Regelmatig tijdelijke uitval wifi

  • 12 December 2023
  • 51 reacties
  • 618 Bekeken


Toon eerste reactie

51 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Erikp77, als ik alle berichten en terugkoppelingen zo lees in dit topic, moet ik je eerlijk bekennen dat ik ook met de handen in het haar zit op dit moment. Ik heb een grondige scan uitgevoerd op de lijn maar kan daar geen duidelijke indicatoren in ontdekken die het wifi-probleem vastleggen. Dat de Wifi elke avond tussen 22:30 en 23:00 uitvalt, klinkt alsof het netwerk op dat moment te beladen is en er sprake is van overcapaciteit. Een andere conclusie kan ik niet echt trekken op dit moment. Er is packet loss gedetecteerd als ik de datacontrole van vorige weken bekijk. Wat ik nog verder kan concluderen, maar dat heb je zelf al eerder gedaan, is dat het om een IP-lease time probleem gaat waarbij er telkens tussen ongeveer 22:30 en 23:00 een renewal plaatsvindt. Dit zou echter de volledige lijn een schop moeten geven en niet alleen de Wifi. Ik heb nog eventjes voor alle uitsluitsel een lijnmeting op het modem en de ONT zelf uitgevoerd en zie dat de ONT al 30 dagen en 23 uur onafgebroken online is. Kun je deze (het witte/grijze kastje dat modem en aansluitpunt verbindt) eens rebooten door de stroom te onderbreken voor 20 seconden, alsjeblieft? Ik wil testen wat voor effect dit op de tijdelijke fouten heeft.

Reputatie 1

ONT heeft zojuist een reboot gehad, ik houd het in de gaten en meld me weer.

Reputatie 1

@Jason van Odido het is een tijdje goed gegaan na de reboot van de ONT, maar vanavond (20:28) wederom complete uitval van internetverkeer via wifi. Reboot van het modem heeft de boel weer keurig aan de praat gekregen maar dit gaan we dus niet elke dag/week doen. 

Ik verwacht een oplossing en anders een mogelijkheid om mijn abonnement kosteloos en zonder verdere contractgevolgen te beeindigen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Erikp77, ik heb je wifi-netwerk goed onderzocht en het valt me op dat je verbinding niet volledig wegvalt maar alleen de wifi. Je hebt best veel apparaten verbonden met wifi en de dekking van het modem en wifipunt zijn erg slecht. Door de drukke bezetting op het modem en wifipunt zorgt dit voor een onderbreking en lijkt het alsof de apparaten geen internet hebben. 

Mijn advies: zoek een andere plek voor het wifipunt met betere dekking. Is het mogelijk om het modem op een centraler punt te plaatsen? Ook is het wellicht verstandig om nog een extra wifipunt aan te schaffen omdat je zoveel clients hebt die verbonden zijn met wifi. 

 

Vooral deze twee apparaten zorgen voor de uitval van jouw Wifi: 68:E7:4A:55:73:0D & 3C:39:E7:23:17:CA. Hopelijk kun je wat met deze informatie en lukt het om je verbinding te stabiliseren!

Reputatie 1

Ik ga het nakijken welke apparaten dit zijn Tommie. Echter, je analyse is niet heel logisch en ook onjuist. Zie bericht onderaan pagina 1: ook bedraad internet valt weg. Het is dus niet alleen het wifi signaal. Er komt bij zo'n uitval gewoon geen “internetsignaal” over de lijn heen. 

Je geeft aan dat de dekking ‘erg slecht’ zou zijn, hier merk ik in de praktijk niets van, keurig 3 ‘boogjes’ bij wifisignaal. Dat is zo als ik vlak naast het modem ga staan, maar ook in een andere ruimte. Verhuizen van het modem wordt erg ingewikkeld ivm een hoop bekabeling die dan doorgetrokken zou moeten worden, nog los van de randapparatuur die eraan hangt (oa NAS). En daarbij was dit bij mijn vorige provider, KPN, ook geen enkel issue, maar nu ineens wel? Dat gaat er bij mij niet in.

Die drukke bezetting op het modem is er de hele dag, dat verklaart dus niet waarom dit 's avonds ineens voor uitval zou moeten leiden. Ik zie veel klachten hier op het forum over uitval in de avonden, die erg lijken op de mijne. 

 

Ik kom terug op de apparaten die je noemt en kijk of hier iets mee is.

Reputatie 1

Beide apparaten uitgeschakeld. Kun je svp wel aangeven waaruit je concludeert dat deze 2 apparaten voor de uitval zorgen? Op basis waarvan bepaal je dat?

 

1 van beide is namelijk een beveiligingscamera die ik liever niet wil missen. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Erikp77, ik kan jouw wifinetwerk onderzoeken via een systeem. Ik zal een screenshot met je delen waar je dit kan zien. 

 

Reputatie 1

Hoi @Tommie van Odido . Het uitschakelen van deze 2 apparaten heeft niets geholpen, zojuist opnieuw een complete uitval van het internetverkeer gehad waarbij alleen een herstart van de modem hielp. 


Ik ben het inmiddels compleet beu om nog langer aan het lijntje gehouden te worden met argumenten dat er apparaten storing zouden geven (is dus niet zo), dat mijn bereik slecht is (onzin, als internet gewoon werkt is het prima).

Zoals eerder aangegeven: ik verwacht nu vanuit Odido concrete stappen die tot een oplossing leiden. Zo niet, dan kunnen jullie een ontbinding van het contract tegemoet zien. Geen stap die ik snel zet maar zoals gezegd, dit kan zo niet langer. Jij en je collega doen hard je best, daar twijfel ik niet aan, maar gezien andere vergelijkbare meldingen zit er gewoon een fout ergens in jullie systemen die maar niet opgelost wordt. 

Ik hoor graag hoe nu verder. 

Reputatie 7
Badge +8

@Erikp77 Ik denk graag met je mee hoe dit opgelost kan worden! ik wil toch uitsluiten of het wellicht toch aan de dekking ligt die dit kan veroorzaken gezien het alleen om wifi gaat. Wat ik voor je kan doen, is een extra wifi-punt jouw kant op sturen op onze kosten om te kijken of dit de oplossing is. Wat het anders ook nog kan zijn, is dat het modem problemen geeft. Het is namelijk bekend dat de wifi op apparaten soms niet herkend wordt op de Zyxel T-56 waardoor de wifiverbinding dus ook compleet weg kan vallen.  Na herstart worden de apparaten in ieder geval dan weer herkend. Hier staat een update voor klaar, maar is nog wachten tot dit uitgerold wordt naar productie. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen of dit ook exact het issue is wat jij ervaart.

Omdat je verder ook aangeeft dat je wel altijd veel streepjes hebt voor de wifi als het wel werkt, kan het eventueel ook nog aan het modem liggen. Wellicht dat daar iets misgaat in het wifi signaal uitzenden. Een modemswap kan hiervoor dan ook een oplossing zijn.

Mocht je voor in de tussentijd toch nog willen checken of een nieuw wifi-punt kan helpen of een nieuw modem, laat het dan vooral hier weten. Dan ga ik dit voor je regelen. Dan hebben we dit ook uitgesloten dat hier wel of niet het euvel in zit.

Reputatie 1

Hoi @Demi van Odido . Zoals ik 4 dagen geleden en onderaan pagina 1 ook aangaf, gaat het NIET alleen om wifi. Dat leek in eerste instantie zo te zijn maar inmiddels is duidelijk dat bij zo'n uitval ook bedraad internet en ook het tv-signaal wegvalt. 

Om die reden gaat een extra wifi-punt in mijn ogen niets toevoegen want het probleem zit niet in de dekking. 

Ik denk daarom dat we eerder moeten kijken of een ander modem een oplossing biedt. Zou je deze toe kunnen sturen? 

 

Reputatie 7
Badge +8

@Erikp77 Check! Sorry dit was mij niet helemaal duidelijk. In een eerder bericht gaf je aan dat de tv wel bleef werken toen het gebeurde, maar het bericht erna over dat het soms ook wegviel, had ik over het hoofd gezien. Excuus! Ik heb in ieder geval gelijk een modemswap voor je aangevraagd. Ik ben benieuwd of dit het euvel voor jou oplost. Je ontvangt zo ook nog een bevestiging over het nieuwe modem en de track & trace code ontvang je zodra het pakket is afgegeven bij DHL.  Houd je ons op de hoogte hoe dit gaat zodra het nieuwe modem binnen is?

Reputatie 1

Dank, en ik meld me weer

Reputatie 1

Nou, het nieuw geinstalleerde modem hangt er nog geen 24 uur aan en de eerste uitval is er alweer. Reboot en alles draait weer. Om moedeloos van te worden. 
Wel een opvallend ding gevonden: op het moment dat er totaal geen internetverkeer lijkt te zijn, geeft een ping /n 50 naar 8.8.8.8 geen enkele fout. Zie screenshot. Nu ben ik geen techneut maar betekent dit dat de DNS misschien een probleem geeft? 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Erikp77, dat is inderdaad goed opgemerkt. Ik wil het toch verder laten onderzoeken en heb besloten om een monteur te sturen. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak met Guidion in te plannen. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als de monteur geweest is? Alvast bedankt! 

Reputatie 1

Monteur is vrijdag geweest, ziet niets vreemds, heeft gevraagd monitoring aan te zetten bij Odido. 3 werkdagen later de mail dat mijn melding is opgelost, zonder verdere toelichting. 

Maar goed nieuws is wel dat de uitval afgelopen 11 dagen niet meer is voorgekomen. @Tommie van Odido  ligt er nu nog een actie bij Odido? Ik zit volgens mij nog niet op de nieuwe firmware, zou dat gepushed kunnen worden? 

Reputatie 6
Badge +2

@Erikp77 Super om te lezen dat de verbinding sindsdien niet meer is weggevallen! 😀

Het ticket van de technische dienst is inderdaad gesloten. Zij hebben jouw verbinding (in de tijd dat het ticket open stond) onderzocht, maar geen uitval meer geconstateerd. Mocht je hier toch ooit nog weer last van ervaren, trek dan gelijk aan de bel. Ik help je altijd graag verder!

@Sven-Odido Kun je @Erikp77 ook op de lijst zetten voor de update?

Reputatie 1

@Teresa van Odido @Tommie van Odido  Zul je altijd zien, een dag te vroeg gejuicht. Vanochtend bleek alles weer plat te liggen. De monitoring zal al wel uit staan aan jullie kant neem ik aan. 

Ik ben in ieder geval klaar met het hele verhaal en ga schriftelijk ontbinding aanvragen. 

Reputatie 6
Badge +2

@Erikp77 Jeetje, ik begrijp dat je er onderhand klaar mee bent. Ik had graag gelezen dat je nu aan het genieten was van een stabiele  internetverbinding. 

Ik heb direct het modem uitgelezen. Echter zie ik de wegval hier niet op terug. Is dit sindsdien meermaals voorgekomen? Ik wil je echt graag helpen om dit op te lossen. 

Ik kan het abonnement voor je opzeggen, maar als ik dat nu doe zal er een afkoopsom in rekening worden gebracht, omdat je nog in je contractperiode zit. Ik kan eventueel een verzoek tot kosteloos opzeggen voor je indienen, maar ik ben bang dat dit op dit moment nog niet zal worden goedgekeurd. 

Laat je mij weten wat je wilt?

Reputatie 1

Hoi @Teresa van Odido 

Ik heb inmiddels zelf schriftelijk contact opgenomen met de klantenservice om mijn contract te laten ontbinden. Bijzonder dat je aangeeft dat dit op dit moment nog niet zal worden goedgekeurd, ik zou niet weten waarom niet want de problemen lopen al ruim een maand en ik heb niet het idee dat jullie nog enig idee hebben waar het te zoeken laat staan dat het opgelost kan worden. 

Dus voorlopig mag je deze melding verder laten rusten, ben benieuwd naar de officiele reactie.

Reputatie 1

Oh ja en je vroeg of het sindsdien opnieuw is voorgekomen? Zeker, op dit moment (uitval begon rond 0.00) wederom geen internet.

Reputatie 1

Ik meld me maar weer in dit topic omdat ik op mijn schriftelijke communicatie met de klantenservice geen enkele reactie krijg. Ook vanavond weer uitval van internet gehad. Het feit dat pingen naar 8.8.8.8 tijdens zo'n uitval gewoon zonder probleem lukt moet toch een duidelijke aanwijzing voor jullie zijn.

 

NB bovenstaande schreef ik om 22.00. Nog geen uur later ligt het alweer plat. Ik wil graag dat de monitoring weer aangezet wordt zoals deze na het laatste Guidion bezoekje ook was aangezet was. Laat hem maar een week lopen want het lijkt erop dat het steeds vaker misgaat. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Erikp77, zou je de kabel van het ONT naar het modem kunnen vervangen voor een andere kabel? Minstens Cat6. Graag een volledige powerflip uitvoeren en kijken of de verbinding nu wel stabiel is.

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.
Reputatie 1

Die heb ik hier zo niet liggen @Tommie van Odido . En aangezien jullie vermoeden blijkbaar is dat de kabel stuk is en dit jullie apparatuur is, lijkt het mij logischer dat jullie een nieuwe opsturen. 

 

Reputatie 7
Badge +9

ah okey, ik dacht wellicht heb je een spare kabel in huis liggen. Geen zorgen, ik stuur je er meteen eentje op @Erikp77

Reputatie 1

Hallo @Tommie van Odido  zojuist de kabel afgehaald en dat blijkt een Cat5e te zijn, ik dacht uit jouw reactie te begrijpen dat dit tenminste Cat6 moet zijn. Overigens de huidige kabel tussen ONT en modem is ook 5e. 

Hoe dan ook, ik wacht nog even met aansluiten en de powerflip, na de update afgelopen weekend nog geen uitval weer gehad dus ik zit er even niet aan...

Reageer