slechte verbinding sinds overstap naar glasvezel

  • 12 March 2024
  • 48 reacties
  • 640 Bekeken

Hallo,

Na diverse keren gebeld te hebben en meerdere keren de belofte gekregen te hebben dat er een monteur komt ben ik er nu behoorlijk klaar mee.. Die monteur heb ik nog niet gezien en er word ook niets teruggekoppeld door jullie telefonische helpdesk.

 Sinds ik verplicht over moest stappen op glasvezel valt het internet heel vaak weg, moeten streamingsdiensten en websites regelmatig lang bufferen. Dit is vooral in de avond vanaf ongeveer 17 uur. Soms is het internet bijna niet bruikbaar hierdoor.

Ook werken mijn slimme apparaten niet goed, vaak een slechte verbinding of erg trage reactie. Mijn speakers werken sinds de update wel, maar google home voert heel vaak taken niet uit door de slechte verbinding.

Mijn Wifi lijkt altijd het volle aantal streepjes te hebben. Ik heb ook al ongevraagd een betaald wifi punt van jullie opgestuurd gekregen, maar deze lijkt nu ook niet meer te werken? 

Ik zou graag snel een oplossing zien. En graag niet weer een mail sturen met dat het opgelost is, terwijl er niets verbeterd is..

Referentienummer uit mail: 69456360

Cal van Odido 1 maand geleden

Hoi @erhard94, bedankt voor je uitgebreide toelicht en goed dat je hulp zoekt, ik wil graag je verbinding een heel stuk stabiliseren! Ik ben meteen je dossier doorgespit en net als ik kan de technische dienst geen probleem vinden met je bekabelde verbinding. Daarom is het belangrijk om te focussen om de Wifi. 

Heel graag hadden wij je oude verbinding in stand gehouden, alleen omdat de netwerkbeheerder KPN de koperlijnen uitzette moest je over op glasvezel. Ik neem aan dat de plek van het modem hierdoor ook is verplaatst van de woonkamer naar de meterkast? Lukt het je om een internetkabel door te trekken naar de woonkamer en het modem aan te sluiten in de woonkamer? Zo komt de bron van de Wifi een héél stuk dichter bij waar je het wil gebruiken.

Mocht het niet lukken om het modem te verplaatsen, dan raad ik je aan om het wifipunt om een goede plek opnieuw in te stellen. De installatiehandleiding en een FAQ van het wifipunt vind je in dit topic: Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt! Het is van belang dat alle vier de lampjes van het wifipunt groen branden. 

Ik ben benieuwd naar je situatie, ik weet zeker dat we samen de Wifi een flinke boost kunnen geven!

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @erhard94, bedankt voor je uitgebreide toelicht en goed dat je hulp zoekt, ik wil graag je verbinding een heel stuk stabiliseren! Ik ben meteen je dossier doorgespit en net als ik kan de technische dienst geen probleem vinden met je bekabelde verbinding. Daarom is het belangrijk om te focussen om de Wifi. 

Heel graag hadden wij je oude verbinding in stand gehouden, alleen omdat de netwerkbeheerder KPN de koperlijnen uitzette moest je over op glasvezel. Ik neem aan dat de plek van het modem hierdoor ook is verplaatst van de woonkamer naar de meterkast? Lukt het je om een internetkabel door te trekken naar de woonkamer en het modem aan te sluiten in de woonkamer? Zo komt de bron van de Wifi een héél stuk dichter bij waar je het wil gebruiken.

Mocht het niet lukken om het modem te verplaatsen, dan raad ik je aan om het wifipunt om een goede plek opnieuw in te stellen. De installatiehandleiding en een FAQ van het wifipunt vind je in dit topic: Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt! Het is van belang dat alle vier de lampjes van het wifipunt groen branden. 

Ik ben benieuwd naar je situatie, ik weet zeker dat we samen de Wifi een flinke boost kunnen geven!

Hallo,

Het klopt inderdaad dat deze verplaatst is.

Er branden bij mij 3 lampjes op het wifipunt. Dit zou volgens de handleiding goed moeten zijn? In de Mpro mesh app zie ik dat de mesh offline blijft en is het wifipunt alleen te zien in de lijst met aangesloten apparaten. Ook kan ik geen aparaat vinden die op het wifipunt aangesloten is. Ik heb gebeld naar de helpdesk van jullie en die hebben mij nu een andere wifipunt opgestuurd.

Mijn router is onlangs geupdate ivm niet werkende slimme speakers, zou het kunnen zijn dat hierdoor een instelling is veranderd waardoor de wifipunt niet werkt?

Met een andere wifi extender zonder de mesh gaat het ook niet goed. Deze heb ik om te proberen geplaatst.Ik heb het wifipunt van jullie opgehangen op de plek waar eerst de router hing. Dit is vrij dicht bij de meterkast. Helaas merkte ik daar kort geleden ook geen verbetering mee.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @erhard94, ik zie het wifipunt wel goed aangesloten terug op mijn lijnmeting. Ik heb een aantal instellingen aangepast, WPA-3 op WPA-2 gezet en ik heb Wifi 6 uitgeschakeld. Het kan zijn dat een device aangeeft dat WPA-3 vereist is, als dit gebeurt dan moet je het netwerk op dat apparaat vergeten en opnieuw verbinden. Wat gebeurt er als je het wifipunt bedraad aansluit? En ik ben benieuwd waar het modem staat, de dekking van het modem is niet goed.  

Mogelijke verstoringen:

  • Het modem is op de grond geplaatst. Voor een optimaal signaal is ooghoogte gewenst
  • Het modem is achter een metalen object geplaatst (denk aan een TV, stereo of koelkast)
  • Het modem is rondom een aquarium of aquariums geplaatst (water verstoort het signaal).

Zou je een powerflip willen uitvoeren zodat we zeker weten dat de instelling goed zijn overgekomen? Thanks.

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Hallo, ik had het wifipunt vanaf gisteravond bedraad in de meterkast liggen. Nu is deze gemonteerd op de oude plek van de vorige router zonder kabel.

In de app was eerst zichtbaar welk mesh apparaat aangesloten was en welke apparaten via het wifipunt verbinding hadden. Nu is alles verbonden via de router. En in de app staat dat de mesh offline is.

 

Het wifipunt staat wel tussen de verbonden aparaten.

 

De modem hing ongeveer op buikhoogte in de meterkast. Deze heb ik net naar ooghoogte verplaatst in de meterkast. De powerflip heb ik uitgevoerd.

Reputatie 7
Badge +9

Als je naar 192.168.1.1 gaat en inlogt in het modem, wat zie je dan @erhard94

 

@Tommie van Odido ze staan er beide tussen nu. Ik heb de andere versterker vandaag binnen gekregen, die is op dit moment nog bekabeld aangesloten. Gisteravond merkte ik nog geen verschil nadat ik de modem verplaatst had.

Gisteravond heb ik een aantal keer een onbedrade speedtest gedaan toen het slecht werkte. Hierbij was de uploadsnelheid verschillende keren minder dan 1mb per seconde.

 

Hi @erhard94,

Het is inmiddels een zeer bekend probleem op dit forum. Ik gok dat de glasvezel lijn van KPN is? Misschien eens een speedtest savonds proberen? Ik denk dat je op een hoge ping uitkomt. Heb zelf ook dezelfde problemen (net als alle andere die overgezet zijn op glasvezel). Helaas reageren ze bij mij niet meer. En wordt er ook bij niemand iets opgelost. Wanneer is het aangesloten?

 

mvg,

Ronald

Hoi @Ronaldvm,

 

De glasvezel is van glaspoort(van kpn geloof ik?). Ik ga het s'avonds eens proberen wanneer ik tijd heb en het probleem ervaar.

Glasvezel is in 2022 aangesloten en vanaf begin februari dit jaar maak ik er gebruik van.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb wat navraag gedaan en sinds de nieuwe firmware update van de T-56 werkt de Mesh App niet volledig @erhard94. Daarom zie je hem niet online komen in de app. 

Duidelijk, maar helaas is mijn probleem mbt slechte verbinding daarmee nog niet opgelost. Ook met een 2e versterker erbij is het internet nog steeds vaak onbruikbaar s'avonds.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb je wifinetwerk er nog eens bijgepakt @erhard94, het ziet er in principe goed uit, behalve dat één wifipunt wat lichte moeite heeft met de dekking. Het gaat om wifipunt: 14:33:75:DC:5D:91. Zou je toevallig één wifipunt bekabeld kunnen aansluiten? 

Ik ga mijn best doen, maar twijfel erg of dat het probleem op gaat lossen. Ik heb nu 2 versterkers in de woonkamer voor en achter en het lost niets op. Ook als ik apart verbinding maak met de 3e versterker(geen mesh) verbeterd er niets. Deze heb ik ook in de woonkamer.

Ik heb er vooral last van wanneer het net heel druk is in de buurt naar mijn idee. 

Reputatie 7
Badge +9

Wat je dan zou kunnen doen @erhard94, is een wifiscan uitvoeren zodat je het minst drukke WlanChannel kunt gebruiken. Dat kan inderdaad een oorzaak zijn voor wifi problematiek. 

Ook dat helpt niet helaas, het is vanavond weer heel slecht. Vorige week heb ik het in de avond niet gebruikt @Tommie van Odido 

Ik heb het nog niet met kabel geprobeerd, ik ga er 1 halen en kijken of dat nog iets veranderd. 

 

is de dekking nog veranderd? ik heb 1 wifiversterker verplaatst.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

De dekking ziet er niet verkeerd uit op dit moment @erhard94. Wel zie ik dat de 2,4 GHz frequentie nog steeds erg overbelast wordt, waardoor je onderbrekingen kunt ervaren. Dit komt vooral door je Tuya Smart Inc., Shenzen en Sunitec apparaten. 

Kan je toevallig het MAC-adress doorgeven van het apparaat waar je dit het meest op ervaart? Dan kan ik het verder onderzoeken.

hoofdzakelijk ervaar ik klachten op dit apparaat: 04:ed:33:c8:a2:fd

Maar eigenlijk op alle apparaten wanneer het slecht gaat.

Reputatie 7
Badge +9

Hmm, daar zie ik geen gekke dingen mee @erhard94. Is het toevallig mogelijk om de wifipunten bedraad aan te sluiten?

Ook ben ik benieuwd naar wat je apparaten zijn van Sunitec en Tuya Smart, weet je wat voor apparaten dit zijn toevallig? En is het mogelijk om deze apparaten opnieuw te verbinden en te rebooten? 

Ik heb nu 1 punt tijdelijk bedraad aangesloten met een kabel over de vloer. Deze is op de plek waar eerder de router zat. En ga 1 punt uitzetten. Het lijkt mij onnodig om 2 wifipunten in de woonkamer te hebben.

 

De tuya zal mijn stofzuigrobot zijn. Deze word niet vaak gebruikt. De anderen vermoedelijk een slimme stopcontact, of 3x gelijke slimme lamp. Ik kan zelf deze namen niet terugvinden op de app of via de browser als ik inlog in de router.

Ik ga proberen een aantal dingen opnieuw te verbinden.

De shenzen is van: Remeha eTwist thermostaat

De overige dingen zijn slimme lampen en stekker waarvan de stekker altijd aan staat ivm timer. Ook de robot staat normaal standby @Tommie van Odido 

@Tommie van Odido 

Het probleem doet zich momenteel weer heel erg voor. Ik heb de wifi uitgeschakeld op de router, en de laptop aan de kabel gehangen. Ook dan is het probleem net zo erg. Vervolgens heb ik de klantenservice gebeld en die hebben een aantal testen uitgevoerd. Hier kwam uit dat er mogelijk een probleem is bij de wijkcentrale/netbeheerder. Als het goed is word dit nu opgepakt en hoor ik binnenkort meer. Hopelijk komt er dan eindelijk een oplossing.

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor het testen en deze update @erhard94! Wil je mij op de hoogte houden van het proces? Dan kan ik het in de gaten houden voor je. 

Hallo @Tommie van Odido 

Is er al meer bekend van dit probleem? Ik zou al iets gehoord moeten hebben van jullie. Ondertussen zijn we al weer een week verder.

Referentienummer is 69957685

Reputatie 7
Badge +9

Hey @erhard94, ik zie dat het ticket door een agent gesloten is om een verkeerde reden. Ik heb het ticket opnieuw ingeschoten met hoge prioriteit zodat het sneller opgepakt wordt. Mijn oprechte excuses voor het ongemak. 

Hallo @Tommie van Odido 

Is er al meer bekend? In de mail die ik van jullie kreeg staat dat er binnen 1 werkdag reactie zou komen. Helaas heb ik nog niets gezien.

Reputatie 7
Badge +9

Het ticket is opnieuw gesloten omdat het modem gewoon online blijft @erhard94. Zou je eens een bekabelde speed en pingtest willen uitvoeren? Ik ben benieuwd wat we daar gaan tegenkomen.

 

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Reageer