Skip to main content

Goedenavond,

 

Ik ben onlangs verhuisd en ben overgestapt van Ziggo naar Odido. Bij mijn oude woning had ik nog een coaxverbinding via Ziggo, omdat daar geen glasvezel beschikbaar was. Sinds mijn overstap naar Odido en het gebruik van glasvezel heb ik echter geen stabiel internet gehad.

Hier is mijn opstelling:

  • Modem: Zyxel EX5601-T1
  • Wifi Pluspunt: Draadloos (eerst bedraad aangesloten en correct ingesteld volgens de handleiding)
  • Apparaten: iPhones, MacBook, HP-laptops, Apple TV en diverse slimme apparaten

Ik ondervind veel problemen met het X5600 wifi-punt en eigenlijk met de wifi in het algemeen. De snelheid is vaak goed, rond de 700/800 Mbps, maar ik word regelmatig van het netwerk afgegooid of het signaal valt weg. Het internet is erg instabiel en werkt niet goed. Soms haal ik maar 1-10 Mbps en duurt het ontzettend lang om iets te laden.

Omdat ik dacht dat het aan het bereik lag, heb ik een wifi-punt aangevraagd. Dit heb ik eerst bedraad naast het modem aangesloten en vervolgens in de woonkamer geplaatst, één kamer verder zonder ethernetkabel. Hoewel de lampjes correct branden, werkt het wifi-punt niet goed. Het wordt niet herkend, mesh wordt niet ingeschakeld, en in plaats daarvan wordt het wifi-punt als een client gezien. Mesh staat ingeschakeld in de instellingen, maar het lijkt niet te functioneren. Zelfs in de app wordt aangegeven dat mesh is uitgeschakeld.

Ik heb alles al meerdere keren gereset, maar kom steeds weer op hetzelfde resultaat uit. Heeft iemand advies? Ik begin er behoorlijk moe van te worden. Ik zit midden in een verhuizing en besteed nu avonden aan het proberen om het internet werkend te krijgen. Het is cruciaal dat het werkt voor mijn thuiswerk, al ga ik uiteindelijk overal kabels trekken zodat het niet meer draadloos hoeft.

Alvast bedankt voor de hulp!

Hoi @odobalen, fijn dat je zelf al stappen hebt ondernomen en bedankt voor de uitgebreide informatie, dat helpt absoluut! Excuus, er is momenteel een probleem met de topologie waardoor onder andere de MPro app een offline status geeft voor het Wifi-punt en aangeeft dat Mesh niet werkt, terwijl dit in de werkelijkheid wel zo is. Het is dus meer een visuele bug waar we hard aan werken om dit op te lossen.

Desalniettemin geef je aan dat het Internet geregeld flink wegzakt. Branden de juiste lampjes (2 linker, onderste rechter) op dat moment ook nog op het Wifi-punt? Weet je of het kabelinternet ook flink daalt? 

Ik had graag ook met je verbinding meegekeken, alleen heb je jouw Internet abonnement nog niet gekoppeld aan je Community profiel. Graag raad ik je aan om jouw klantnummer toe te voegen aan je profiel. Dit lijkt op ABC12345 en kun je vinden in een e-mail of in Mijn Odido.

Ik weet zeker dat dit op te lossen is zodat je met een gerust hart verder kan gaan met de verhuizing! 🙂


 

Hoi @odobalen, fijn dat je zelf al stappen hebt ondernomen en bedankt voor de uitgebreide informatie, dat helpt absoluut! Excuus, er is momenteel een probleem met de topologie waardoor onder andere de MPro app een offline status geeft voor het Wifi-punt en aangeeft dat Mesh niet werkt, terwijl dit in de werkelijkheid wel zo is. Het is dus meer een visuele bug waar we hard aan werken om dit op te lossen.

Desalniettemin geef je aan dat het Internet geregeld flink wegzakt. Branden de juiste lampjes (2 linker, onderste rechter) op dat moment ook nog op het Wifi-punt? Weet je of het kabelinternet ook flink daalt? 

Ik had graag ook met je verbinding meegekeken, alleen heb je jouw Internet abonnement nog niet gekoppeld aan je Community profiel. Graag raad ik je aan om jouw klantnummer toe te voegen aan je profiel. Dit lijkt op ABC12345 en kun je vinden in een e-mail of in Mijn Odido.

Ik weet zeker dat dit op te lossen is zodat je met een gerust hart verder kan gaan met de verhuizing! 🙂

 

 

Hey Cal, bedankt voor de reactie.

Inmiddels uit wanhoop maar een kabel getrokken naar de woonkamer en het punt bekabeld aangesloten. De juiste lampjes branden, net als toen deze draadloos was verbonden maar hij wordt niet gezien als een wifipunt. Dit zie je ook in de instellingen van het modem terug op 192.168… Had inderdaad gelezen dat er een bug was met de app. 

Ik kon het klantnummer niet zo snel vinden in Mijn odido, ga ik even naar zoeken en voeg ik zo toe! Sinds het aansluiten van het wifipunt bekabeld werkt mijn philips hue systeem ook helemaal niet meer. Niks reageert meer terwijl dit gewoon foutloos werkte. Geen zin om nu alles te gaan resetten als er een kans bestaat dat het straks weer moet dus ik wacht even een oplossing af. 

Het wifipunt lijkt wel wat te doen aangezien ik nu in de tuin op mijn laptop de 500 haal. Alleen weer erg instabiel, ook een meting gedaan en mijn macbook gaf met de netwerk tool aan dat het een erg druk kanaal was. Modem opnieuw opgestart om dit opnieuw te laten zoeken maar dit had geen nut. 

Ik lees verschillende dingen over handmatig kanalen instellen, de een raad het aan en de ander zegt met die nieuwe modems absoluut niet doen dus ik laat dat maar even bij jullie, niet genoeg kennis voor. 

Zowel mijn telefoon als mijn macbook worden regelmatig van de wifi afgegooid, bundel nu al 3x moeten uitbreiden. 

Ben benieuwd wat er misgaat! 

 


Klantnummer is toegevoegd. Nog een toevoeging, ik heb voor het testen mijn computer ook even aangesloten, windows apparaat met ethernet verbonden. Ook hier merk ik dat het internet niet presteert zoals het hoort, de speedtest is goed maar toch is het instabiel. 

 

Update 2: Dezelfde plek waar ik net 800/900 haalde op de speedtest haal ik nu de 10 niet meer.. Dit gebeurt voor alle apparaten. 


Hi @odobalen, zou je eens een powerflip en een bekabelde speedtest willen uitvoeren? Ik zie namelijk een lichte verhoging op de demping van het ONT terugkomen.

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.


Hi @odobalen, zou je eens een powerflip en een bekabelde speedtest willen uitvoeren? Ik zie namelijk een lichte verhoging op de demping van het ONT terugkomen.

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.



He Tommie, vandaag op de zaak dus kon niet eerder.

Dit lijkt wel wat gedaan te hebben, de bekabelde verbinding is nu in ieder geval al enorm verbeterd. Wifi kan ik nog niks over zeggen dat zal ik eerst moeten testen / ervaren. 

Probleem is nog wel dat het niet constante problemen zijn en een speedtest eigenlijk niet de problemen juist toont. Het probleem ligt erbij dat de verbinding wegvalt / heel traag wordt. Ik ga morgen thuiswerken dus dat is direct een mooie test.

Screenshots:

 

Modem info:
MAC: F8O0DA92F3E75
SN: S240Y09049193
 


Update:

Terwijl ik even aan het werk ben wordt ik alweer van de wifi afgegooid. Speedtest kwam net uit op 300/400 en twee minuten later zit ik weer zonder internet. Het probleem ligt niet bij de snelheid (wanneer het werkt) maar bij de stabiliteit.

Verbinding komt en gaat, soms schiet hij weer terug en niet veel later houdt het er weer mee op. Niet te doen dit... 

Dit is weer een paar minuten later:
 


 


Bedankt voor de testen @odobalen, ik had gehoopt dat de demping recht zou trekken maar dit is helaas niet gebeurd. Ik heb besloten om een monteur aan te sturen voor je. Je ontvangt zo een bericht van Guidion om een afspraak in te plannen. Hopelijk kan hij de oorzaak vinden! 


@Tommie van Odido Was ik al bang voor, plan het z.s.m. in, mijn broertje is ook net naar jullie overgestapt en heeft dezelfde problemen. Is dit een bekend iets? 

Ik zal even een update plaatsen als de monteur langs is geweest. 


Als je broertje een account aanmaakt en een topic start dan kan ik zijn verbinding ook grondig onderzoeken @odobalen


@Tommie van Odido Ja zij ik ook al tegen hem, maar hij had direct gebeld staat al een monteur voor ingepland. Ik heb de monteur voor morgen ingepland, ik zal een update sturen!


@Tommie van Odido Monteur net langsgeweest. Kwam niet heel veel uit.


Hij gaf aan dat ze konden zien dat er problemen speelden en dat de waardes niet binnen acceptabel bereik zijn. Hij heeft alles opgeschoond (kabels vervangen) en doorgemeten. Het zou in huis nu allemaal moeten kloppen, ik gaf ook al aan dat dit net een maand geleden geplaatst is dus dat het waarschijnlijk daar niet aan ligt. Dat blijkt nu ook zo te zijn.

De monteur gaf aan dat het probleem dus ergens anders ligt en hij niks voor me kan doen, dat er een andere monteur moet worden ingepland. Ik zou hierover gebeld worden maar kunnen jullie dit ook voor mij regelen? 

Hij begreep zelf verder niks van de software van de router, daar wou hij niet mee helpen. Dat lag bij odido zelf gaf hij aan. 

 


Bedankt voor de terugkoppeling @odobalen. Ik ben voor je gaan kijken maar zie nog geen terugkoppeling van de monteur. Ik ga er vanuit dat die nog moet komen en dat hij een ticket voor je aanmaakt voor onze technische dienst. Zij zullen het dan gaan onderzoeken en de juiste aansturing bieden! 


Hey @Tommie van Odido 

Kreeg gister na je reactie een mail dat er contact met mij opgenomen zou worden om het op te lossen. Monteur gaf zelf al aan tijdens het bezoek dat dit toch wel een week zou duren voordat dit opgelost kon worden. 

Nu krijg ik net een mail van jullie met: “Melding: Opgelost!”

Is er nu überhaupt wat gedaan of is dit nu gewoon afgevinkt omdat het in huis wel goed staat? Vind het wat vreemd als een monteur tegen mij zegt dat dit niet zo 1,2,3 op te lossen is en dat het minimaal een week gaat duren en er nu ineens geen contact met me opgenomen wordt en het opgelost is…

Kan jij dit toevallig ook inzien om te kijken of er wat gebeurt is? Ik ben momenteel niet thuis dus kan het later deze week pas goed testen, vervelende is dat het niet consistent is dus moeilijk testen. 


Hi @odobalen, het ticket is inderdaad gesloten omdat ze geen problemen zagen. Erg vreemd.

Ik heb opnieuw een ticket aangemaakt met hoge prio en aangegeven dat ze beter moeten kijken. Mijn excuses. Hopelijk wordt het nu goed opgepakt! 


Hi @odobalen, het ticket is inderdaad gesloten omdat ze geen problemen zagen. Erg vreemd.

Ik heb opnieuw een ticket aangemaakt met hoge prio en aangegeven dat ze beter moeten kijken. Mijn excuses. Hopelijk wordt het nu goed opgepakt! 


Dat is wel frappant dat dat zomaar kan, maar bedankt. We wachten het weer af.


Hey @Tommie van Odido,

Het lijkt erop dat het feest nu compleet is.

De afgelopen week was het internet redelijk stabiel, afgezien van enkele onderbrekingen. We konden in ieder geval werken. Vandaag kwam er echter een monteur van KPN langs. Ondanks mijn pogingen om te achterhalen wat er aan de hand was, bleef hij nogal zwijgzaam. Hij begon opnieuw met het aansluiten van alles binnenshuis, wat de vorige monteur en de installateur een paar weken geleden ook al hadden gedaan.

Dit loste het probleem uiteraard niet op, waarna hij de kruipruimte inspecteerde. Ook daar leek alles in orde. Even later ontdekte ik dat hij de straat aan het openhalen was op zoek naar een kapotte kabel. Helaas kon hij deze niet vinden en nu hebben we helemaal geen verbinding meer.

De monteur vertrok zonder een oplossing te vinden, waardoor we nu met een nog slechtere verbinding zitten, of beter gezegd, helemaal geen verbinding. Het beheren van een simpel internetabonnement is inmiddels een bijbaan geworden die meer gedoe oplevert dan een huis verbouwen.

Wanneer kunnen we een serieuze oplossing verwachten? Ik heb noodgedwongen een simkaart bij jullie aangeschaft om in ieder geval iets te kunnen doen, maar dit is natuurlijk geen duurzame oplossing. Het voelt alsof we meer achteruit dan vooruit gaan.

 


Update: Op advies van de klantenservice aan de telefoon toch zelf even geprobeerd andere kabels aan te sluiten. Had nog zoon geel kabeltje liggen van de vorige monteur. 

Nou komt het mooiste, internet werkt weer. Snelheden zijn minder dan voorheen maar ik ben gewoon verbonden met het netwerk. De monteur gaf aan dat er geen internet het huis in kwam.. 

Kunnen we dit op een manier escaleren zodat er een monteur langs komt met verstand van zaken? Het is telkens niet op te lossen en moet er weer iemand anders komen.. 


Hey @odobalen, dat is inderdaad een vreemd verhaal. Ik ben voor je gaan kijken en zie dat KPN NetwerkNL al een nieuwe afspraak weer met je heeft ingepland op 04-09. Hopelijk kunnen ze het voor je oplossen. 


@Tommie van Odido We kregen net weer bericht dat het is opgelost, Nou zeker dus niet, staat een monteur voor volgende week ingepland.
 

Dit is nu de 2e keer, dat dit gebeurt, dit moet toch niet kunnen..


@Tommie van Odido

We kregen net opnieuw een bericht dat het probleem zou zijn opgelost, maar helaas is dat zeker niet het geval. Er is zelfs alweer een monteur ingepland voor volgende week.

Dit is nu al de tweede keer dat we zo’n bericht krijgen, terwijl we nog steeds met dezelfde problemen zitten. Dit begint echt frustrerend te worden. Zoiets zou toch niet moeten kunnen gebeuren, toch?


Dat is van een oud ticket nog @odobalen, de onderaannemer komt op 04-09 langs om de wijkcentrale te controleren! 


Dat is van een oud ticket nog @odobalen, de onderaannemer komt op 04-09 langs om de wijkcentrale te controleren! 

 

Nou daar heb je gelijk in.. We zaten al te wachten op de monteur ivm thuiswerken en er kwam maar niemand, toen vloog ineens het internet eruit. Kwartiertje a 20 minuten later kregen we bericht dat er een vuile kabel in de centrale gebruikt werd en die vervangen is. 

Sinds dat moment lijkt alles weer top te werken! Ik heb alleen het idee dat het mesh niet actief is, ik moet telkens mijn apparaten opnieuw met de wifi verbinden voordat hij naar de juiste springt. De WX5600 lijkt wel actief te zijn, als ik namelijk opnieuw verbind ga ik van 50 naar 300/400 op de speedtest. 

Kan ik dit op een manier checken of verbeteren? 

In iedergeval al een gigantische opluchting dit, aardig wat frustraties afgelopen weken.. Bedankt! 


Ik ben erg blij om te horen dat het opgelost is @odobalen! Mesh is wel actief, je kunt dit wel controleren door de NetAnalyzer app te downloaden en heen en weer te lopen tussne het wifipunt en modem. Je moet dan naar het BSSID kijken om te zien met welk device je verbinding maakt.  


Reageer