Skip to main content

tp-link smart plugs vinden Wifi niet meer na overgang van Vigor2132F naar Zyxel T-54 router

  • 3 June 2024
  • 5 reacties
  • 56 Bekeken

Recentelijk heb ik eindelijk mijn Draytek Vigor2132F router vervangen voor de Zyxel T-54 router die ik opgestuurd heb gekregen van Odido. Die had ik rap aan de praat en daarmee ook toegang tot Internet.

Totdat ik merkte dat mijn 4 tp-link (HS110) smart plugs stonden te knipperen.

Aan de voorzijde zit een wifi ledje dat groen hoort te branden maar sinds de overgang naar de Zyxel allemaal staan te knipperen. Dit duidt erop dat de smart plugs geen verbinding over Wifi met de router kunnen krijgen.

In de documentatie van de smart plugs staat dat ze 2.4Ghz ondersteunen met protocol 802.11 b/g/n. Omdat de Zyxel T-54 2.4Ghz en 5Ghz ondersteunt heb ik de 5Ghz tijdelijk uitgezet om te zien of dat hielp. Nee dus.

De documentatie zei verder dat je channel 1, 6 of 11 met een channelwidth van 20Mhz kunt proberen. Hielp ook niet.

Ik heb vervolgens een hele waslijst aan instellingen en combinaties geprobeerd, allen zonder succes. De smart plugs blijven met hun WiFi ledje maar oranje/groen knipperen ten teken dat ze geen verbinding over Wifi met de nieuwe router kunnen maken.

Ook als ik probeer een smart plug nieuw op te geven in de Kasa app (Android) dan verloopt de procedure normaal tot het moment dat de app contact zoekt met de smart plug. Hierop stokt de installatie met foutmelding “Er kan geen verbinding worden gemaakt met de wifi van uw Smart-plug”.

Ik begrijp niet waarom het probleemloos werkte op de vorige Vigor2132F router en nu weigert op de Zyxel T-54.

Heeft iemand enig idee?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @glasvezeltoerist 

Heb je de plugs al eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje voor ongeveer 10 seconden ingedrukt te houden?

In de Zyxel web interface kun je ook in hett menu bij netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, bij beveiligingsmodus WPA2-PSK kiezen en toepassen of bij draadloos, andere, 802.11 modus b/g/n gemengd kiezen en toepassen.

Hopelijk helpt bovenstaande.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @glasvezeltoerist, heel handig dat je jouw stappen zo uiteen kon zetten, dat helpt met het meedenken aan de oplossing! Ik vind de oplossing die Waqqas aandraagt al een hele goede. Mocht je toch nog ergens tegenaan lopen, dan raad ik je ook aan om de optie ‘bandsteering’ uit te zetten bij de Wifi instellingen.

Ik ben benieuwd wat de oplossing blijkt te zijn! 🙂

@Waqqas: Heb ik geprobeerd, ja. De tp-link HS110 heeft één knopje aan de bovenzijde zitten: 5 seconden ingedrukt houden start de CONFIG mode en 10 seconden ingedrukt houden start inderdaad de FACTORY RESET.

De Zyxel T-54 interface is nieuw voor me maar die instellingen heb ik inderdaad als eerste geprobeerd omdat ze algemeen van toepassing lijken te zijn op smart plugs. Dus beveiligingsmodus WPA2-PSK+AES en protocol 802.11 b/g/n.

@Cal van Odido: dank voor de tip, ga ik proberen.

Ik krijg steeds meer de indruk dat het ergens anders aan ligt en niet zo zeer de netwerk-instellingen zelf alhoewel die de eerste aandacht trekken. Dat komt doordat alle 4 de smart plugs strak hetzelfde reageren en alle 4 operationeel zijn en niet defect, en omdat ik er aardig van overtuigd ben dat ik alle belangrijke netwerk-instellingen heb getest.

Wat mij bevreemd is hoe de smart plugs uberhaupt een werkende verbinding met WiFi kunnen maken als ze geen SSID naam en password hebben. Die moeten ze ergens vandaan halen en dat is middels een broadcast van de router of direct uit de Kasa app.
Wat nou als het ze niet lukt om het SSID en password te bemachtigen? Dan komt er geen WiFi verbinding tot stand en dat is wat mij met die knipperende oranje/groene leds in de ogen staart. Ik ga daar verder speuren.

Dank voor jullie commentaar!👍

Reputatie 7
Badge +4

Heb je al eens geprobeerd om de app in zijn geheel te verwijderen en opnieuw te installeren, want ik krijg het gevoel dat de app nog ‘data’ heeft die gerelateerd zijn aan de Vigor.

Heb je de Zyxel hetzelfde SSID gegeven als die voorheen op de Vigor?

Heb je dit netwerk al eens verwijderd / vergeten gedaan, zodat ook te telefoon een frisse Wifi verbinding opbouwt.

Denk dat de devices op een soort van WPS (Wi-Fi Protected Setup) werken, maar dan vanuit de app vi.p.v. met de button op de router.

Dus als de app op 1 of andere manier nog gebruik maakt van opgeslagen ‘data’ van het voorgaande Vigor device, dan zou het kunnen waarom je de devices niet kunt connecten.

Neem aan dat je telefoon in dezelfde 2.4G SSID zit als de HS110, want als je telefoon op 5G zit zou het ook wel eens niet kunnen lukken.

@Pieter_B: prima suggestie!👍. Temeer omdat de Zyxel T-54 met voorgedefinieerde SSID's kwam voor 2.4Ghz en 5Ghz waar de Vigor slechts één voor 2.4Ghz had. En die namen lijken in geen velden op elkaar.

Ik sluit me aan bij jouw vermoeden dat er sprake is van achtergebleven data waaruit de smart plugs data voor SIDD en password halen en daarmee nu tevergeefs via Wifi bij de nieuwe router aankloppen of ergens: zelfs helemaal niet. Ik ga het één en ander testen.

Dank voor de tip!👍

Reageer