Telefoon blijft verbonden met modem in plaats van wifi punt zyxel

  • 13 March 2024
  • 8 reacties
  • 115 Bekeken

Hallo,

Ik heb een ZyXel T-56 modem beneden in de meterkast, en een extra Zyxel WX5600 wifi-punt geïnstalleerd op de 1e verdieping.

Als ik thuiskom maak ik verbinding met het modem omdat dit het dichtstbijzijnde signaal is. Maar als ik naar boven ga naar mijn slaapkamer wordt het signaal zwakker, tot het punt dat ik 4Mbps heb in plaats van de 400Mbps die ik beneden heb. Maar in plaats van over te schakelen naar het sterkere signaal van het extra wifi-punt, blijft hij verbonden met het modem.

Ik kan zien dat hij verbonden is met de modem in plaats van met het wifi-punt in de MPro Mesh-app.

Mis ik iets in mijn instellingen?

Tommie van Odido 1 maand geleden

Hi @MarcelBeks, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat je de installatie monteur afgezegd hebt. De monteur moet de installatie doen omdat de glasvezel zeer gevoelig is en de klant daar niet verzekerd voor is, de monteur wel. Daarnaast moet de monteur de lijn administratief actief melden. Dit is niet gebeurd nu. Ik wil de monteur nogmaals voor je aansturen zodat de installatie als nog goed rond komt. Zal ik dit voor je in gang zetten?

 

Ik kan de instellingen niet bekijken omdat de installatie niet voltooid is maar heb je Mesh wel aanstaan? Is het wifipunt wel op de juiste manier verbonden? Wat gebeurt er als je het wifipunt bekabeld aansluit? 

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MarcelBeks, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat je de installatie monteur afgezegd hebt. De monteur moet de installatie doen omdat de glasvezel zeer gevoelig is en de klant daar niet verzekerd voor is, de monteur wel. Daarnaast moet de monteur de lijn administratief actief melden. Dit is niet gebeurd nu. Ik wil de monteur nogmaals voor je aansturen zodat de installatie als nog goed rond komt. Zal ik dit voor je in gang zetten?

 

Ik kan de instellingen niet bekijken omdat de installatie niet voltooid is maar heb je Mesh wel aanstaan? Is het wifipunt wel op de juiste manier verbonden? Wat gebeurt er als je het wifipunt bekabeld aansluit? 

Hoi @Tommie van Odido 

Er ging volgens mij het een en ander mis tijdens het proces, want ik had het pakket al in huis voor uberhaupt de glasvezel naar binnen aangelegd was, wat volgens mij ook niet helemaal de bedoeling was. Hierna vernam ik niks meer vanuit Odido voor het maken van een afspraak mer de monteur.

Gezien de IT achtergrond van mijn vader en mij hebben we het zelf aangelegd op donderdag 7 maart. 

Eergisteren (maandag 11 maart) hoorde ik pas voor het eerst iets vanuit Guidion.

Maar het lijkt mij prima als er een monteur langskomt om er naar te kijken.

Met Mesh, bedoel je dan EasyMesh in het admin paneel? Iets anders met betrekking tot Mesh kom ik hier niet tegen.

Voor het aansluiten van het wifipunt heb ik de handleiding gevolgd. Dus eerst bekabeld aan het modem, vervolgens loskoppelen en neerzetten op de plek waar hij komt. Alle juiste lampjes branden.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MarcelBeks, ik heb de verbinding al op actief gemeld.

Zou je het vanavond nog eens willen testen met de snelheid? Met wat voor device probeer je dit te testen? Zou je het MAC-adres van het device waar je de snelheid mee test willen doorsturen? Dan kunnen we kijken waar het misgaat namelijk. Wellicht is een monteur niet nodig.  

Ik bedoel inderdaad EasyMesh maar, na activatie, zag ik dat je dit al aan had staan dus het zou goed moeten werken.

Hoi @Tommie van Odido,

Het device is de Pixel 7 Pro, het MAC adres is: 86:74:1e:03:19:a6. Ik zal vanavond nog eens testen met de snelheid, en of de telefoon goed switcht naar het wifipunt zonder dat ik hier handmatig de wifi uit en aan moet zetten.

Hoi @Tommie van Odido 

Het lijkt er op dat het nu beter werkt, maar er vallen me wel een paar dingen op.

Waar ik eerst rond de 400Mbps haalde op mijn telefoon beneden, haal ik nu net iets meer dan 100.

Wanneer ik de Mpro Mesh app open, staat er dat Mesh offline is. En ook staat hier enkel het modem, niet het wifipunt. Ook niet na opnieuw koppelen dmv de WPS knop aan de achterkant. De lampjes branden wel allemaal.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MarcelBeks, de Mpro app werkt inderdaad niet met de nieuwe firmware. Dit wordt opgelost door een nieuwe firmware van de WX5600. Wanneer dit gebeurt kan ik nog niet zeggen. 

We hebben voor nu iets aangepast op de firmware van je wifipunt. Zou je dit weekend eens willen testen of de verbinding nu wel goed is?

Hi @Tommie van Odido 

De automatische overschakeling naar het wifipunt lijkt niet (meer) te werken. Wanneer ik op de slaapkamer lig moet ik eerst weer handmatig wifi uit en aanzetten voordat mijn verbinding weer via het wifipunt loopt. Anders heb ik maar een snelheid rond de 6Mbps.

 

In de Mpro app lijkt nu ook weer het een en ander anders te staan sinds de vorige keer.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MarcelBeks, ik wil dit toch wat dieper gaan onderzoeken. Zou je eens random een paar keer van het modem naar het wifipunt willen lopen met een device? Zorg dat je dan een minuut of vijf bij het wifipunt blijft staan. Graag het MAC-adres van dat device (de cliënt) doorgeven zodat ik de logging gang bekijken en verder onderzoeken wat er nu misgaat. Zou je ook de tijdstippen willen noteren wanneer je dit uitvoert? Dat helpt ons zoeken in de logging. Thanks alvast.  

Reageer