Skip to main content

Sinds de overstap naar Odido werkt de Sonos niet meer. Het gaat om één Ikea Symfonisk Boekenplankluidspreker die ik via de Sonos app aan het netwerk wil koppelen. Er zijn geen speciale stappen nodig omdat het een Ikea product is.

In de Sonos app wordt de luidspreker herkent, ik kan koppelen, audio-pin wordt uitgevoerd en ik maak dan zelf verbinding met het “Sonos-netwerk”. Maar dan moet ik het wachtwoord voor het Wifi netwerk geven, en daar crasht hij op. Hij geeft aan: “We konden geen verbinding maken met het *netwerknaam*. Controleer of je het juiste wifinetwerk en wachtwoord gebruikt, en probeer het opnieuw.
Het wachtwoord en het netwerk zijn zeer zeker niet foutief (dit ondersteunen ook andere topics). Het is echt ergens een instelling in de router oid. 

Er zijn al verschillende topics over problemen met Sonos en die heb ik allemaal(?) al doorgelezen en gevolgd, maar na vele uren van proberen krijg ik het niet voor elkaar. Hopelijk is er iemand die mij toch kan verblijden met een oplossing. 

Wat ik heb geprobeerd:

• Sonos zelf een harde reset gegeven
  • Nieuw Sonos account aangemaakt (huis van mijn moeder, ging eerst op mijn account, gaf geen problemen maar nu maar direct een nieuwe aangemaakt)
  • Sonos bedraad geprobeerd (werkt ook niet, maar is sowieso geen permanent mogelijke oplossing)
  • 5G uitgezet (hernoemen ook geprobeerd)
  • EasyMesh uitgezet
  • Bandbreedte 2.4G op 20mhz
  • Kanaal vastgezet vs automatisch
  • Max clients van 32 naar 24
  • Beveiliging op WPA2
  • Beschermende framerates: uitgezet
  • Gast netwerk uit
  • 802.11 modus op b/g/n gemengd
  • DNS statisch op: 8.8.8.8 en 8.8.4.4
  • UPnP staat aan
  • via Sonos Windows-app kon ik Sonos toegang geven voor de Firewall ofzo. Daar gaf hij een goed op.
  • Ouderlijk toezicht staat uit

Misschien ben ik nog iets vergeten te proberen, maar ik kan het nu zelf niet meer bedenken. 

Hey @Ikhebwatproblemen, welkom op onze Community!

Zou je je postcode en huisnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken. Heb je toevallig speciale leestekens in je wachtwoord zitten? Het kan zijn dat het apparaat dit niet herkent.

Hallo Tommy. Ik heb de gegevens in mijn profiel uitgebreid en het wachtwoord nagekeken: er zitten geen vreemde tekens in het wachtwoord. 

Ik heb na de laatste testen de meeste instellingen weer teruggezet naar origineel. Ik kwam erachter dat door de instelling WPA2 bv mijn telefoon niet meer op wifi kon. Maar misschien spot jij iets anders.

Hi @Ikhebwatproblemen

Ik heb extra logging aangezet op het modem. Kan je proberen om je Sonos zowel een keer bedraad als draadloos aan te sluiten. Hopelijk geeft de logging ons wat aanknoppings punten om te zien waar het probleem zit.

Ik heb hier het zelfde probleem,in het begin werkte het wel.

Toen een rare echo en slechte verbinding met de sonos.

Na een verandering in het modem door jullie helpdesk ivm met slechte wegvallende wifi niet meer aan de praat gekregen.

Alle opties die hier boven geprobeerd zijn hebben wij ook doorlopen.

Werkt nog steeds niet,iets in het modem houdt het tegen.

Kan geen verbinding maken met mijn modem ook niet bekabeld 

Ik blijf dit draadje even volgen

Hi @Den Daaf 

Ik heb extra logging aangezet op het modem. Kan je proberen om je Sonos zowel een keer bedraad als draadloos aan te sluiten. Hopelijk geeft de logging ons wat aanknoppings punten om te zien waar het probleem zit.

Gedaan wat je vroeg

Thanks, ik zal de logs nakijken. Mocht ik nog meer informatie nodig hebben of een update hebben dan kom ik weer in de lucht! 

Ook wij hebben de logging aangezet en het is tweemaal geprobeerd, waarvan 1x vanochtend rond 10:30/10:45 uur

Ook wij hebben de logging aangezet en het is tweemaal geprobeerd, waarvan 1x vanochtend rond 10:30/10:45 uur

Helaas is vanwege de herstart van het modem gisteravond de logging gestopt. Ik heb hem zojuist weer gestart, zou je het nogmaals willen proberen? 

Test is iets na 17:00 uur opnieuw uitgevoerd. Zoals verwacht weer een foutmelding, maar het gaat ook om de logging

Thanks, heb de logging doorgestuurd!  Mocht ik nog meer informatie nodig hebben of een update hebben dan kom ik weer in de lucht! 

@Ikhebwatproblemen Heb je toevallig het mac adres van de speaker? 

@Den Daaf We zien dat de sonos netjes een ip adres krijgt van het modem, dat gaat gelukkig allemaal goed. We hebben iets meer debugging aangezet, kan jij het nog een keer proberen voor ons :) 

Het MAC adres is:

A100 2008K 542A 1B6130D

Mijn mac adres is A100 1809C 78-28-CA-B4-45-12-A

@Ikhebwatproblemen Helaas zien wij helemaal niks komen van mac adres 54-2A-1B-61-30. Weet je zeker dat het mac adres klopt? 

@Den Daaf Dankjewel! Ik heb de logging doorgestuurd, Keep you posted! 

@Sven-Odido dit zou het MACadres moeten zijn inderdaad. Ik vraag mijn moeder nog een poging te wagen met koppelen. 

@Sven-Odido dit zou het MACadres moeten zijn inderdaad. Ik vraag mijn moeder nog een poging te wagen met koppelen. 

Thanks, zal de logging nog een keer starten. 

Rond 1825 uur is er weer een test geweest. Foutmelding komt nog steeds bij het koppelen van de Sonos met het wifi-netwerk

Is het niet mogelijk om een andere modem (type) te krijgen die deze problemen niet kent?

Systeem draait momenteel bedraad ivm een feestje.

Blijft wel een rot gezicht die draden door de kamer.

Zodra ik de internet kabel eruit haal stopt alles,ligt dus specifiek aan de wifi 

Zijn deze problemen nog in behandeling?

Hi @Ikhebwatproblemen, @Den Daaf 

Jazeker, het gaat niet zo vlot als dat we willen maar we zijn er nog mee bezig. 

Kunnen jullie aangeven welke versie van de App en software/firmware versie er op de Play1 staat. En dat de precieze melding is die de Sonos App geeft.

In een andere topic was het opgelost voor iemand na het resetten van de Sonos App. Kunnen jullie dit eventueel ook proberen (mocht je dit nog niet hebben gedaan)

Ik heb alle Sonos boxen gereset en de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

dus alles heeft de laatste nieuwe software.

Iemand al is geprobeerd de Sonos te downgraden naar S1 ?

Reageer