Skip to main content
Beantwoord

Trage WiFi verbinding

• is een Top Poster
  • 7 reacties

Goedemorgen,

Sinds gisteren heb ik 2,5 Gbit glasvezel in huis, maar de snelheid van de WiFi valt heel erg tegen.

Waar ik met de Ziggo modem (1 Gbit) bij een speedtest minimaal 400 Mbps haalde haal ik sinds installatie met moeite 160 Mbps.

Ik maak geen gebruik van de Odido WiFi (deze staat uit), de modem is aangesloten aan mijn TP-Link switch die 2.5 Gbit ondersteund. Vanuit daar gaat alles naar meerdere TP-links access points met dezelfde SSID.

Deze opstelling had ik ook ten tijden van Ziggo, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb ook alles eens herstart via het stappenplan, maar dit heeft niet geholpen.

Qua lampjes brand alles, internet en LAN knipperen.

Bij het instaleren door Guidon vorige week was er geen glasvezel signaal dus moest er een monteur komen (gisteren) en die kwam erachter dat er nog gepatched moest worden. Dit is gelijk gedaan waarna internet werkte maar traag. Maar goed, voor hem deed internet het dus was zijn werk klaar (snap ik)

Graag jullie hulp/advies. Had toch op zijn minst verwacht dat ik minimaal dezelfde snelheid zou hebben als met de Ziggo modem.

Beste antwoord door Me1980

Nou, je gelooft het nooit.

Opeens kreeg ik een helder moment om me te bedenken dat ik mijn telefoon nooit opnieuw opstart. Met in het achterhoofd van wat er gezegd is over het onthouden van oude Ziggo instellingen, dit maar eens gedaan.

En wat zie ik opeen... download snelheden tussen de 600 en 700 Mbps.

Probleem is dus opgelost. Snelheid is een beetje zoals  verwacht.

Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.

Bekijk origineel

14 reacties

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 437 reacties
  • 24 mei 2025

eerst even ‘afpellen'. Sluit een laptop met een kabel aan op de Zyxel, ik neem aan dat die ertussen staat? Doe een speedtest, wellicht haal je maar 1 Gbps maar dat zal dan zijn omdat je laptop niet sneller kan.

Dan Wifi. Kan het zijn dat er nog restanten van de Ziggo config in de TP's staat? Ik zou ze terugzetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw installeren. Wat doet de speedtest als je naast de hoofd-TP staat? 

Kan de TPlink met VLANs werken? Dan kun je de Zyxel er tussenuit halen. (VLAN 300 instellen en direct aansluiten op het glasmodem).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 25 mei 2025

Hallo emilimeters,

Ik heb even alles met een laptop getest.

Met WiFi haal ik daar download tussen de 500 en 700 Mbps en upload 900 Mbps. Dat is vlak bij een access point.

Wanneer ik rechtstreeks op de Zyxel verbind met Lan, dan zit ik vrijwel hetzelfde qua Mbps.

Ik ben nog niet zo thuis is VLAN, dus daar durf ik geen antwoord op te geven of dit mogelijk is.

Wel vreemd dat de telefoons opeens een stuk minder Mbps hebben. Bij Ziggo deed ik met de telefoon speedtests en daar zat ik dan rond de 400 Mbps

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 437 reacties
  • 25 mei 2025

telefoons ook slecht als je vlakbij het accesspoint staat?

dan het tweede deel: fabrieksinstellingen van de tplinks, zou ik zeker als eerste doen

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 25 mei 2025

Ik heb de access point in de woonkamer gereset. 

Maar na opnieuw te hebben geconfigureerd blijft de snelheid hetzelfde.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21686 reacties
  • 25 mei 2025

Hallo ​@Me1980 

Kan je de switch en de Acces Points is even verwijderen, de mediaconverter herstarten en de snelheid testen wanneer je verbonden bent met de WiFi van de Zyxel?

Randapparatuur kan soms de reden zijn voor een lage snelheid als het ergens een conflict creëert.

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 437 reacties
  • 26 mei 2025
Me1980 schreef:

en nu weer het eerste deel (ik zal voortaan 1 vraag stellen 😉): hoe is de wifi snelheid vlak naast het AP?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 26 mei 2025
emilimeters schreef:
Me1980 schreef:

en nu weer het eerste deel (ik zal voortaan 1 vraag stellen 😉): hoe is de wifi snelheid vlak naast het AP?

Sorry, die is hetzelfde.

Ik zit nog geen 2m van de access point af in een open ruimte. Dus ik zag hierin niet iets van dat dit veel meer zou vertellen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 26 mei 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Me1980 

Kan je de switch en de Acces Points is even verwijderen, de mediaconverter herstarten en de snelheid testen wanneer je verbonden bent met de WiFi van de Zyxel?

Randapparatuur kan soms de reden zijn voor een lage snelheid als het ergens een conflict creëert.

Zodra ik hiervoor tijd heb zal ik dit eens uitproberen. Maar met de Ziggo modem hiervoor gaf deze opstelling niet zo'n lage WiFi snelheid. Dat is het enigste wat er veranderd is, andere modem/provider en glasvezel.

En als ik kijken naar de snelheid met mijn laptop. Dan is de download met maar 200 Mbps omhoog gegaan (terwijl ik nu een stuk hogere internetsnelheid zou moeten hebben) Upload is wel een stuk hoger geworden.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21686 reacties
  • 26 mei 2025

@Me1980 

Wat is het precieze merk van die Acces Point? Kan je als operating mode Acces Point Mode kiezen bijvoorbeeld?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1486 reacties
  • 26 mei 2025
Me1980 schreef:

En als ik kijken naar de snelheid met mijn laptop. Dan is de download met maar 200 Mbps omhoog gegaan (terwijl ik nu een stuk hogere internetsnelheid zou moeten hebben) Upload is wel een stuk hoger geworden.

Als je met de laptop voor download niet boven de 700 uitkomt en je hebt dat getest met een korte goede kabel direct in de Zyxel (zonder andere apparatuur erop), dan lijkt mij dat die laptop een beperking heeft in snelheid. Welke snelheid zie je op dat moment in de router zelf staan? 192.168.1.1, ww achterop de zyxel, onder systeeminformatie. Daar zie je alle poorten van de zyxel staan met hoe snel de link is. LAN 1 is de enige die boven de 1Gbps aan kan.

Zet ook in ieder geval even de EasyMesh (tab onder onder Draadloos) uit in de zyxel. Je wilt niet dat die in de weg zit met je eigen TP-Links (en volgens mij staat EasyMesh aan, zelfs als je het wifi op de zyxel uitgezet hebt).

Wat betreft je wifi snelheid… het kan zijn dat na de installatie, er een ongunstig kanaal gekozen is, omdat de kanaalkeuze op auto staat. Je zou met een wifi analyzer kunnen kijken welke kanalen vrij zijn en een vast vrij kanaal kiezen (voor 2,4 en 5Ghz).

Je hebt het verder over 2,5Gbps abonnement. Ik neem aan dat je 2Gbps bedoeld (ik dacht niet dat er een 2,5Gbps abo was). Maar als je eigen apparatuur dit niet aankan (zie laptop) dan zul je er niet zoveel profijt van hebben. En die snelheden hoef je bij wifi sowieso niet te verwachten (tenzij optimale omstandigheden en nieuwste devices).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 26 mei 2025
Waqqas schreef:

@Me1980 

Wat is het precieze merk van die Acces Point? Kan je als operating mode Acces Point Mode kiezen bijvoorbeeld?

Ik heb een switch TP-Link TL-SG105PP-M2 . Aan de switch zit 1x een TP-Link EAP673 en 2x een EAP653.

De EAP673 gebruik ik nu steeds om snelheid te testen.

Ik gebruik dus geen eigen router maar die van Odido

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 26 mei 2025
rvk01 schreef:
Me1980 schreef:

Als je met de laptop voor download niet boven de 700 uitkomt en je hebt dat getest met een korte goede kabel direct in de Zyxel (zonder andere apparatuur erop), dan lijkt mij dat die laptop een beperking heeft in snelheid. Welke snelheid zie je op dat moment in de router zelf staan? 192.168.1.1, ww achterop de zyxel, onder systeeminformatie. Daar zie je alle poorten van de zyxel staan met hoe snel de link is. LAN 1 is de enige die boven de 1Gbps aan kan.

Zet ook in ieder geval even de EasyMesh (tab onder onder Draadloos) uit in de zyxel. Je wilt niet dat die in de weg zit met je eigen TP-Links (en volgens mij staat EasyMesh aan, zelfs als je het wifi op de zyxel uitgezet hebt).

Wat betreft je wifi snelheid… het kan zijn dat na de installatie, er een ongunstig kanaal gekozen is, omdat de kanaalkeuze op auto staat. Je zou met een wifi analyzer kunnen kijken welke kanalen vrij zijn en een vast vrij kanaal kiezen (voor 2,4 en 5Ghz).

Je hebt het verder over 2,5Gbps abonnement. Ik neem aan dat je 2Gbps bedoeld (ik dacht niet dat er een 2,5Gbps abo was). Maar als je eigen apparatuur dit niet aankan (zie laptop) dan zul je er niet zoveel profijt van hebben. En die snelheden hoef je bij wifi sowieso niet te verwachten (tenzij optimale omstandigheden en nieuwste devices).

Ik zal vanavond eens inloggen op de router en dit eventueel aanpassen.

Je hebt gelijk, ik bedoel 2Gbps.

Kanaal keuze heb ik niet op auto staan, alle access points hebben hun eigen kanaal.

Ik heb ook niet de verwachting dat ik hele hoge snelheden zou halen (ook vanwege de beperking van de apparatuur) maar wanneer de snelheid verdubbelt, had ik de verwachting dat ik wel wat meer dan 200Mbps omhoog zou gaan t.o.v. 1 Gbps.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1486 reacties
  • 26 mei 2025
Me1980 schreef:

Ik heb ook niet de verwachting dat ik hele hoge snelheden zou halen (ook vanwege de beperking van de apparatuur) maar wanneer de snelheid verdubbelt, had ik de verwachting dat ik wel wat meer dan 200Mbps omhoog zou gaan t.o.v. 1 Gbps.

Nee. Als je met Ziggo 1Gbps via wifi ongeveer 400Mbps haalt, dan kun je met Odido 2Gbps ook 400Mbps verwachten. Echt niet hoger. Want anders zou je bij Ziggo ook tegen de 1Gbps moeten hebben. De 400Mbps is schijnbaar toch wel een maximum voor je apparaten. Dat ze nu echter lager zitten is wel iets om na te kijken, want dat zou niet veranderd mogen zijn (omdat dezelfde TP-Links er nog hangen). Het enige kan is dat ze nu op een ongunstig kanaal zitten of dat je EasyMesh nog aan hebt staan op de Zyxel.

Op zich kunnen de genoemde EAPs wel hogere snelheid aan (beide types wifi 6). Maar de vraag is ook of je eigen devices het aan kunnen. Zitten die ook op wifi 6 en 5Ghz? Maar nogmaals… die 400Mbps had je wel moeten halen. Je kunt toch nog eens kijken met een wifi analyzer of er op de gekozen kanalen iets in de weg zit.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • Antwoord
  • 26 mei 2025

Nou, je gelooft het nooit.

Opeens kreeg ik een helder moment om me te bedenken dat ik mijn telefoon nooit opnieuw opstart. Met in het achterhoofd van wat er gezegd is over het onthouden van oude Ziggo instellingen, dit maar eens gedaan.

En wat zie ik opeen... download snelheden tussen de 600 en 700 Mbps.

Probleem is dus opgelost. Snelheid is een beetje zoals  verwacht.

Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen