Snelheid internet beneden slecht, boven prima Deco M9

  • 11 November 2023
  • 10 reacties
  • 205 Bekeken

Goedemiddag,

 

Ik ben nu ruim een jaar bij T-mobile/Odido. Voorheen Ziggo. Toen had ik last van traag internet op zolder. Zo'n 10mb/s. En beneden was dat al wat beter richting de 100mb/s. 

Sinds Odido is de situatie omgedraaid zonder aanpassing van alle apparatuur. Ik heb 4 Deco's M9 met de Zyxel router. De Deco's zijn ingesteld als acces points. Toen nog door de monteur gedaan. 

Alle Deco's zijn bedraad aangesloten via de Zyxel. Op zolder nog met een switch extra er tussen. Cat6 kabels. 


Nu haalt die op zolder bij een abonnement van 1000 mb een snelheid van 500-600mb. Dat vind ik prima.

 Maar beneden (en ook op de 1e verdieping) zit ik de laatste tijd op 10mb of soms nog slechter. Ping enorm hoog en internet gaat echt traag. Al paar keer optimalisatie geprobeerd maar werkt niet. Dit speelt al wel sinds de overstap naar T-mobile, maar de buurman heeft nu nieuwe modem en daardoor hier nu een extra probleem/stoorzender. 


Hebben jullie hulp en tips. Want dit werkt niet lekker en de tv doet het daardoor ook niet namelijk.

 

Alvast vriendelijk dank

 

 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Michael16, waar staat het modem precies? Als dit tussen de verdiepingen in is, snap ik denk ik wel waarom de verbinding boven beter is. Het is voor Wifi lastiger om door de grond heen te gaan en de golven lopen het beste hoe hoger het modem geplaatst wordt. Dichtbij de grond is in ieder geval sowieso een no-go. Uit jouw verhaal doe ik de voorzichtige aanname dat je een standaard woonhuis hebt met 3 woonlagen waarvan de zolder de 3e laag is, klopt dit? Als het modem geplaatst is in de meterkast, op de begane grond, dan speelt er iets anders en verzwakken de Deco's beneden ergens het signaal. Sowieso is 4 Deco's op 1 Zyxel wat aan de hoge kant. Meestal hapert de boel na 2 of 3 extenders, helemaal als deze allemaal als ap's aangesloten zijn. Kun je eens proberen om één van de Deco's dichterbij het modem als repeater aan te sluiten?

Goedemorgen Jason,

 

Het is een huis uit 2015. Standaard woonhuis en goed geisoleerd. De Zyxel staat in de meterkast bij de voordeur. Huis is zo'n 11 meter lang. In de meterkast zijn alle 4 Deco's bedraad aangesloten. Alle zijn in AP modus. Bedoel je dat met repeater neem ik aan?

Deco main is in de woonkamer geplaatst. Met best een lange kabel omdat die naar de tv met het kastje van T-mobile moest. Die loopt naar de uitgang helemaal achterin woonkamer. Daar zit mogelijk best wat verlies denk ik zelf. Daar is de tv op aangesloten. 

Dan staat er 1 deco in dezelfde meterkast, die kan mogelijk weg denk ik als ik je verhaal lees. Ik had slecht bereik en hoopte bereik beneden te verbeteren. Ik heb op het gastnetwerk nu al veel IoT apparaten aan dat netwerk gelinkt en die zitten aan deze Deco gekoppeld vanwege de afstand die daar het kortst is. Maar ergens beneden moet een probleem zijn. Achter deze deco zit een switch met daaraan aangesloten de deurbel Eufy en Hue Bridge. In de keuken (achter de hal, met een open woonkamer) zijn enkele wifi lampen. Maar staan niet vaak aan. We hebben 2 magnetrons (storing?) ivm een glutenallergie van onze dochter. Die staat in de trapkast. Tot gisteren stond de switch op de Zyxel en daaraan de Deco. Dit klopt geloof ik niet en geprobeerd te wijzigen. Maar geen succes nog.

Dan 2 bedrade kabels omhoog. Die staan in lijn recht boven de Deco in de woonkamer, maar op meter of 3 van de trap. In woonkamer lukt dat door opstelling tv niet bij trap. Op 1e verdieping ook slecht.

Op zolder zit er eerst nog een switch tussen en dan de Deco. Daar is het internet, dus 2 verdiepingen hoger, het beste. 

Een bijzondere situatie, want de 1 doet het wel, de andere 2/3 niet. 

Ik wil eens controleren met veel er tussen uit. Dus alle tips zijn heel erg welkom. 

Maakt het nog uit welke Deco ik als main kies? Die op zolder draait nu super, maar beneden moet ik dan een andere kiezen? 

De Deco op zolder is met kaneel uit meterkast op Zyxel verbonden. Aan de Deco dan kabeltje naar switch. Maar zoals gezegd gaat die wel ok

Reputatie 7
Badge +14

Het klinkt inderdaad allemaal niet logisch. Even check, je hebt de wifi op de Zyxel uit staan.

Probeer het probleem eens even logisch aan te pakken door zaken te isoleren.  Deco heeft als feature dat de pods onderling ook een draadloze verbinding maken. Dus  sluit eens alleen de hoofd deco aan en laat de andere elkaar vinden.  

Heel erg dank voor de hulp al!!

Internet ga ik nog checken Zyxel. Want ik zie wel dat internet adres staan bij check en geen Deco?

Ik ben even wat zaken aan het omgooien hier. Allerlei randzaken er uitgehaald.

Ik heb nu op de Zyxel eerst alleen de Deco beneden gezet. Dat hielp beneden maar boven werd drama.

Nu heb ik op de Zyxel 1 poort naar Deco in de woonkamer. Kabel is een cat 6.

De 2e poort naar switch en van daaruit naar de deco op verdieping en zolder. Tussenkabel is een cat5E van Zyxel naar switch. Daarna naar boven cat 6. 

Resultaat: overal dezelfde snelheid met 90/90. Beneden dus goed verbeterd, maar boven op zolder verslechterd. Deels probleem van de switch? Is ook van TP link (wat oudere simpele versie geloof ik). Maar verklaart niet dezelfde snelheid beneden die zonder switch staat.

Deco in slaapkamer 2 geeft aan via Wifi, maar hoort bedraad te zijn. Dus mogelijk zit daar ook iets niet goed. 

De abnormale WAN snelheid komt door een update van firmware die ik eergisteren heb gedaan. In de WAN zit de kabel van T-mobile zelf, cat 6. 

 

 

 

De Deco op foto heb ik nu niet meer werkend.


Internet staat uit zo te zien?

 

Wifi op de verdieping geprobeerd, maar het probleem lijkt nu erger. Hij vindt hem dan niet. Is te dik hier de plafonds. Opnieuw bedraad terug en nu heb ik beneden niet eens meer internet. Stapje naar voren en stap weer terug. Even kijken hoe ik dat nu weer terug krijg. Iets gaat gewoon niet goed, zou simpeler moeten zijn verwacht je

Nou geen idee hoe en wat, maar heb de stroomstekker er uitgetrokken van de Zyxel. Even gewacht en dit is nu nieuw resultaat

Op de verdieping ineens supergoed en boven op zolder upload goed en download prima vind ik (ja beter kan altijd, maar dit is al heel wat).

En beneden is 90/90. 

Dus ja zeg het maar. Willekeurig, toeval? Nog andere opties?

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Nogmaals. Op de Zyxel moet je de 2.4 ghz en 5 ghz wifi UIT zetten. Daarna met de deco's in AP modus gaan experimenteren.  

Nogmaals. Op de Zyxel moet je de 2.4 ghz en 5 ghz wifi UIT zetten. Daarna met de deco's in AP modus gaan experimenteren.  

Het internet van de Zyxel staat uit. Zie eerdere plaatjes hierboven.

 

Ik heb de Hue bridge aangesloten op de switch en internet toen viel internet weer terug. In de opstelling blijven zaken ergens niet lekker gaan.

Nu reproduceer ik boven het eerdere mooie resultaat nog niet. 

Reageer