Skip to main content

Slechte wifi 10 meter van het modum

• 19 februari 2025
  • 34 reacties
  • 282 Bekeken

Hallo,

Ik heb een zyxel modem en nu heb ik de laatste weken zeer slechte wifi op een meter of 10 afstand van het modem. het ene moment heb ik volle bak op mijn telefoon en een paar seconden later niet of nauwelijks wifi sterkte.
Ook zakt de snelheid regelmatig weg naar 10 mbit een reset helpt dan wel.

De modem resetten en bandbreedtesturing uitschakelen helpt niet.
Kan het aan het modem liggen aangezien het tot een paar weken door heel het huis werkte.

Wat kan ik verder doen, ik heb de chatbot al gebruikt maar kom er niet mee verder.
Ik weet van het bestaan van wifi plus maar zoals gezegd werkte het tot een paar weken geleden perfect en is er niets veranderd, ook ben ik niet van plan om bv 3 pods door het huis te hangen en er extra voor te betalen.

Dus wat zijn mijn opties?

Uitgelichte reactie

19 februari 2025

Ik weet niet of je een Android telefoon hebt. Daar heb je een programma Network Analyzer van Jiri Techet in de Play Store. Daarmee kun je alle wifi netwerken in de buurt zien (op 2,4 en 5Ghz, als lijst of grafiek). Je kunt dan kijken of er andere netwerken op hetzelfde kanaal zitten. Er zijn ook andere apps voor maar deze gebruik ik.

Je router opnieuw opstarten werkt soms ook omdat dan opnieuw bekeken wordt welk kanaal voor wifi het beste gepakt kan worden. Maar dat kan dus na verloop van tijd ook weer door andere gebruikt worden (of er kunnen andere storing apparaten in de buurt zijn).

https://www.odido.nl/blog/wifi-analyzer/

34 reacties

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 440 reacties
  • 19 februari 2025

dan rest weinig anders dan fabrieksinstellingen van de Zyxel.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1594 reacties
  • 19 februari 2025

Ik weet niet of je een Android telefoon hebt. Daar heb je een programma Network Analyzer van Jiri Techet in de Play Store. Daarmee kun je alle wifi netwerken in de buurt zien (op 2,4 en 5Ghz, als lijst of grafiek). Je kunt dan kijken of er andere netwerken op hetzelfde kanaal zitten. Er zijn ook andere apps voor maar deze gebruik ik.

Je router opnieuw opstarten werkt soms ook omdat dan opnieuw bekeken wordt welk kanaal voor wifi het beste gepakt kan worden. Maar dat kan dus na verloop van tijd ook weer door andere gebruikt worden (of er kunnen andere storing apparaten in de buurt zijn).

https://www.odido.nl/blog/wifi-analyzer/

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21959 reacties
  • 19 februari 2025

Hallo ​@Martijndk1983 

En wat heb je bekabeld allemaal aangesloten op de router? Het kan best zo zijn dat er een boosdoener tussen zit.

Hoe ervaar je bekabeld internet, blíjft het snel en stabiel?

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 19 februari 2025

@emilimeters 

Geen resultaat, toevallig al geprobeerd vorige week.

@Waqqas 

Bekabeld blijt het wel stabiel.

Er is een nvr, somfy hub en een media player bekabeld aangesloten.

@rvk01 

Kwa kanalen zit er 1 meer op hetzelfde kanaal.

Maar wat kan ik daar aan doen want dan zou dat betekenen dat ik de router dagelijks opnieuw moet opstarten.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 19 februari 2025
Martijndk1983 schreef:

Kwa kanalen zit er 1 meer op hetzelfde kanaal.

Maar wat kan ik daar aan doen want dan zou dat betekenen dat ik de router dagelijks opnieuw moet opstarten.

Op zich zou de router dit zelfs moeten herkennen. Als er veel sterke andere zenders op hetzelfde kanaal zitten zal er een ander gekozen worden. Ik weet alleen niet om de hoeveel tijd dat gebeurd. Je kunt het dacht ik in de router wel triggeren (bij scan kanalen).

Let wel: wat voor de router zwakke zenders zouden kunnen zijn, kan voor jouw apparaat sterkere zenders zijn (omdat jij bv dichter bij zo'n apparaat staat). Daar kan de router natuurlijk niets aan doen. 

Je hebt ook de optie om een kanaal vast te zetten maar dat werkt meestal maar tijdelijk omdat andere routers ook weer kanalen wisselen en jouw vastgezette kanaal weer kunnen pakken.

Voor nu zit je dus eens kunnen proberen of de scan het kan verhelpen (Netwerkinstellingen > Draadloos > Kanaal status en daar Scan kiezen voor 2,4 en 5Ghz).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21959 reacties
  • 19 februari 2025

@Martijndk1983 

Kijk het eens aan wanneer er niks bekabeld is aangesloten en welke router heb je nu?

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 19 februari 2025

Ik heb een zyxel router.

Inmiddels heb ik als test de kanalen vast gezet.

1e foto 2.4

2e foto 5

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 19 februari 2025
Martijndk1983 schreef:

Ik heb een zyxel router.

Inmiddels heb ik als test de kanalen vast gezet.

1e foto 2.4

2e foto 5

Wow... druk in de omgeving. Zelfs 5Ghz is erg druk.

Als je de kanalen vast zet dan zou ik dat wel op 1 van de vrije kanalen doen. Bij 2,4Ghz neem je zelfs liefst 2 of 3 kanalen ruimte (dus ook je een kanaal waar 1 lager en 1 hoger ook niet zo druk is). Maar op 5Ghz wil je zeker niet in die kluwen van al die andere zitten 🫣

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 19 februari 2025

Klopt en met 2.4 is dat gelukt maar met 5 lukt dat niet aangezien alles wel zo'n beetje bezet is.

En het is niet zo dat ik in een appartement woon.

Woon gewoon in een tussenwoning, maar ja alles heeft tegenwoordig wifi.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 19 februari 2025
Martijndk1983 schreef:

Klopt en met 2.4 is dat gelukt maar met 5 lukt dat niet aangezien alles wel zo'n beetje bezet is.

Op de 5Ghz lijkt mij rechts wel meer vrij te zijn. 

Je kunt die volgens mij op 132 zetten (bij 20/40Mhz).

Hangt ook een beetje af van wat je bij bandbreedte gekozen hebt. 

Je wil uiteraard in die 5Ghz geen storing want die kan de hoogste snelheid aan (en daar verbind je waarschijnlijk ook mee).

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 19 februari 2025

Heb hem even verzet. Heb de MHz aangepast en kon nu idd 132 kiezen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21959 reacties
  • 19 februari 2025

@Martijndk1983 

Dit is denk ik niet het probleem. Ik woon ook in een tussenwoning en als ik de drukte check via een app dan is het bij mij zelfs drukker dan bij jou.

Ik heb een T56 met kanaal op automatisch 160 MHz. Ik haal altijd wel rond de 400 Mbps via WiFi met een 400 Mbps abonnement.

Het is ook niet aan te raden om de DFS kanalen te gebruiken dus laat hem op automatisch staan.

Wellicht kan er een vervangende router worden geprobeerd.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 20 februari 2025

Het gaat niet alleen om drukte op die frequentie maar ook om of er op de desbetreffende locatie (op 10m van de router dus) niet een andere zender veel sterker is. Want dat kan zeker meespelen. Ik adviseer overigens ook niet om het vastzetten van de frequentie permanent te laten zijn, maar om ieder geval eens te kijken of het wat helpt.

Overigens… bij 10 meter van de router dan kunnen ook muren en verdiepingen meespelen. Beneden waar de router staat maakt mijn telefoon moeiteloos verbinding met 5Ghz (die staat op 40Mhz breed). Maar boven (10 meter verder maar wel een verdieping en 2 muren) komt ie daar niet op en maakt ie verbinding op 2,4Ghz (die op 20Mhz staat).

Verder… als je een meer stabiele verbinding wilt hebben over snelheid, kun je ook de bandbreedte allebei (2,4 en 5Ghz) op 20Mhz proberen te zetten. Bij hogere bandbreedte kun je wel meer snelheid krijgen (door de bundeling van kanalen) maar krijg je ook meer ruis op die lijn (storingen door bluetooth, draadloze telefoon en andere wifi netwerken). Bij 2,4Ghz is 20Mhz geloof ik al standaard maar het zou best kunnen dat als je de 5Ghz ook op 20Mhz zet, dat je een stabielere verbinding krijgt (hoewel je dan dicht bij de router niet de volle snelheid haalt). Maar wat is dan de voorkeur… stabiel op 150/150 of onstabiel of geen verbinding op 800/800 😉 Misschien ook het proberen waard dus… 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 20 februari 2025

Ik heb nu een dagje getest maar het is nog niet echt geweldig.

Aangezien ik nog tplink ac1200 deco m4 heb staan heb ik maar besloten om deze af te stoffen.

Lees ik nu goed dat ik het modem kan overslaan? dus alleen de decos nodig heb.
Er staat van alles geschjreven maar ik weet even de stappen niet om ze aan te sluiten en i nte stellen aangezien het nogal een beetje door elkaar loopt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 20 februari 2025

@Martijndk1983 Ja, je hebt twee opties.

1. De wifi in de Zyxel uitschakelen (je MOET dan ook EasyMesh uitschakelen want die zit anders de mesh in de weg, ook als wifi uitstaat). Je kunt daarna de hoofd Deco bedraad aansluiten en alles in AP (Access point modus) installeren. Die instelling zit in de Deco app onder Meer > Geavanceerd > Bewerkingsmodus. Rest van de Deco’s kunnen draadloos maar liefst natuurlijk ook bekabeld. De Zyxel blijft dan router voor DHCP e.d. en de Deco’s zijn dan alleen access points. Je hebt dan ook de mogelijkheid om de LAN poorten op de Zyxel nog te gebruiken.
  2. De Zyxel er helemaal tussenuit halen. Sluit de hoofd-Deco dan met de ethernet kabel rechtstreeks aan op de ONT. Bij instellen moet je als Bewerkingsmodus Router kiezen en dan VLAN 300 instellen. Voordeel is dat de hele Zyxel dan ertussenuit kan. Nadeel is dat je niet zoveel LAN poorten meer hebt. De rest van de Deco’s kun je dan draadloos (maar ook hier weer liefst bekabeld aan de hoofd Deco, e.v. via een switch die IEEE 1905.1 ondersteund. wat de meeste wel zijn).

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 20 februari 2025

Klopt ik heb ik nu het modem er tussen uit gehaald maar als ik dan de vlan wil instellen op 300 en prioriteit op 0 dan moet ik iptv nog instellen en daar weet ik de waardes niet van.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 20 februari 2025

Odido maakt geen gebruik meer van de VLAN voor IPTV. Dus dat vinkje hoef je niet aan te zetten.

Even afhankelijk van de firmware versie kun je IPTV ook leeglaten en bij de poorten daaronder alleen Internet kiezen.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 20 februari 2025
rvk01 schreef:

Odido maakt geen gebruik meer van de VLAN voor IPTV. Dus dat vinkje hoef je niet aan te zetten.

Even afhankelijk van de firmware versie kun je IPTV ook leeglaten en bij de poorten daaronder alleen Internet kiezen.

dan denk ik dat hij geüpdatet moet worden aangezien ik er verplicht iets neer moet zetten en dit niet kan uit schakelen.
Ik heb nu zomaar iets ingevuld en het werkt nu, de snelheid is aanzienlijk lager dan met het zyxel modem maar ik heb nu met 1 deco op 10 meter afstand beter signaal als met het zyxel modem terwijl de plaats wel hetzelfde is.
Dus ik denk toch dat het modem niet helemaal lekker is.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 20 februari 2025

Gewoon wat invullen is geen probleem omdat het niet gebruikt wordt. Ik geloof dat er dan daaronder ook staat welke instelling op de poorten staan (Internet of IPTV). Daar kies je dan Internet en de IPTV wordt dan niet gebruikt.

De Deco M4’s doen geen wifi 6. Zoals ik hierboven aangaf kun je met wifi ook heel veel tweaken. Zo kan het b.v. ook zijn dat nu maar 20Mhz bandbreedte op de 5Ghz gebruikt wordt (i.p.v. 40Mhz). Ik kon zo 123 niet vinden in de app of en waar je de bandbreedte in kunt stellen dus het zou zomaar kunnen dat dat alleen 20Mhz is op beide frequenties. Dat kan er dus allemaal mee te maken hebben. Stabiele verbinding is in ieder geval fijner dan snelle verbinding.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 20 februari 2025

Ja daarom en 300mbit is genoeg om gewoon op telefoons enzo te internetten, de pc maak ik dan wel bekabeld.
En mischien tzt torentje's aanschaffen die de nieuwste standaard ondersteund.

Bij deze wil ik ook even een compliment geven aan odido en de community, hoe alles opgepakt word en uitgelegd word.
Ik ben 16 jaar klant bij ziggo geweest aangezien ik best een trouw hondje ben maar het werd me te duur en odido had een mooie aanbieding voor 1 jaar.
Dit is eind juni afgelopen dus ik hoop dat odido de trouwe hondjes willen houden en belonen met een aanbieding anders ben ik helaas geneigd elk jaar te gaan overstappen wat ik het liefst niet doe.

Maar wel fijn hoe mensen hier geholpen worden etc etc.

Top.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025

@rvk01 

Nu heb ik de decos aangesloten zonder modem.

Nu heb ik in poort 1 natuurlijk de odido muur connectie(weet niet hoe dat heet)

In poort 2 een switch gedaan maar moet ik dan iets instellen in de deco want ik krijg er geen internet uit.

Wifi werkt perfect.

Thnx

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 22 februari 2025

Vanuit de ONT/glasvezelkastje gaat een ethernetkabel naar de hoofd Deco. Die stel je in op VLAN 300. Alles wat er verder uit de hoofd Deco komt (wifi en LAN aansluiting heeft geen VLAN meer nodig). Dus de switch kun je op de hoofd Deco aansluiten en van daaruit naar computers, TV's en e.v. de volgende Deco(s).

Let wel op dat als je de volgende Deco's aansluit via die switch, dat die switch IEEE 1905.1 protocol moet ondersteunen. Niet alle switches hebben dat. Dit is nodig omdat de Deco's, als ze communiceren over een kabel, dit doen via een zogeheten backhaul en daar is IEEE 1905.1 voor nodig. Welke switch is het (merk en type) en heb je de volgende Deco(s) ook inderdaad op die switch gezet? 

Ik dacht dat je op de hoofd Deco niets in hoefde te stellen... maar was het niet zo dat poort 1 voor WAN is en poort 2 voor LAN (ik weet niet meer of poort 1 nu de bovenste of onderste aansluiting was).

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
rvk01 schreef:

Vanuit de ONT/glasvezelkastje gaat een ethernetkabel naar de hoofd Deco. Die stel je in op VLAN 300. Alles wat er verder uit de hoofd Deco komt (wifi en LAN aansluiting heeft geen VLAN meer nodig). Dus de switch kun je op de hoofd Deco aansluiten en van daaruit naar computers, TV's en e.v. de volgende Deco(s).

Let wel op dat als je de volgende Deco's aansluit via die switch, dat die switch IEEE 1905.1 protocol moet ondersteunen. Niet alle switches hebben dat. Dit is nodig omdat de Deco's, als ze communiceren over een kabel, dit doen via een zogeheten backhaul en daar is IEEE 1905.1 voor nodig. Welke switch is het (merk en type) en heb je de volgende Deco(s) ook inderdaad op die switch gezet? 

Ik dacht dat je op de hoofd Deco niets in hoefde te stellen... maar was het niet zo dat poort 1 voor WAN is en poort 2 voor LAN (ik weet niet meer of poort 1 nu de bovenste of onderste aansluiting was).

Poort 1 is de bovenste daar heb ik de ont op aangesloten en op poort 2 de switch.

Het is een netgear 16 poort proswitch gs116

Dan zal het een andere switch moeten zijn ben ik bang.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1594 reacties
  • 22 februari 2025
Martijndk1983 schreef:

Het is een netgear 16 poort proswitch gs116

Dan zal het een andere switch moeten zijn ben ik bang.

Hoe constateer je dat er geen internet op de switch zit? Bedoel je dan met bv een computer die op de switch zit? Of dat de volgende Deco het niet doet? Want gewoon internet zou er wel op de switch moeten staan. Zelfs als de switch geen ieee 1905.1 zou doen.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025

Ik heb vanuit de switch geen internet.

Als ik het bekijk in mijn somfy tahoma, deze.blijft rood.

Ook de.media player geeft wel een verbinding aan maar geen internet.

Ik ga vanuit de switch niet naar de andere decos het is puur om wat bedrade verbindingen te maken.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen