieuwe firmware op kwam.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025

Firmware V.570(ACDW.0)b11_20240715

Gekke is dat ik naast de versterker sta op de 1e verdieping maar m'n telefoon & laptop toch verbinden met de modem op begane grond.

@rvk01  zou een firmware update dit moeten fixen?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1461 reacties
  • 27 februari 2025

Het is dus inderdaad wel Odido firmware.

b8 en b11 zijn volgens mij oud. Volgens het andere topic is b13 de laatste versie.

Het kan dus zijn dat ie ze nu niet goed in de mesh neemt. Je zou op de router in kunnen loggen en kijken of de punten ook echt als AP in mesh staan. 

Maar het kan dus wel een dag ofzo duren voordat ze automatisch hun nieuwe firmware krijgen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025

Wederom dank!!

waar in het modem menu zie ik of ze in mesh staan?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025

Of zou ik de naam en wachtwoord van de versterker handmatig moeten aanpassen en gelijk zetten aan wifi naam en wachtwoord van huis netwerk ?

Sorry voor alle vragen !

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21587 reacties
  • 27 februari 2025

@Brugg 

De versterkers zouden vanzelf de naam en wachtwoord van het modem/router moeten overnemen.

Heb je op het modem geen gesplitste netwerken? Dan werken de versterkers niet goed.

Het gaat om de WX5600 en niet de oude WAP 6807?

Als het rode lampje brandt dat kan het helpen om de versterker dichter bij het andere punt te plaatsen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 27 februari 2025

Inmiddels paar uur later lijkt eea beter te werken! Bereik van de versterkers lijkt wel minder dan die van KPN superwifi 2.0, maar ben elk blij met alle hulp. Dank allen!!

Laatste vraag: kan je ook zelf kanalen kiezen om te optimaliseren? Nog niet gevonden..

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 1 maart 2025

Na nachtje slapen blijkt inderdaad de nieuwste firmware op de versterkers te staan en lijkt alles stukken beter te werken. Helemaal blij!

Nogmaals dank en goed weekend allen!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen