Skip to main content
Beantwoord

Statisch IP adres

Hoi,

Ik heb gemerkt en tevens bevestigd door de Odido klantenservice dat een statisch IP-adres niet mogelijk is op de T56 modem, door de een aangepaste firmware met beperkte functionaliteiten.

Voor mij is het echter noodzakelijk om een statisch IP-adres te hebben ivm aansturing van een warmtepomp, welke op een NAS draait met behulp van containers. De warmtepomp functioneer nu niet goed omdat de aansturing ontbreekt. Daarnaast heb ik andere apparaten hangen, waarvoor ik een statisch IP aders gebruik. 

Kunt u mij informeren welke mogelijkheden er zijn om toch een statisch IP-adres te krijgen? bijvoorbeeld door een back-flush van de firmware op de huidige modem of door een andere modem op te sturen.

Met vriendelijke groeten,

Christiaan

Beste antwoord door rvk01

Wat bedoel je met statisch ip adres. Voor interne apparaten is dit gewoon mogelijk. Je kunt daarop zelf een vast ip instellen (bij voorkeur buiten de normale dhcp range) maar je kunt ook dhcp reservering vastzetten (nadat deze eenmaal is toegekend).

Wat de helpdesk waarschijnlijk bedoeld is dat je geen extern vast ip adres kunt krijgen. Maar dat is volgens mij niet wat jij nodig hebt. Dus wat jij wilt kan gewoon.

Bekijk origineel

9 reacties

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@ChristiaanGan, goede vraag! Dit heeft echter niks te maken met een wijziging, modem of update. Wij leveren en hebben altijd al een dynamisch IP geleverd. Deze kan dus veranderen. Statisch IP leveren wij niet, alleen als je kiest voor een Zakelijk abonnement bij ons. Wie weet zijn er andere binnen onze Community die je nog tips kunnen geven, bijvoorbeeld ​@Waqqas

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1472 reacties
  • Antwoord
  • 25 mei 2025

Wat bedoel je met statisch ip adres. Voor interne apparaten is dit gewoon mogelijk. Je kunt daarop zelf een vast ip instellen (bij voorkeur buiten de normale dhcp range) maar je kunt ook dhcp reservering vastzetten (nadat deze eenmaal is toegekend).

Wat de helpdesk waarschijnlijk bedoeld is dat je geen extern vast ip adres kunt krijgen. Maar dat is volgens mij niet wat jij nodig hebt. Dus wat jij wilt kan gewoon.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 mei 2025

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ben inderdaad opzoek naar intern vaste ip adressen. 

Kan jij mij vertellen waar deze instellen zit? Ik heb deze namelijk niet kunnen vinden.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1472 reacties
  • 25 mei 2025

Uiteraard kun je het op het device zelf instellen. Maar als je wel dhcp wilt gebruiken dan kun je op de router naar Netwerkinstelling > Thuisnetwerk > Statische dhcp. Je klikt dan toevoegen, vinkt actief aan (vergeet dit niet), zoekt device op, huidige ip wordt dan al weergegeven (alsook het mac adres) en je klikt Ok. Daarna zal dat device altijd datzelfde ip krijgen (en is dat ip ook altijd gereserveerd voor dat apparaat).

De andere optie is om op het apparaat zelf een ip van 192.168.1.x in te stellen dat buiten de dhcp range ligt (dus de x dan onder de 50). Maar de dhcp is wellicht een betere optie voor als je ooit van netwerk switched.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 mei 2025

Onderstaande instelling heb ik gevonden:

Maar als je wel dhcp wilt gebruiken dan kun je op de router naar Netwerkinstelling > Thuisnetwerk > Statische dhcp. Je klikt dan toevoegen, vinkt actief aan (vergeet dit niet), zoekt device op, huidige ip wordt dan al weergegeven (alsook het mac adres) en je klikt Ok. Daarna zal dat device altijd datzelfde ip krijgen (en is dat ip ook altijd gereserveerd voor dat apparaat).

Onderstaande instelling niet: 

De andere optie is om op het apparaat zelf een ip van 192.168.1.x in te stellen dat buiten de dhcp range ligt (dus de x dan onder de 50). Maar de dhcp is wellicht een betere optie voor als je ooit van netwerk switched

Hoe ken ik een apparaat een zelf gekozen IP-adres toe?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1472 reacties
  • 25 mei 2025
ChristiaanGan schreef:

Hoe ken ik een apparaat een zelf gekozen IP-adres toe?

Normaal zet je op het apparaat dhcp dan uit en stel je het ip op het apparaat zelf in. Dat doe je dan niet op de router.

Maar als je dhcp aan wilt laten staan kun je in het scherm bij toevoegen van de statische dhcp ook nog zelf het ip invullen. Dan moet het ip wel in de dhcp range liggen (.50 tot .200) en je moet het apparaat daarna opnieuw starten en dan kijken of ie die gereserveerde ip krijgt.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 mei 2025

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik wil onderstaande IP adres aan mijn NAS toekennen en vervolgens statisch maken:

192.169.1.104

Ik kan de opties niet vinden waar je zelf het IP adres kan toevoegen, heb je wellicht een print screen?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1472 reacties
  • 25 mei 2025

Mijn range zit in de 192.168.2.x maar je kunt hier zien wat ik bedoel. 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 mei 2025

Super, hier kan ik verder mee. Bedankt!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen