Skip to main content

Hoi, inmiddels een half jaar verder sinds de volgende oplossing:

Ik neem aan dat die genoemde firmware update inmiddels al uit is (en al op mijn Zyxel T-56 staat). Desondanks heb ik dezelfde problemen met mijn Sonos Play:1 als anderen. Suggesties waren om Wifi6 uit te zetten (b/g/n en niet b/g/n/ax), 5GHz uit te zetten (en dus ook EasyMesh uit) en terugzetten naar WPA2-PSK. Er zitten geen rare tekens in mijn SSID en ook niet in het password. Ik heb de Play:1 ook nog bedraad aangesloten én de Veilig Thuis beveiliging daarop uitgezet (en zelfs op het hele netwerk). Plus ik heb een nieuw Sonos-account aangemaakt. Allemaal zonder resultaat, ook in combinatie.

Ik doorloop de installatie van Sonos en bij de laatste stap, na het invoeren van het WiFi password, zegt hij dat het niet lukt om te verbinden.Vóór ik begon heb ik een factory reset uitgevoerd van de Sonos speaker.

De foutmelding die ik krijg bij WiFi is: ‘We konden geen verbinding maken met “Thuis”. Controleer of je het juiste wifinetwerk en wachtwoord gebruikt, en probeer het opnieuw.’
Bij bedraad is het dezelfde melding, alleen staat er niets tussen de “”. Rare melding ook want er is natuurlijk geen wachtwoord nodig voor bedraad. Als ik bij bedraad op ‘Probeer het opnieuw’ druk, vraagt hij ook ineens om een wachtwoord (dat er niet is voor bedraad netwerk). Ik heb Sonos app versie 80.10.06 van 15 oktober.

Op de Fritz!Box die ik te leen had van XS4ALL werkte het jaren probleemloos maar sinds de overstap naar Odido heb ik het niet aan de gang kunnen krijgen. Alle andere draadloze en bedrade dingen werken inmiddels wel op de T-56.

Wat kan ik nog proberen?

Hey @InterPaul, welkom op onze Community!

Goed om te lezen dat je het een en ander al hebt uitgeprobeerd. De issues die bekend waren gingen over wifi verbindingen maar niet bedraad. Jij geeft aan dat hij zelfs bedraad niet werkt. Ik ben bang dat Thuis Veilig Online hem blokkeert. Zou je dit eens willen opzeggen en als dat gereed is opnieuw willen verbinden? Als het dan nog niet werkt dan kun je het beste een berichtje sturen naar Sonos Support. Dan kan het zijn dat er iets mis is met de box omdat de bedrade verbinding niet werkt.  


Dat leek mij ook. Ik heb het uitgeschakeld voor het IP-adres van de Sonos en later ook voor de hele router uitgeschakeld. Dat maakte geen verschil helaas. Wat voegt opzeggen daar aan toe? En kan ik dan ook gelijk weer abonneren als het niet helpt?


Hoi @InterPaul, ik geef je graag duidelijkheid hierover! Dit kan ervoor zorgen dat er geen blokkade meer wordt veroorzaakt en kunnen we de oorzaak dus achterhalen. Daarna zou je inderdaad weer kunnen abonneren! Groetjes, Ishana


Bedankt voor de bevestiging @Ishana van Odido. Als ik ‘m nu uitzet, wordt het pas op 25 november gedeactiveerd. Dat kan ik dus niet direct proberen. 


Hi @InterPaul, ik heb het voor je uitgeschakeld op het modem, zo hoef je het niet op te zeggen. Kan je controleren of het nu wel werkt? 


Thanks @Tommie van Odido dat is inderdaad veel sneller. Ik zie dat het inderdaad uit staat, ik heb nu “parental controls” erbij staan (niet actief overigens). Ik heb 5GHz uitgezet zodat er alleen 2.4GHz overblijft. Ik heb de 802.11 mode teruggezet naar b/g. Opnieuw geprobeerd de Sonos te verbinden met hetzelfde resultaat helaas.


Hi @InterPaul

Ik heb wat meer logging aangezet op je modem. Hopelijk helpt het ons om te kunnen zien waar het probleem zit. Kan je nog eens proberen om de Speaker te verbinden zowel draadloos als bedraad. 


@Sven-Odido ik heb een factory reset uit moeten voeren want de mesh punten werkten niet meer normaal: ik kon alleen bij het modem als ik ernaast ging zitten en internet bleef haperen. Nu werkt alles weer goed maar ik ben bang dat je die logging aan hebt gezet vóór ik de factory reset deed. Waarschijnlijk zul je dat dus nog een keer moeten doen, sorry.


@InterPaul Geen enkel probleem, ik heb de logging weer aangezet 🙂 Zou je kunnen proberen de Play1 zowel bedraad en draadloos aan te sluiten :) 


@Sven-Odido Rond 16:00 vandaag (4-11) een aantal keer draadloos en daarna bedraad geprobeerd. Ik ben benieuwd wat je in de logging ziet.


Hi @InterPaul

Helaas niet veel, deze logging is nog al zwaar en veel. Daardoor kunnen we hem niet te lang laten lopen. Ik heb hem nu nog een herstart. Kan je het vandaag of morgen nog een keer proberen? Alleen bedraad is genoeg. 


@Sven-Odido Ik heb het zojuist (6-11 15:10 tot 15:13) 5 of 6 keer bedraad geprobeerd.


@InterPaul Thanks, ik zie niks raar tot nu toe, de speaker krijgt netjes een IP. 

Zou je het nogmaals willen proberen heb de logging iets hoger gezet.

Edit: Nevermind niet meer nodig voor nu. 


@Sven-Odido nog 3x geprobeerd 18:12-18:15


@Sven-Odido / @Tommie van Odido heb je al wat gevonden in de logging?


Hi @InterPaul 

Helaas niks bijzonders, maar we zijn er nog mee bezig. het gaat niet zo vlot als dat we willen.

Kan je aangeven welke versie van de App en software/firmware versie er op de Play1 staat. En dat de precieze melding is die de Sonos App geeft.

In een andere topic was het opgelost voor iemand na het resetten van de Sonos App. Kunnen jullie dit eventueel ook proberen (mocht je dit nog niet hebben gedaan)


Dat heeft geholpen! De gegevens van de app wissen en daarna opnieuw proberen, en het werkte! Zonder verdere aanpassingen aan de router-instellingen 🙂 Ontzettend blij mee, bedankt mannen!

 

De app is blijkbaar nogal ranzig want toen ik het eerst met succes bedraad had geprobeerd en daarna wou wisselen naar draadloos, vond de app de speaker ineens niet meer. Opnieuw gegevens gewist en speaker opnieuw (draadloos) verbonden en dat ging gelukkig weer zonder probleem. Dus tipje voor de volgende met Sonos-problemen: begin met het wissen van de app-gegevens ;-)


Fijn om te horen dat het opgelost is ​@InterPaul


Reageer