Skip to main content
Beantwoord

T54 kanaal voor 5Ghz

  • 13 May 2024
  • 4 reacties
  • 60 Bekeken

Ik heb de T54 modem en ik merk dat we de kanelen 120~128 niet kunnen gebruiken, kan iemand mij uitleggen waarom dat zo is op de 5Ghz? 

Als ik het goed begrijp, heeft alleen Australie en Canada verbod op deze specifieke kanalen.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Je ervaart problemen bij alle overige kanalen die ‘beschikbaar’ zijn?

Je wifi is slecht of slechter als je niet die kanalen kan gebruiken?

Je snapt het al, waarom deze specifiek kanalen benoemen?

Voordelen / Nadelen, of is het gewoon uit nieuwsgierigheid … dan kan ik daar helaas ook geen sluitend antwoord op geven.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Je ervaart problemen bij alle overige kanalen die ‘beschikbaar’ zijn?

Je wifi is slecht of slechter als je niet die kanalen kan gebruiken?

Je snapt het al, waarom deze specifiek kanalen benoemen?

Voordelen / Nadelen, of is het gewoon uit nieuwsgierigheid … dan kan ik daar helaas ook geen sluitend antwoord op geven.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Het was deels nieuwshierigheid, omdat de kanalen boven 100 niet selecteerbaar zijn als de 5Ghz wifi op 160 bandbreedte staat, op 20mhz is het wel te zien welke kanalen te kiezen zijn (Alles behalve 120~128). Ik zie geen rede waarom deze kanalen niet beschikbaar zijn.

 

Het vraag komt deels door niewshierigheid maar ik wil graag ook de andere kanalen willen gebruiken voor mijn wifi.

Reputatie 7
Badge +4

Was zelf nu ook wel een beetje nieuwsgierig, maar er blijkt een uit het verleden restrictie op het gebruikt te zijn geweest door TDWR (Terminal Doppler Weather Radar).

Schijnbaar dat de firmware schrijvers nog niet ‘up to date’ zijn met de mogelijkheid om deze kanalen te gebruiken of vrij te geven.

Reputatie 4
Badge

Was zelf nu ook wel een beetje nieuwsgierig, maar er blijkt een uit het verleden restrictie op het gebruikt te zijn geweest door TDWR (Terminal Doppler Weather Radar).

Schijnbaar dat de firmware schrijvers nog niet ‘up to date’ zijn met de mogelijkheid om deze kanalen te gebruiken of vrij te geven.

Dat zijn dan de firmwareschrijvers van Zyxel (en anderen).
Mijn 5G-2 wifi van de Fritzbox zit op kanaal 122. Lekker rustig wel: de meeste buren zitten op 106 of onder de 60.

Reageer