Beantwoord

standaard gateway niet beschikbaar

  • 4 March 2024
  • 7 reacties
  • 129 Bekeken

Dag:)

Vorige week odido tv + internet geinstalleerd door monteur. Tv en telefoon functioneren goed op wifi. Laptop niet.

Laptop kan het netwerk wel vinden en verbinding maken maar dan staat ' de verbinding is beperkt'. Krijg dus geen toegang tot internet. Probleemoplosser laat vervolgens zien: De standaard gateway is niet beschikbaar. 

Lan kabel aangesloten op modem en dan doet het internet het wel. 

Onderstaande dingen reeds geprobeerd (tevergeefs)

- modem resetknop 10 sec ingedrukt

- modem stroom erachter weg/ stekker eruit

- energiebesparingsmodussen uitgezet op laptop + netwerkadapter

- firewall uitgeschakeld, anti virus software verwijderd

- handmatig TCP/ip4v ingevoerd

- commando prompt uitgevoerd als administrator (ipconfig renew, release, winsock etc etc)

- netwerkadapter uitgeschakeld / ingeschakeld

- gecheckt op nieuwe drivers voor netwerkadapter.

 

Tot voor de overgang naar odido dit probleem nooit gehad.I nternet afgespeurd naar DE oplossing maar helaas. Wie o wie legt het gouden ei....

 

Groet, bas

icon

Beste antwoord door Leeuwenhoeder 6 March 2024, 15:59

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Leeuwenhoeder 

Is er een mogelijkheid om de netwerkinstellingen op de laptop de resetten?

Kan je ook kijken of je laptop volledig bijgewerkt is?

@Waqqas thx voor je reactie. Helaas geen resultaat.

Reputatie 4
Badge

Als de laptop het bedraad wel doet, dan zou het kunnen zijn dat de wifi drivers in de laptop niet overweg kunnen met Wifi-6 of WPA3.
Probeer eens of die uitzetten in de router helpt.

@henkdeleeuw thx voor je reactie.

Het klopt dat deze netwerkadapter daarmee niet overweg kan. Het is een Ralink RT3290 die support 802.11b 802.11g en 802.11n.

 

Als ik mijn wifinetwerk opzoek op de laptop + rechtermuisknop eigenschappen dan geeft die al aan dat het beveilingstype WPA2 is. 

Toch even ingelogd op de router. Daar staat de beveiling voor zowel de 2.4ghz en de 5ghz op 'WPA3/WPA2'. Heb deze een keer veranderd naar enkel WPA2. Direct ook de geavanceerde instellingen gecheckt voor draadloos waarbij de 802.11 modus staat ingesteld op 802.11b/g/n gemend (2.4ghz) en 802.11a/n/ac gemengd (5ghz). Voor zover mijn beperkte kennis reikt houdt dit in dat de wifi 6 al stond uigeschakeld aangezien dat 802.11a/n/ac/AX betreft.

Bovenstaande heeft helaas niet geresulteerd in een succesvolle wifiverbinding op de laptop.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Leeuwenhoeder, ik heb een kijkje genomen en zag dat Wifi 6 uitgeschakeld was maar WPA-2 stond nog niet goed. Dit heb ik voor je aangepast. Daarnaast heb ik je op de lijst gezet zodat de nieuwe firmware sneller geupgraded wordt. Wellicht dat het aan een bug ligt in de oude firmware.  

@Tommie van Odido thx voor je reactie

 

De beveiliging had ik gisteren maar weer teruggezet naar WPA3/WPA2 aangezien de verandering naar WPA2 geen effect had.

Anyway bedankt voor het meekijken en het op de lijst zetten. Wat voor termijn moet ik aan denken wat betreft die firmware? Dan wacht ik dat eerst ff af, maar weet ik ook wanneer ik weer aan de bel moet trekken mocht het probleem blijven bestaan.

 

Update:

Probleem lijkt nu eindelijk verholpen na dagen speuren naar oplossingen. Er is nu wifi verbinding.

 

Kwam een suggestie tegen op internet om het stuurprogramma van je netwerkadapter handmatig te veranderen in een andere versie. Net zo lang totdat er eentje bijzit die de wifi wel oppikt. Dit is gelukt.

 

Problem solved (voorlopig 🫣)

Reageer